Una dintre cele mai moderne unități de învățământ din Ilfov, Grădinița Voinicel, și-a deschis porțile primitoare la începutul acestui an școlar

În urmă cu un an de zile, Jurnalul de Ilfov relata despre implementarea în orașul Chitila, a unui proiect ambițios – construirea de la zero a unui nou spațiu educațional, în care să funcționeze Grădinița Voinicel (în condițiile în care, clădirea din Șos. Banatului nr. 2bis, în care funcționa la acel moment, era învechită și nu mai corespundea standardelor de dezvoltare ale urbei, nesatisfăcând nevoile celor mici). Din septembrie 2022, Voinicel înseamnă 5 sedii – pentru program normal, dar și pentru program prelungit, 500 de preșcolari și 55 de cadre didactice, nedidactice și personal auxiliar care asigură celor mici o călătorie în lumea de basm a copilăriei.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 621

”Am făcut un proiect frumos, comparabil cu grădinița ECO. Aici este o altă abordare, este pe malul râului Mangu, sper să placă tuturor. Mie mi-a plăcut proiectul foarte mult și de aceea l-am și implementat. Mă bucur că suntem la final, să fie de bun augur, copiii să se simtă bine și părinții să fie mulțumiți”, spunea primarul Emilian Oprea. Acesta dezvăluia atunci că ”va fi o grădiniță cu program prelungit, proiectată să primească, în cele șase săli de clasă, 120 de copii. Sălile de clasă vor avea dotări conform standardelor actuale, cu zonă pentru învățat și zonă pentru dormit, vestiare, pătuțuri, mese. Grădinița va avea bucătărie cu o sală de mese generoasă, zonă de administrație, locuri de joacă, finisaj de cauciuc stil tartan. Avem un cadru natural frumos, fiind pe malul apei, în plus, am și plantat copaci care să ne asigure verdeață. Grădinița va avea și locuri de parcare pentru părinți, precum și panouri solare. (…) Fiecare sală de clasă are și un grup sanitar, iar etajul este prevăzut cu o terasă cu pardoseală flotantă din lemn, unde se vor putea organiza activități recreative. De remarcat că grădinița este foarte luminoasă, deoarece are ferestre foarte mari, iar pereții din beton aparent cu desene inspirate din basme”, spunea edilul.

Grădinița dispune de toate tipurile de instalații, internet, instalații de stingere incendii, avertizare, respectând toate standardele de confort și siguranță și a fost deschisă pentru cei mici pe 5 septembrie 2022, în prima zi a noului an școlar 2022-2023.

Un oraș în care dascălii sunt valorizați

După doar o lună de zile, pe 5 octombrie, administrația locală, cadre didactice din Ilfov, reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Ilfov, și preoți de la parohiile chitilene au ales să marcheze Ziua Mondială a Educației în ”lumea basmelor” de la Voinicel. În noua clădire, extrem de modernă și primitoare, copiii au pregătit scurte momente artistice, în semn de prețuire față de persoanele care le îndrumă primii pași în viață. Cadrele didactice chitilene au fost felicitate de ziua lor și de către primarul Emilian Oprea, care și-a exprimat recunoștința față de acestea, apreciindu-le ca ”adevărate simboluri ale devotamentului, perseverenței și impecabilului exercițiu educațional”. ”Îmi doresc ca, pe măsură ce construim o comunitate mai bună și un oraș mai frumos, din toate punctele de vedere, așezat pe valori și adaptat la realitățile lumii moderne, rolul profesorului să fie recunoscut și apreciat, în concordanță cu puterea sa transformatoare.

După cum știți, edu­cația și tot ceea ce implică buna sa desfășurare în orașul nostru reprezintă o prioritate pentru noi, întrucât influența pe care infrastructura școlară și preșcolară o au în actul învățării este majoră. Elementele de mediu și de proiectare, pe care infrastructura educațională le cuprinde, determină nivelul calitativ al progresului școlar, încă de la o vârstă fragedă a elevilor, astfel că atenția la aceste etape devine vitală.

Printr-o viziune de ansamblu privind investițiile în infrastructura educațională a orașului nostru, o analiză multidimensională a mediului de învățare și o abordare strategică, pe baza unui model coordonat și centralizat, determinat de nevoile actuale ale elevilor sau viitorilor noștri elevi, ne concentrăm atenția pe crearea unor spații de dezvoltare și învățare care respectă principiile centrate pe nevoile copiilor noștri. Din seria proiectelor noastre, care privesc modernizarea și dotarea infrastructurii educaționale, suntem încântați să amintim reabilitarea celor două școli din oraș, prezența creșei, a noii grădinițe, precum și școala nouă ce se apropie cu pași repezi de forma sa finală. Împreună putem construi un proiect de oraș în care dascălii sunt valorizaţi, respectaţi şi susţinuţi, pe măsura rolului cheie pe care îl au în societate, fiind oameni care se dăruiesc azi binelui societăţii de mâine. Îmi doresc să îi am ca parteneri în acest demers de construcţie atât pe toți profesorii Chitilei, cât și pe toți ceilalți facilitatori ai procesului educațional, în care profesionalismul este fundamentul pe care dorim să clădim Chitila. Dumneavoastră, dragi dascăli, sunteți garantul educaţiei de calitate, iar aceasta, după cum bine cunoașteți, este una dintre prioritățile noastre. În plus, profesionalizarea resursei umane din acest domeniu reprezintă un obiectiv vital pe care suntem obligaţi să îl îndeplinim pentru a ne dezvolta orașul. Vă rămân alături pe acest minunat drum al modernizării educaționale nu doar astăzi, căci Ziua Educaţiei este orice zi care se încheie cu o lecţie învăţată!”, a transmis emoționat edilul, cadrelor didactice chitilene.

Chitila, motiv de mândrie

Luminița Sandu, inspector școlar pentru educație timpurie la ISJ Ilfov, a vorbit, în același context, despre mediul educațional ca despre un al treilea educator. ”Ne place să lucrăm într-o astfel de unitate, copiilor le place să învețe aici, iar părinții doresc să-și știe copiii la o astfel de grădiniță. Mediul educațional este un factor activ și decisiv în dezvoltarea copilului, mai ales a copilului mic. Calitatea mediului educațional contează foarte mult în dezvoltarea autonomiei, personalității și influențează foarte mult adultul de mai târziu. Eu pot să spun că mă mândresc că locuiesc în Chitila, mă mândresc să lucrez în Chitila, un oraș în plină și constantă dezvoltare, cu accent pe educație”, a spus inspectorul.

Iar colega domniei sale, inspector școlar pentru învățământ primar, Nicoleta Stănică, a subliniat parteneriatul care există în Chitila, între cadrele didactice și administrație locală, care fac eforturi importante, în aceste ”timpuri delicate” pentru ca orașul să păstreze ”acasă” valorile, asigurându-le condiții plăcute, moderne, de creștere, educație, de muncă, de locuit. ”Casă este acolo unde te simți bine, casa este locul care te reprezintă. Trăim niște timpuri delicate și riscăm să ne pierdem valorile. De aceea, noi trebuie să le ținem aproape. Spațiul educațional trebuie valorificat, dezvoltat, înfrumusețat, să devină atrăgător, să fie al copiilor. Este minunat că avem în Chitila așa o unitate de învățământ. Pentru că cei 7 ani de acasă nu mai sunt doar de acasă. Aducem copiii la creșă, iar misiunea cadrelor didactice în viața copilului apare foarte devreme. Apare un parteneriat frumos între părinte și profesor, în creșterea și educarea copilului. Eu sunt învățătoare și sunt tare mândră de asta, este o povară frumoasă, o responsabilitate enormă. Pentru că este important ce facem, dacă vrem să nu ne fie indiferent ce va fi mâine în România. Copiii de azi vor trăi aici și trebuie să fie responsabili! Iar responsabilitatea se învață. Chitila este un context frumos, în care oamenii și copiii lor se pot dezvolta așa cum trebuie. Mulțumim nouă, tuturor, pentru ce se întâmplă astăzi, în Chitila. Suntem o echipă, ne consultăm, decidem împreună dacă aici e bine sau dacă aici poate mai trebuie să ne gândim, este foarte importantă aceasta comunicare deschisă”, a completat Nicoleta Stănică.

Normalitatea unui oraș așa cum trebuie să fie

Daniela Militaru, directorul Grădiniței Voinicel și Ștefania Duminică, director al Școlii Gimnaziale ”Prof. Ion Vișoiu” din Chitila au vorbit despre aceeași legătură dintre oamenii din comunitatea chitileană. ”Tineri cu viziune își aduc contribuția și sperăm să prindă rădăcini aici. Conceptul pe care a fost realizată această grădiniță m-a impresionat, apreciem creativitatea și implicarea tinerelor arhitecte și suntem siguri că acei copii care au și vor avea norocul să studieze aici, să se joace aici, vor ajunge la școală cu acele deprinderi și competențe necesare”, a spus Daniela Militaru, care a punctat și calitatea resursei umane din domeniul educației, în Chitila vorbind despre cadre didactice calificate si responsabile, personal nedidactic și auxiliar care, împreună crează rețetă unei educații timpurii de succes în oraș.

”Nu am să insist nici eu pe realizările din localitatea noastră, pentru că sunt vizibile și ne bucurăm de ele zi de zi. Pentru noi, chitilenii, sunt o normalitate. Chitila este singura localitate complet sistematizată din jud. Ilfov, avem apă, canalizare, infrastructură educațională, culturală, iar datoria noastră este să aducem comunitatea în jurul acestor valori”, a completat Ștefania Duminică.

O lume de basm

Arhitectul Maria Enache, cea căreia îi aparține și idea realizării desenelor de pe pereții gradiniței, ne-a povestit că demersul a pornit de la poveștile românești. ”Înainte să existe educație formală, oamenii transmiteau copiilor valorile și tradițiile, pildele, prin povești. În jurul focului, părinții sau bunicii spuneau aceste povești. Iar copiii își formau propria lor viziune asupra lumii. În perioada aceasta de vârstă mică se clădește baza caracterului și personalității, a modului de a interacționa. <<Crăiasa albinelor>> nu e doar un desen frumos și vesel, este o povață a faptului că este important să ai grijă de toate ființele, indiferent cât de mici sau mari sunt, iar calul lui Harap Alb amintește copiilor că nu trebuie să se ia după aparențe. Calul lui Harap Alb, spre exemplu, a fost mai întâi o mârțoagă, dar, s-a dovedit apoi un cal înaripat cu puteri fantastice. Așa am gândit că vor învăța mai ușor copiii”, ne-a spus Maria Enache.

”Am avut parte de un amplasament frumos, deschis spre Valea Mangului și am vrut să existe contrastul acesta între interiorul claselor, unde avem o tencuială uscată, și holuri, unde știam că vom avea desenele. Așa că am lăsat fundalul de beton armat – <<piatră lichidă>>. Am avut șansa să fie acceptată această propunere și am reușit să realizăm un contrast între <<coconul>> clasei și spațiile libere din afara claselor. Este o idee căutată, care dorește să impacteze, să nedumerească, să te determine să te uiți la desene. Avem un material cu adâncime, neconvențional, cu o textură de catifea, avem comunicare între etaje, între copii și natură”, ne-a mai spus arhitectul.