Pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne

Implementarea proiectului ”Sistemul interoperabil centralizat pentru evidența apostilei eliberate de către instituțiile prefectului pentru actele oficiale administrative” se apropie de finalizare, Silvia Ioniță, fiind persoana desemnată în cadrul Instituției Prefectului Ilfov să se ocupe cu verificarea și apostilarea documentelor și singura persoană care are acces la sistem.

Alături de subprefectul ju­dețului Ilfov, Romulus Cătălin Pantazi, Silvia Ioniță a vorbit despre proiectul derulat în perioada iulie 2013 – iunie 2015, proiect cu finanțare europeană, cu o valoare totală de 2.039.818,61 lei, fără parte de co-finanțare a beneficiarului, respectiv Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Direcția Generală pentru Îndrumarea și Controlul Instituției Prefectului.

Silvia Ioniță a explicat că, dacă la 1 noiembrie 2004, func­ționarii prefecturilor din țară completau manual apostila pe actele oficiale pentru care se solicita aceasta, în mai 2010, operatorii completau această apostilă pe calculator și o atașau documentului oficial. Cu toate acestea, în practică, se semnalau, totuși, cazuri de apostile falsificate, destul de des intervenea eroarea umană în prelucrarea datelor, iar partea de verificare a existenței apostilei și a datelor cuprinse în aceasta se făcea anevoios, conform unei proceduri puțin cunoscute publicului și cu o durată mare de timp.  

Două zone de acces

Acum, sistemul interoperabil centralizat este structurat în două zone de acces – aplicația internă, care conectează prefecturile din România cu aparatul central al MAI, asigurând securitatea datelor, utilizând rețeaua de comunicații Voce-Date a MAI și aplicația externă (publică), care oferă, în condiții de securitate, posibilitatea verificării în mod unic a autenticității unei apostile emise de către orice prefectură din țară. Pentru accesarea aplicației interne este nevoie de un cont valid al unui operator al prefecturii, autentificarea făcându-se cu certificat digital stocat pe smartcard/token USB, iar apli­cația externă poate fi accesată de publicul larg, fără a fi necesară autentificarea. Aceasta din urmă poate fi găsită la adresa www.apostila.mai.gov.ro. Pe acest site, utilizatorul este informat că, „Acest Registru electronic (e-Registru) vă dă posibilitatea de a verifica apostilele eliberate pentru acte oficiale administrative, după data de 1 noiembrie 2004. Pentru verificarea unei apostile eliberate în perioada 16 martie 2001 – 29 octombrie 2004, vă rugăm să vă adresați Ministerului Afacerilor Externe din România. Pentru verificarea apostilei, vă rugăm să completați câmpurile de mai jos și să selectați „Verifică”. Numărul apostilei este situat la Titlul 8 din cuprinsul acesteia. Dacă în urma interogării e-Registrului câmpurile din zona „Rezultate” conțin informații referitoare la alt act oficial administrativ, vă rugăm să sesizați acest aspect la adresa de e-mail: petitii@mai.gov.ro.” Totodată, utilizatorul este informat că orice rezultate prezentate sau generate de acest instrument de verificare sunt puse la dispoziție în scop informativ.

 

Ce este apostila?

 

Apostila este o ștampilă sau un certificat eliberat de autoritățile competente ale unui stat semnatar al Convenției de la Haga, pentru actele oficiale întocmite în statul respectiv, care urmează să fie prezentate pe teritoriul unui alt stat semnatar al Convenției. Apostila confirmă semnătura, sigiliul ori ștampila de pe actul oficial, însă nu certifică adevărul sau acuratețea informațiilor cuprinse în actul oficial și nici nu sporește valoarea actului sau conținutului său. La nivelul județului Ilfov, de la începutul anului și până la finele lunii martie 2015, au fost înregistrate 96 de cereri de apostilare, pentru 159 de acte admi­nistrative, pentru care s-au încasat la bugetul de stat 3.546 de lei. Anul trecut au existat 390 de cereri de apostilare, pentru 509 documente și s-au încasat taxe de aproape 15.000 de lei.