@ Încă o zi cu slujbe pline de adâncă înălțare duhovnicească, în bisericile ortodoxe
@ Prin Maica Domnului, omul a fost eliberat de păcate
@ Această sărbătoare este simbolul înnoirii și regenerării spirituale
Luni, pe 25 martie, luminata sărbătoare a Bunei Vestiri a Născătoarei de Dumnezeu umple sufletele credincioșilor cu adâncă iubire și o bucurie nemărginită. Această zi este un praznic deosebit, închinat Maicii Domnului, cea care deschide poarta mântuirii noastre, a tuturor creștinilor.
Sărbătoarea împărătească ne reamintește de momentul binecuvântat când Arhanghelul Gavriil a adus vestea cea mare Fecioarei Maria, vestea că va lua în pântece și va naște pe Fiul lui Dumnezeu, Cel care va ridica povara păcatelor lumii. În tradiția bisericească, în această zi de mare sărbătoare creștină, preoții întâmpină credincioșii în sfintele lăcașe cu rugăciuni speciale și slujbe pline de adâncă înălțare duhovnicească. Pentru a înțelege deplin importanța pe care Biserica o acordă acestei sărbători, înălțând slavă, închinare și preamărire Maicii Domnului, trebuie să reflectăm asupra vieții Sale și apoi să ne îndreptăm atenția asupra evenimentului Bunei Vestiri.
Maria cea ”Aleasă” a trăit în rugăciune și reculegere…
Maria, aleasă de Dumnezeu, a fost fiica lui Ioachim și a Anei, doi bătrâni credincioși din Nazaret, descendenți din David. Toată viața lor au rostit rugăciuni către Dumnezeu, cerându-I să le ofere un urmaș. Ca răspuns la credința lor, Dumnezeu le-a dăruit spre bătrânețe o fiică pe care au numit-o ”Miriam” sau ”Maria”, cu semnificația ”Cea plăcută”, ”Aleasă”, ”Doamnă” sau ”Stăpână”. Maria a fost închinată Domnului încă de la vârsta de trei ani, fiind adusă de părinții ei la templul din Ierusalim. Acolo a fost crescută sub îndrumarea unor femei înțelepte care slujeau în acest sfânt lăcaș. A dobândit o educație religioasă profundă, trăind în rugăciune și reculegere, și studiind Vechiul Testament. La vârsta de 15 ani a trebuit să părăsească templul și să fie încredințată ocrotirii bătrânului Iosif, un om drept din Nazaret, din neamul lui David, care a fost ales să-i fie tutore. Deși era logodită cu Iosif, Maria a rămas fecioară toată viața, în conformitate cu promisiunea făcută lui Dumnezeu la închinarea sa la templu.
… și a fost înzestrată cu har de la Dumnezeu pentru a da naștere Fiului Celui Prea Înalt
Vestea Bunei Vestiri a fost adusă de Arhanghelul Gavriil. Cuvintele îngerului către Maria au fost: ”Bucură-te, cea plină de har, Domnul este cu Tine! Binecuvântată ești tu între femei” (Luca 1,28). La auzul acestor cuvinte, Maria a fost tulburată, dar îngerul a continuat să-i dezvăluie că Ea a primit har din partea lui Dumnezeu și că va naște un fiu pe nume Iisus, care va fi Fiul Celui Prea Înalt. Maria, răspunzând cu smerenie, a acceptat voia lui Dumnezeu, iar astfel s-a împlinit profeția. Această Buna Vestire a marcat momentul în care lumea veche a fost biruită. Prin ascultarea și smerenia Fecioarei Maria, mântuirea a fost adusă omenirii. Să o cinstim pe Maica Domnului și să învățăm din smerenia Ei, având nădejdea că Dumnezeu lucrează întotdeauna spre binele nostru!
Se recomandă post și rugăciune intensă
Evenimentul Bunei Vestiri este menționat în Evanghelia după Luca și marchează începutul mântuirii umanității prin nașterea lui Hristos. Maria, în mod smerit și cu credință profundă, a acceptat această vestire divină, devenind astfel mijlocitoarea prin care Dumnezeu a intrat în lume în chip uman. Această sărbătoare este deosebit de importantă în religia ortodoxă, fiind considerată începutul călătoriei spirituale către Săptămâna Patimilor și Învierea Domnului. De asemenea, în unele țări și culturi, Buna Vestire marchează și începutul primăverii, simbolizând înnoirea și regenerarea spirituală. În credința ortodoxă, sărbătoarea este asociată cu un moment de postire și rugăciune mai intensă, pregătind credincioșii pentru perioada de post și înfrânare înainte de Paște. Totodată, această sărbătoare este prilej de bucurie și celebrare în comunitățile creștine, marcând începutul unei perioade de reflecție și spiritualitate profundă în pregătirea pentru sărbătoarea Învierii Domnului.