Oficialii ministerului Transporturilor avansează ferm ca termen pentru finalizarea celor cinci pasaje ilfovene sfârșitul anului 2021 – primăvara anului 2022
Cu doar o lună de zile în urmă anunțam preluarea de către antreprenor a amplasamentului, realizarea organizării de șantier și demararea lucrărilor la pasajul Mogoșoaia, iar astăzi, potrivit secretarului de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, Irinel Scrioșteanu, aflăm că se lucrează intens, chiar și ”sub trafic permanent”, fiind obligatorie respectarea mobilității cetățenilor și a marfurilor, vitală pentru economia zonei.
Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 500
”Asta presupune o atenție deosebită, iar termenele sunt mai lungi decât dacă ar fi vorba despre un alt amplasament pentru executarea unei asemenea investiții – de exemplu, pe câmp sau undeva unde efectiv nu există trafic. Constructorul pune la dispoziție în zonă lucrători care dirijează circulația, la nevoie. Nu puteam păstra Poliția rutieră permanent acolo, în șantier. Așa a fost aprobat, de altfel, și Planul de management al circulației în zonă. Luăm însă în calcul, și am luat în calcul și înaintea începerii lucrărilor, dar nu am pus încă în aplicare, și o să vedem în perioada următoare dacă punem în aplicare, o eventuală restricție a traficului greu, între anumite intervale orare, pe DN 1A. În sensul în care cei care tranzitează această zonă dinspre Ploiești spre Centură sau spre Capitală să fie redirecționați pe A3 – legătură paralelă cu DN 1A ce ar putea fi folosită de cei care nu au treabă efectiv în zona Mogoșoaia/Crevedia. În așa fel s-ar putea relaxa puțin traficul, la anumite ore, pe perioada derulării lucrărilor. Această criză pandemică ne-a oferit o fereastră în care s-a putut lucra puțin mai bine și am sperat să se păstreze această mobilitate mai redusă în zonă, dar se pare că nu a durat foarte mult, iar traficul a redevenit intens în zona Centurii Capitalei. Drept pentru care reluăm discuțiile pentru o eventuală suspendare temporară a traficului de tranzit greu, în anumite perioade. Păstrăm legătura permanent cu antreprenorul, am avut întâlniri aproape zilnice pe șantier, toate problemele care apar, de altfel inerente pe un asemenea șantier, sunt rezolvate, mai ales în zona Centurii Capitalei, unde este o foarte mare densitate de tot felul de utilități și de rețele care, nu toate sunt poziționate așa cum apar în planurile deținătorilor de rețele. Se fac constant sondaje pe mai multe zone.
S-au atacat mai multe fronturi: pe partea de bretele, de foraje, am finalizat forajul celor 12 piloni de susținere a stâlpului principal din centrul intersecției. Acum se lucrează la decopertarea terenului în jurul celor 12 stâlpi forați și într-o săptămână am putea turna radierul pilei centrale. Mobilizarea este foarte bună, sperăm să se mențină și să nu apară probleme din punct de vedere al rețelelor din zonă și al colaborării cu toți riveranii – cărora le cerem scuze pentru disconfortul creat. Important este că, până la urmă, totul se va finaliza cu o lucrare de bună calitate. Antreprenorul lucrează foarte bine, avem consultanță, avem dirigenție de șantier, toate sunt pregătite din timp în așa fel încât să nu avem probleme pe timpul derulării investiției. Finanțarea este, de asemenea, asigurată. Și în acest sens, am ajuns la o performanță foarte bună la nivel de CNAIR. Durează circa 5-10 zile toate plățile care se fac antreprenorilor. Și nu vorbim doar în cazul acestei investiții. Toți antreprenorii care lucrează astăzi și au contracte cu CNAIR nu au probleme cu plățile, atunci când acestea sunt vizate de consultanții noștri, de către diriginții de șantier. Când facturile și situațiile de plăți ajung la companie, ele sunt plătite repede. Cred ca a fost primul an, după mulți ani, când Ministerul Transporturilor nu a mai renunțat la o parte din finanțări, la rectificare. De obicei se renunța la partea de investiții, pentru că nu se realizau. Este prima dată după mulți ani când ministerul primește bani la rectificare, pentru investiții. Chiar luna trecută, spre exemplu, s-au suplimentat, la rectificare, banii pentru investiții”, ne-a declarat, în exclusivitate Irinel Scrioșteanu.
Se schimbă abordarea, la Domnești
Oficialul ne-a explicat, în continuare, că la pasajul de la Domnești, ”situația a fost foarte încurcată și de aceea, aici o să schimbăm abordarea. S-au făcut modificări ale proiectului (al cărui studiu de fezabilitate a fost realizat de Consiliul Județean Ilfov și predat CNAIR în 2013), după ce s-a finalizat licitația, pentru că Primăria Capitalei a solicitat aceste modificări pentru conexiunea cu proiectul său pentru Prelungirea Ghencea, proiect care prevedea tramvai în mijlocul bulevardului. Au fost necesare exproprieri suplimentare, mutarea unor rețele edilitare, suplimentar față de ceea ce era prevăzut, și asta a dus la întârzieri mari, la complicații. Suplimentarea unor contracte în timpul derulării lor este reglemenată strict de lege. Totuși, antreprenorul și-a luat angajamentul că va realiza lucrarea într-un anumit timp și așteptăm să-și respecte angajamenentele. Am finalizat recent procedurile de expropriere și am demolat mai multe imobile în zonă, iar odată cu predarea noilor poziții din zona șantierului către antreprenor așteptăm o mobilizare care să ducă la încadrarea în graficul stabilit al lucrărilor”, a spus secretarul de stat.
Promisiuni ferme, care prind contur
Irinel Scrioșteanu a reiterat o promisiune mai veche a domniei sale legată de finalizarea celor 5 pasaje care urmează a fi executate în zona actualei Centuri a Capitalei în maximum 2 ani.
”Să zic că ultimul pasaj care să înceapă să fie cel de la Popești-Leordeni, iar acolo durata de execuție este de 15 luni. Și aici am predat șantierul acum două săptămâni antreprenorului. Sau pasajul Berceni – o să vedem care intră ultimul. Dar, în principiu, maximum 2 ani și toate cele 5 pasaje vor fi gata! Astăzi se desfășoară lucrări la Mogoșoaia, Domnești, am predat șantierul pentru DN2 – A2 – aceea porțiune de aproximativ 11,5 km din actuala Centură care cuprinde și pasajul de la intersecția dintre Centură și DJ 300 (care leagă Pantelimon de Cernica). Zona unde drumul județean este închis, pentru că supraaglomerează foarte tare Centura și are prioritate la trecerea peste Centură. Acolo urmează să realizăm un sens giratoriu suspendat, la fel ca cel de la Domnești. Și aici am predat amplasamentul către constructor – un constructor italian – și am avut întâlnire cu toți deținătorii de rețele din zonă pentru a accelera procedurile de avizare pentru emiterea autorizațiile de construire. Acum trebuie să emită avizele și autorizațiile ori pentru protejarea rețelelor pe care le au în zonă, ori pentru relocarea lor. De exemplu, în zona pasajului de la Cernica avem 4 conducte de gaz – dintre care 2 magistrale – și trebuie să vedem care este soluția tehnică posibilă. Ori protejăm in situ – adică în zona pasajului, ori sunt relocate într-o zonă invecinată. Apoi, celelalte rețele pe care le avem în zonă și ele trebuie rezolvate în așa fel încât antreprenorul să intre efectiv în șantier. Au trecut deja 2 săptămâni din termenul de 15 luni pentru care s-a angajat să predea lucrarea. Acolo se poate vedea deja organizarea de șantier și oamenii care fac sondaje în teren pentru a stabili poziția exactă a rețelelor. Este foarte important să știm dinainte dacă poate să existe ceva în zonă care să ne încurce. De exempu, la pasajul Mogoșoaia am găsit un cablu de tensiune la 30 de cm, însă el trebuia să fie amplasat la 90 de cm. A fost văzut, efectiv, în urma unui sondaj. Dacă veneau și intrau direct cu excavatorul, 100% ar fi fost rupt, și atunci apăreau alte complicații. Așa, făcând aceste sondaje, verificăm încă o dată dacă sunt respectate sau nu planurile care au fost predate de deținătorii de rețele și, în funcție de poziția lor, ne adaptăm la situația din teren. În continuare, urmează să predăm amplasamentele la Popești-Leordeni și Berceni”, a mai completat Irinel Scrioșteanu.
Lucrări la vechea Centură și la Autostrada 0
Întrebat despre lărgirea pe tot traseul ei, la patru benzi, a actualei Centuri a Capitalei, Scrioșteanu ne-a explicat că ”avem deja între A1 și A2, pe zona de Nord, 4 benzi. Adică, plecând din zona Chiajna, unde s-au făcut acele 4 benzi, până la Chitila. Acestea nu s-au finalizat, pentru că a fost reziliat contractul cu Delta, de către vechiul Guvern, în condițiile în care mai era de executat 15% din contract și mai trebuia doar turnat stratul de uzură și făcute anumite lucrări suplimentare cerute de CNAIR. Acum, probabil, ar fi fost gata totul și nici nu am mai fi riscat deteriorarea stratului de bază, dar vorbim totuși de patru benzi de circulație. Ca strategie imediată a Ministerului Transporturilor vrem să facem 4 benzi între A1 și A2, plecând de la Chiajna/Dragomirești/Chitila/Mogoșoaia – toată această zonă. Recent am semnat și predat contractul de la Afumați până la A2. Încă 11 km și un pic și închidem partea de Nord cu 4 benzi. Italienii de care vă spuneam au 15 luni pe aceea zonă să finalizeze și atunci închidem acea porțiune cu 4 benzi pe actuala Centură. Facem pasajul de la Mogoșoaia și pasajul de la Cernica și, deci, aceste patru benzi nu mai au nicio intersecție la sol.
Pe partea de Sud, strategia este să terminăm cât se poate de repede A0. Și atunci am avea, practic, un inel, chiar dacă nu este continuu – cu patru benzi. Între A1 și A2 pe Nord – actuala Centură la patru benzi și patru pasaje, iar pe Sud – A0. Dar dacă începem acum și pe partea de Sud să facem patru benzi, ”sub trafic”, se va aglomera de tot Bucureștiul. Odată finalizat tronsonul Sud al A0, am putea chiar să închidem bucăți din Centura actuală, pentru a lucra la cele patru benzi, fără să mai fim ”sub trafic”, iar pe acesta să îl deviem pe A0, unde se poate, și astfel să lucrăm mai ușor și mai rapid. Așadar, am zis că în doi ani finalizăm cele 5 pasaje pe actuala Centură și în trei ani A0 pe Sud. Ne apucăm, într-adevăr, să pregătim și documentațiile ca să facem patru benzi și pe Sud, dar nu o să ne apucăm efectiv de lucru decât după ce se termină A0. În cazul A0, pentru cea mai mare parte este emisă deja Hotărârea de Guvern, iar acum se fac procedurile de identificare a adreselor tuturor proprietarilor pentru notificarea deciziei de expropriere, urmează o a doua HG, curând, pentru încă o parte și, în principiu, undeva în iunie, poate cel mai târziu în iulie, ar trebui să înceapă lucrările. Nu pe toate cele trei loturi, ci pe rând. Probabil că întâi lotul 2, apoi lotul 1 și lotul 3. Vorbim aici de autostradă în adevăratul sens al cuvântului – cu viteză de autostradă, pante, unghiuri de autostradă. Ea face parte din Coridorul IV Paneuropean și este finanțată ca parte din autostrada ce leagă Portul Constanța de ieșirea din țară, pe la Arad. Prioritatea nostră este să avem această autostradă și, de aceea, se lucrează, la această oră, pe mai multe șantiere din țară”, a concluzionat, pentru Jurnalul de Ilfov, Irinel Scrioșteanu.