Cu mai puţin de două săptămâni înaintea alegerilor locale, candidaţii la primării zâmbesc alegătorilor de pe toate blocurile şi din toate panourile publicitare. Cuceri-rea oraşelor în războiul electoral al afişelor, mash-urilor şi corturilor de campanie scoate din conturile partidelor sume considerabile, la care se adaugă banii alocaţi „ca-dourilor” electorale, excursiilor sau tombolelor.
În plină campanie, candidații la primării și-au adjudecat majoritatea panourilor publicitare și și-au întins zâmbetul pe blocuri, iar afișele lor te întâmpină în cele mai neașteptate locuri. La toate acestea se adaugă sumele alocate „cadourilor” electorale, de la șepci și tricouri până la excursii, tombole, concerte sau petreceri câmpenești. Ca să nu mai vorbim de staff ul de campanie în care sunt angajați la nivel național zeci de mii de oameni.
Cu toate că se vede cu ochiul liber că sumele investite sunt uriașe, partidele și candidații lor se jură că nu depășesc cu nici un bănuț limitele legale. Jurnaliștii de la Gândul și ProTV au avut curiozitatea să evalueze fondurile aruncate în luptă după declarațiile făcute de contracandidați.
Prevederile legale
Cei mai mulţi bani pentru perioada electorală pot fi cheltuiţi de candidaţii la Primăria Capitalei. Potrivit legii, aceştia au o limită de 10.000 de salarii minime brute pe ţară, ceea ce ar însemna 7.000.000 de lei, adică 1,6 milioane de euro. Pentru un oraș suma este 400.000 de euro (2.500 de salarii). Pentru o comună, candidatul la primărie nu poate depăși 5.000 de euro, adică 30 de salarii. Potrivit legii, depăşirea plafoanelor constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 de lei lei la 25.000 de lei.
Cum se evaluează competitorii
Adversarii politici spun că doar contracandidații lor depășesc sumele. PDL susţine, de exemplu, că în Capitală pentru candidaţii la primăriile 1, 3, şi 6 s-au investit 3,7 milioane de euro în afişaj stradal, ceea ce înseamnă 840.000 de euro pentru fiecare sector, dublu faţă decât prevede legea. Doar un mash afişat pe o clădire costă, po-trivit şefului de campanie al PDL pe Bucureşti, Răzvan Murgeanu, aproximativ 10.000 de euro.
Întrebat care sunt costurile campaniei PDL, el a răspuns că acestea nu sunt acoperite doar din cotizaţii, ci din donaţii şi alte venituri. „Cotizaţiile de la partid ajung de apă minerală”, a declarat Murgeanu, care are însă şi iniţiativa modificării legii în sensul ca toate cheltuielile să fie suportate de la bugetul de stat.
Bicicleta și umbrela electorală
De partea cealaltă, adversarii PDL susţin că democrat liberalii au scos bani buni din buzunar pentru campania din acest an. „Până acum, PDL-ul a cheltuit pentru bannere şi alte materiale publicitare peste trei milioane de euro, bani furaţi, în loc să-i ajute pe oameni, care o duc tot mai greu!”, au acuzat, la Braşov, liberalii conduşi preşedintele Consiliului Judeţean, Aristotel Căncescu.
Pedeliştii au fost luaţi în vizor şi în Dâmboviţa, unde primarul PDL din comuna Produleşti este acuzat că mituieşte alegătorii cu biciclete. La nivel central însă, Răzvan Murgeanu spune că în recuzita de campanie a PDL nu sunt biciclete, materialele promoţionale fiind pixurile, riglele şi umbrelele care poartă sigla PDL. Mulţi candidaţi au început din timp pregătirile pentru campanie. Primarii în funcţie au scos la bătaie tichetele sociale, liberalii au organizat o tombolă cu premii autoturism, motoscuter şi electrocasnice.
O altă strategie, care s-a lăsat şi cu un dosar penal, a fost pusă în practică în Teliu, Braşov, unde candidatul Partidului Poporului- Dan Diaconescu ar fi dat câte 10 lei pentru o adeziune la partid, cu promisiunea că după alegeri „premiul” va fi mai mare.
Potrivit legii promisiunea, oferirea sau darea de bani, bunuri ori alte foloase în timpul campaniei electorale, precum și în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidaţi ori un anumit candidat precum și primirea acestora de către alegători constituie infracţiuni și se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 5 ani. Sub incidenţa acestei prevederi nu intră materialele promoționale, cum ar fi pixurile, tricourile, găleţile sau umbrelele