⬤ De la 1 august, toate liniile de autobuz devin metropolitane și sunt introduse noi oferte comerciale
De la 1 august, Societatea de Transport Bucureşti (STB) și Metrorex își armonizează oferta comercială, ca un prim pas spre integrarea transportului în comun din Bucuresti și zona metropolitană, anunță operatorul bucureștean de transport în comun de suprafață.
Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 559, ediția print
Propunerea operatorului pentru noile prețuri ale biletelor de călătorie este următoarea:
- O călătorie cu metroul sau transportul în comun terestru va costa 3 lei, iar un bilet comun STB – Metrorex va fi 5 lei. Pentru 5 lei, un călător va beneficia de o călătorie cu metroul și până la 90 de minute în transportul în comun terestru. 10 bilete STB se vor putea achiziționa cu 25 lei.
- Un abonament de 24 de ore va costa 8 lei, iar abonamentul comun STB – Metrorex pentru 24 de ore va fi 14 lei. Noutatea la abonamentele de 24 și 72 de ore este că acestea vor fi valabile chiar 24 de ore de la momentul emiterii. Pentru că se elimină noțiunea de abonament ”de zi” care, cumpărat la ora 18.00, de exemplu, era valabil doar 6 ore din acea ”zi”.
- Vor exista abonamente de o lună, 6 luni și 12 luni. Prețurile lor vor fi de 80 de lei separat pentru fiecare dintre rețele, pentru o lună (140 de lei în comun STB – Metrorex), 400 de lei, pentru 6 luni, pentru fiecare rețea (sau 700 de lei în comun STB – Metrorex), respectiv 700 de lei, pentru 12 luni, fiecare operator (sau 1.200 de lei în comun STB – Metrorex, pentru un an)
Toți operatorii de transport din regiune (Metrorex, STB, Serviciul de Transport Voluntari – STV SA, Ecotrans STCM și Regio Serv Transport SRL) vor oferi posibilitatea de recuperare a abonamentelor nominale în caz de pierdere. Titularii se pot prezenta cu actul de identitate, iar abonamentele vor fi emise din nou pe numele acestora, precizează sursa citată.
Toate liniile devin metropolitane!
Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti – Ilfov (TPBI) a anunțat, de asemenea, că modifică sistemul de transport din întreaga regiune şi elimină diferenţele dintre liniile urbane, cele regionale şi cele expres, toate liniile devenind, de la 1 august, de tip metropolitan, funcționând, cum arătam anterior, sub o politică tarifară unică, integrată cu cea a metroului.
Din indicativele autobuzelor vor fi eliminate literele, iar toate liniile vor avea un indicativ format din trei cifre. Prima cifră a indicativului sugerează dacă e vorba despre o linie fostă urbană (liniile de autobuz care încep cu 1, 2 sau 3), o fostă linie regională (liniile care încep cu cifra 4), o fostă linie expres (cele care încep cu cifra 7) sau linii navetă, cu caracter temporar (cele care încep cu cifra 6).
”Prin această măsură, călătoria cu autobuzele liniilor regionale, care era restricţionată la limita administrativă a Capitalei, va putea fi continuată până în centrul metropolei, în toată reţeaua de transport, cu o singură validare. (…) Totodată, introducând conceptul de călătorie orară, TPBI vine încă o dată în sprijinul călătorilor şi le oferă posibilitatea transbordărilor multiple în acelaşi interval de timp, cu utilizarea unui singur titlu de călătorie (fără costuri suplimentare, aşa cum se întâmpla până acum, când plata era încasată pe călătoria cu un vehicul). În acest mod, se corectează situaţiile în care un călător era nevoit să valideze două călătorii pentru o cursă scurtă, deoarece tranzita un capăt de linie. Integrarea cu metroul constituie alt avantaj, în acelaşi interval orar călătorul putând schimba modul de transport de suprafaţă cu cel subteran, fără costuri suplimentare”, precizează reprezentanții TPBI.
Avantaje majore, arată conducerea STB
Directorul general al STB, Adrian Criţ, a explicat că noua politică tarifară ”cuprinde nişte avantaje aduse călătorilor: în primul rând o integrare a celor patru operatori regionali de suprafaţă din zona metropolitană sub aceeaşi cupolă, de la 1 august. În al doilea rând, pe liniile expres o să avem tarife identice ca pe zona metropolitană. (…) Noile tarife aduc avantaje majore: cu 3 lei circuli 90 de minute, acesta e primul aspect, iar cu 3 lei circuli şi în Bucureşti şi în Ilfov. (…) Noi integrăm, prin acest sistem automat de taxare, toţi aceşti operatori (și pe cei din Ilfov – n.r.), și o să avem titluri comune”, a afirmat Criţ. ”(…) Avem trei abonamente, mă refer la abonamentul lunar, abonamentul pe o jumătate de an şi abonamentul pe un an. Aşa cum ziceam, politica de transport a municipalităţii, a UAT-urilor din Ilfov, trebuie să fie vizavi de a aduce facilităţi călătorilor fideli. Iar aici, dacă ne referim la abonamentul pe o lună, care costă, în propunerea noastră şi a municipalităţii, 80 de lei, pot spune că în cei 80 de lei avem 60 de călătorii incluse în toată zona regională, în zona metropolitană, ceea ce rezultă că preţul călătoriei e undeva în jurul de 1,3 lei pe călătoria de 90 de minute. Dacă ne referim la abonamentul pe o jumătate de an, care ar costa 400 de lei, pentru 365 de călătorii, cât înseamnă dus întors călătorii zilnice, preţul călătoriei ar costa 1,1 lei. Iar dacă ne referim la călătorii fideli, care îşi achiziţionează abonamente pe un an, preţul călătoriei va fi sub 1 leu pe călătorie”, a mai explicat Criţ.
”În momentul de faţă, dacă ne gândim la impactul bugetar eu pot să zic următorul lucru: municipalitatea şi UAT-urile din zona Bucureşti-Ilfov finanţează transportul public cu aproximativ 90%. Urmarea acestui nou plan tarifar, ne aşteptăm ca ponderea să scadă, să ajungă undeva la în jur de 80%. Oricum transportul public e un transport subvenţionat, asta e clar. Oricum acestea nu sunt costuri reale şi oricum municipalitatea şi UAT-urile oferă şi vor oferi în continuare facilităţi călătorilor”, a încheiat Adrian Criţ.