O veste bună pentru siguranța circulației și mai puțin bună pentru șoferii de TIR și autocare indisciplinați! Serviciul Rutier al IPJ Ilfov a fost dotat cu trei dispozitive performante de scanare a tahografelor, care beneficiază de cel mai avansat software pentru autoritățile de control în transportul rutier. În aceste condiții, polițiștii ilfoveni vor putea determina cu multă precizie orice intervenții ilegale asupra tahografelor, efectuate de șoferii din aceste categorii.

Articol apărut în nr. 390 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

Șoferii de TIR sau de autocare au căpătat, ­de-a lungul vremii, o faimă negativă. Mulți dintre ei, sunt considerați de ceilalți participanți la trafic „spaima șoselelor”, din cauza accidentelor provocate de aceștia ca urmare a nerespectării unor norme clare, cum ar fi perioadele de odihnă sau a programului de condus. Chiar dacă astfel de autovehicule sunt dotate cu aparate speciale, numite tahografe, menite tocmai să monitorizeze activitatea șoferilor, aceștia găsesc diferite metode de a le manipula. Rezultatul? Tragedii cu multe victime nevinovate, în urma unor accidente rutiere care deseori ne îngrozesc. Și asta în ciuda nenumăratelor controale efectuate de structuri specializate, cum ar fi, în România, Autoritatea Rutieră Română (ARR) sau Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier (ISCTR), cărora li se adaugă și polițiștii de la serviciul rutier, care au, de asemenea, atribuții în acest sens. Prin urmare, pentru a depista astfel de intervenții asupra tahografelor și pentru a le preveni, au fost căutate soluții tehnice eficace. Astfel au fost create scanerele de tahografe care, în prezent, au o precizie excelentă în verificarea acestor dispozitive.

„TahoScan Control”, un dispozitiv de ultimă generație

Despre cele trei dispozitive intrate în dotarea Serviciului Rutier Ilfov și care, în curând, vor deveni „spaima tiriștilor” certați cu legea, ne-a vorbit inspectorul principal Ion Lepădatu, șef birou drumuri naționale și europene. „Acest proiect a fost demarat anul trecut prin Autoritatea Teritorială pentru Ordine Publică (ATOP) Ilfov, care, de altfel, a și finanțat achiziționarea celor 3 dispozitive și a laptopurilor la care se conectează acestea, precum și cursurile de instruire privind modul de utilizare a dispozitivelor, la care participă 6 polițiști din cadrul IPJ Ilfov, dar și colegi din județele Giurgiu, Dâmbovița și Ialomița, interesați, la rândul lor, de achiziționarea acestor dispozitive. De altfel, IPJ Ilfov este primul inspectorat care a achiziționat astfel de aparatură.  Sunt dispozitive foarte performante numite ­«TahoScan Control», produse de o firmă poloneză, care sunt utilizate și de ISCTR, autoritatea principală care monitorizează activitatea de transport marfă și persoane pe teritoriul României. Sunt dispozitive care vin în sprijinul cetățeanului, care se va simți mai în siguranță știind că polițiștii rutieri au avansat în tehnologie și vor putea deține un control mult mai bun asupra unor astfel de tipuri de autovehicule care produc accidente grave. Prin urmare, vom putea, cu această ocazie, să prevenim astfel de evenimente tragice. Așa cum știți, județul Ilfov este tranzitat de foarte multe autovehicule din aceste categorii, mai ales pe șoseaua de Centură, dar și pe drumurile naționale care străbat județul. Până acum, eram oarecum deficitari la acest control, în sensul că specialiștilor noștri de la Compartimentul Legalitate Transporturi, cei care  verifică aceste tipuri de autovehicule, le era foarte greu să constate și să verifice activitatea unui conducător auto pe o perioadă de 28 de zile, așa cum prevăd regulamentele europene. Până acum, aveam capacitatea tehnică să verificăm, la întâmplare, doar una dintre cele 28 de zile sau doar ziua curentă. Acest dispozitiv, însă, ne permite să scoatem din tahograf cardul conducătorului auto, să-l introducem în tahoscan, obținând astfel toate informațiile necesare pe o perioadă de 28 de zile. Putem astfel calcula cu precizie ora plecării, durata în timp a parcursului, opririle etc., așadar o gamă largă de informații”, ne-a povestit insp. princ. Ion Lepădatu.

Insp. princ. Ion
Lepădatu

Dispozitivul semnalează orice intervenție ilegală

Dispozitivul, ne-a mai precizat insp. princ. Lepădatu, permite și depistarea unor eventuale intervenții asupra tahografului, ­„manipulări”, cum sunt ele numite în limbajul de specialitate. Pentru că, ne-a declarat acesta, s-a constatat, ­de-a lungul timpului, că sunt șoferi de autocamioane care încearcă să nu respecte timpii de conducere și odihnă, intervenind asupra tahografelor. Apare, în aceste cazuri, oboseala la volan, cauza principală care produce foarte multe evenimente rutiere cu consecințe deosebit de grave. „Ei folosesc un dispozitiv tip magnet pe care îl atașează la cutia de viteze sau un sistem de telecomandă care practic bruiază tahograful. Însă, dispozitivul nostru ne semnalează aceste intervenții și aceste contravenții, de la cea mai mică la cea mai mare, precizează articolul de lege în această privință, cine trebuie sancționat – șoferul sau operatorul auto – și în ce cuantum, softul aparatului fiind actualizat, prin internet, periodic cu privire la modificările apărute în legislația europeană din domeniu. Practic, agentul constatator cu­lege aceste informații și aplică sancțiunile prevăzute de lege. Iar aceste sancțiuni sunt usturătoare. Astfel, dacă se constată bruierea tahografului, amenda este de 9.000 de lei, care se aplică șoferului, dar dacă se demonstrează că el a fost obligat să facă acest lucru de către operatorul de transport, și acesta, la rândul lui, primește aceeași amendă ca și conducătorul auto. De altfel, amenzile pleacă de la 250 de lei și ajung, cum spuneam, până la 9.000 de lei. Numai anul trecut, au fost aplicate 105 sancțiuni, cu o valoare totală de 270.000 de lei. Anul acesta, probabil vor fi mult mai multe sancțiuni, având în vedere dotarea cu aceste dispozitive, care ne vor permite controlarea unui număr mai mare de autovehicule, cu efect benefic asupra creșterii siguranței circulației rutiere”, ne-a explicat insp. princ. Lepădatu.

Performanțe TahoScan Control

➲ cel mai avansat software de pe piața europeană;

➲ utilizat de peste 3.500 de inspectori, din 13 țări;

➲ detectare rapidă a peste 20 de tipuri de manipulări;

➲ comparare a distanței de pe tahograf cu distanța de pe hartă;

➲ rapoarte în toate limbile oficiale ale UE;

➲ instruire profesională și sprijin tehnic.