Reprezentanţii Clubului Fermierilor Români se declară dezamăgiţi de votul favorabil din 2 septembrie din Camera Deputaţilor privind modificarea legii de reglementare a procesului de vânzare a motorinei, care modifică Codul Fiscal şi impune obligaţia pentru intermediarii de carburanţi să aibă depozite speciale.
Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 516, ediția print
Potrivit unui comunicat, adoptarea proiectului de lege care completează articolul 435 din Legea 227/2015 privind procesul de vânzare a motorinei are impact negativ în activitatea operatorilor economici de pe această piaţă şi, în mod deosebit, asupra fermierilor care se aprovizionează cu motorină de la aceşti comercianţi. „Prin adoptarea acestui proiect legislativ, sunt eliminate din piaţă peste 980 de companii care asigură revânzarea de produse petroliere şi care îşi desfăşoară activitatea la nivel naţional. Agricultura va fi puternic afectată de această lege, cu impact imediat asupra campaniei agricole de toamnă, în condiţiile în care fermierii depind de livrările de motorină pentru derularea lucrărilor agricole specifice acestei perioade”, se menţionează în comunicat.
Prețul motorinei ar putea să crească
Astfel, reprezentanţii Clubului Fermierilor Români semnalează implicaţiile negative pentru fermieri, precum: creşterea preţului motorinei, prin reducerea competiţiei pe piaţă (cvasi-dispariţia pieţei revânzătorilor), rămânând doar cei şase operatori/producători naţionali, precum şi imposibilitatea livrării motorinei conform cererilor fermierilor din cauza capacităţilor logistice limitate, într-o perioadă critică de desfăşurare a lucrărilor agricole. Pe lista cu implicaţii negative pentru fermieri este menţionată reducerea perioadei de creditare pentru achiziţia motorinei. Astfel, furnizorii rămaşi vor livra numai în baza rapoartelor Coface, care nu se utilizează în cazul companiilor mici (societăţi în nume colectiv, PFA-uri).
Guvernul și Consiliul Concurenței au respins proiectul
De asemenea, reprezentanţii Clubului Fermierilor Români au precizat pe lista cu implicaţii negative şi neplata datoriilor către revânzători, în condiţiile în care fermierii nu mai primesc motorină. Aceştia menţionează că motorina livrată în campania agricolă de toamnă poate fi plătită în primăvara anului 2021. Potrivit sursei citate, la nivelul anului 2019 peste 70% din cererea de piaţă a fost asigurată de revânzători (aproximativ 200 de companii revânzătoare de motorină pentru agricultură, respectiv aproximativ 250.000 metri cubi motorină), în timp ce doar 30% de furnizorii naţionali/producători. Guvernul României şi Consiliul Concurenţei au respins proiectul de lege ca fiind anticoncurenţial, nejustificat şi va distorsiona piaţa comerţului cu motorină. Proiectul a fost denunţat atât de Asociaţia Română a Petrolului (ARP), cât şi de Asociaţia Distribuitorilor de Produse Petroliere (ADPP).