În numărul precedent am publicat pe larg, stadiul realizării celor cinci pasaje rutiere de pe actuala Centură a Capitalei (Mogoșoaia, Domnești, Berceni, Olteniței – Popești-Leordeni și Cernica) și datele la care acestea vor fi finalizate. 

 

Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 559, ediția print

Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, ne-a dezvăluit că pe lângă aceste lucrări, aflate în diferite faze de execuție, așa cum am precizat, alte câteva lucrări importante de infrastructură se execută pe Centură, lucrări care, la momentul finalizării lor, împreună cu pasajele, vor ușura foarte mult traficul rutier. ”Dacă realizăm pe Centura actuală cele cinci pasaje, apoi toate elementele despre care am să vă vorbesc imediat și Autostrada de Centură – orizont 2023 (pentru partea de Sud) și 2024 (partea de Nord), în paralel cu parcursul celor 11 drumuri radiale propuse de Ministerul Transporturilor (n.r. – despre care, de asemenea, Jurnalul de Ilfov a relatat detaliat ­într-o ediție anterioară) și, să zicem că aici, în următorii 4-5 ani am putea să realizăm 4 dintre radiale pe axele Nord, Sud, Est, Vest – zic că regiunea București – Ilfov va fi foarte mult degrevată de traficul care ne afectează existența astăzi. Valoarea Ilfov-ului se dublează, la finalizarea acestor investiții!”, ne-a declarat, în exclusivitate, oficialul.

Irinel Scrioșteanu ­ne-a povestit despre segmentul de Centură cuprins între DN 7 și A1 – între Chitila și Chiajna. ”A fost un contract reziliat de fostele guverne, cu doar o parte dintre lucrări realizate. Însă, pentru care a fost nevoie de elaborarea unei expertize, ca să avem imaginea foarte clară a ceea ce s-a executat – bine sau rău, care este stadiul exact al acestor lucrări. Acum, suntem în procedură de licitație pentru alegerea unui constructor care să finalizeze lucrările. Și vorbesc despre mai multe lucrări necesar a fi refăcute sau altele finalizate – precum canalizarea pluvială aferentă investiției, așternerea ultimelor straturi de asfalt, schimbarea unor anumite elemente: de exemplu pe direcția spre Chitila dinspre Dragomirești, pe partea dreaptă, a cedat ușor terasamentul și trebuie refăcut; la Chitila, trebuie dublate benzile de intrare-ieșire dinspre giratoriu, acolo sunt niște exproprieri accelerate, pentru ca atunci când vom semna contractul, constructorul să intre direct în execuția lucrărilor. (…)

Aș menționa aici că, în acest caz, lucrarea se finalizează așa, dar pe contractul pe care mizăm să-l semnăm, pentru restul părții de Sud a Centurii, i-am pus în sarcină consultantului să regândească și poate să ajungem la o altă soluție tehnică și în cazul celor două giratorii din zona Chiajna – Dragomirești. Pentru că, acolo, nu cred că a fost gândită cea mai bună soluție, amplasamentele blocându-se unul pe altul și nefuncționând așa cum trebuie. Noi suntem obligați să finalizăm acest contract între A1 și DN7 în forma în care a fost, dar, în paralel trebuie regândită o nouă soluție pentru acea zonă. Pentru că este posibil ca, după inaugurarea pasajului Mogoșoaia și pasajului Domnești, acolo să fie un flux de trafic mai mare decât este acum”, a spus secretarul de stat.

Pasaje pe trei nivele, la Măgurele, Bragadiru și Jilava și procedură separată pentru bretea, la Bragadiru

Acesta a făcut referire apoi la ”încă o licitație în curs, pentru segmentul cuprins între A1 și DN5, adică de la Autostrada București – Pitești, pe partea de Sud până la DN 5, în zona Jilava”. ”Vom avea reconfigurarea pasajelor de la Măgurele, Bragadiru și Jilava, în așa fel încât acestea vor avea fiecare câte 3 nivele. Centura va coborî în subteran în zona pasajelor Bragadiru și Măgurele, iar la pasajul Jilava va urca peste pasajul existent încă un nivel. La Bragadiru, pentru că situația este mai acută, fiind drum național și fiind foarte aglomerat, practic am făcut o procedură separată – am semnat deja un contract cu un constructor pentru realizarea bretelei pe partea stângă, este în faza de elaborare proiect tehnic și proiect de execuție și cred că într-o lună și jumătate – două am putea intra în teren pentru realizarea acestei bretele de legătură între DN6 și Centură, pe partea stângă, iar până la sfârșitul acestui an să fie gata. Este un proiect în care țin foarte mult la o realizare cât de poate de rapidă. Era prevăzut și în documentația mare (A1 – DN5), dar pentru că la o lucrare de acest gen apar, de obicei, contestațiile și întârzie constructorii, am preferat să facem o procedură simplificată, strict pentru acea bretea. ­CNAIR a blocat accesul din DN5 spre Centură, se duc toți și întorc în giratoriul și da, se crează un flux suplimentar. Dar am redus numărul accidentelor care, în aceea zonă, erau foarte grave. Într-adevăr, presiunea există și noi suntem conștienți, și de aceea am accelerat procedura pentru acea bretea”, ne-a mai spus Irinel Scrioșteanu.

Toată Centura veche, la patru benzi!

”Mai avem încă o investiție și suntem în faza lansării licitației pentru realizarea proiectării pentru restul de Centură – așa cum am spus mereu – astfel ca niciun metru de Centură să nu fie lăsat fără 4 benzi de circulație – câte două pe fiecare sens. Aici, vorbim despre un segment de pe Centură, între DN5 spre Berceni – câțiva km care rămăseseră nestudiați și nepropuși pentru lărgire la patru benzi plus, între DN4, de la Popești-Leodeni, până la A1. Și aici, pe aceea porțiune, am solicitat viitorului consultant, în caietul de sarcini, un pasaj la ieșirea din Leordeni pe Centură, pasaj la ieșirea din Glina – pentru că se dezvoltă foarte mult și aceea zonă și la un moment dat am putea avea acolo aceleași blocaje pe care le avem astăzi la Berceni sau în alte zone. Așa că trebuie să «prevenim» puțin zona. Și apoi, pasaj la intersecția dintre Splaiul Independenței și Centură. Cu acestea am cam închis Centura. În același caiet de sarcini, cum spuneam, am solicitat ­CNAIR să ceară consultantului să studieze cele două giratorii de pe Centură, segmentul Chiajna – Dragomirești, plus girația de la Ștefănești – unde sunt ceva probleme, la anumite ore. Practic, giratoriile de pe Centură, dacă mai rămâne un giratoriu pe Centură, ar trebui să fie ceva de tipul giratoriului de la intersecția cu A3, unde cel puțin o bandă din Centură merge drept, giratoriul este foarte larg, foarte mare și nu încurcă traficul. Practic, cine o să elaboreze documentația pentru ce a mai rămas pentru zona de Sud are în sarcină să vină cu propuneri și pentru aceste puncte, care sunt pe Nord și care nu funcționează cum trebuie. Așadar, acesta este parcursul Centurii actuale – de la lucrările începute la cele cinci pasaje și continuând cu aceste lucrări. Eu estimez că anul viitor sunt finalizate toate cele cinci pasaje și breteaua de la Bragadiru – care este foarte importantă pentru siguranța în trafic și fluidizarea acestuia, iar restul lucrărilor menționate, în maximum patru ani. Probabil că pentru A1 – DN7 se termină licitația într-o lună – două și ar putea să înceapă execuția. Care nu cred că durează mai mult de 6-8 luni. O să fie, ­într-adevăr mai greu, pe partea dintre A1 – DN5, cu lucrarea la pasaje și ultima lucrare – aceea cu segmentele de Centură care nu sunt încă la patru benzi și pasajele noi din respectivele zone, dar, în momentul finalizării, putem spune că vorbim despre o zonă decongestionată în ceea ce privește traficul rutier”, a concluzionat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Scrioșteanu.