Vrei să nu-ți mai pierzi timpul pe la Fisc?

Din vara lui 2015, Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP) Ilfov a lansat un serviciu, denumit „Spațiul privat virtual”, care vine în sprijinul contribuabililor, în relația lor cu Administrația Fiscală. Spațiul privat virtual este un proiect realizat de ANAF împreună cu Banca Mondială. Spațiul privat virtual este destinat persoanelor fizice, care, prin accesarea unui cont personal înființat aici, se pot informa, online, asupra obligațiilor lor fiscale.

Astfel, posesorii unui asemenea cont își pot vedea deciziile de impunere, situația obligațiilor fiscale de plată, nota acestor obligații, situația contribuțiilor sociale declarate de către angajator, sau își pot depune în acest spațiu virtual personal declarațiile fiscale și, de asemenea, pot obține electronic documente și acte administrativ fiscale, cum ar fi, de exemplu, adeverințele de venit. Beneficiarii își pot accesa contul, atât de pe telefonul mobil, cât și de acasă, de pe calculatorul personal.

 

Cum pătrunzi în spațiul virtual

Crearea unui cont este destul de simplă, dar pentru cei care nu se descurcă, AJFP Ilfov a creat, în holul sediului său din str. Lucrețiu Pătrășcanu, un punct de informare în care inspectorii instituției îi pot ajuta și instrui pe cei care doresc să pătrundă în acest spațiu, cu sfaturi și informații utile. Săptămâna trecută, la acest punct le-am întâlnit pe Daniela Țepeș și Alexandra Grigore, inspectori în cadrul AJFP Ilfov, Serviciul de colectare a taxelor și impozitelor. „Înscrierea se face pe baza actelor de identitate și a codului numeric personal. În urma înscrierii, sistemul generează două coduri, pentru telefon și e-mail, iar la final se emite un număr de înregistrare, prin care se validează contul personal din spațiul virtual. Accesarea acestui cont se face de pe site-ul ANAF, unde contribuabilul se identifică prin „username-ul” și parola stabilite de el”, ne-a explicat Daniela Țepeș. „Este cât se poate de simplu. Beneficiarul nu trebuie să dețină decât un telefon mobil cu abonament la internet și o adresă de e-mail. Serviciul este gratuit și se poate accesa 24 de ore din 24”, intervine și Alexandra Grigore.

Un serviciu avantajos

Astfel, contribuabilul eco­no­misește mult timp, pentru că nu mai este obligat să bată drumul până la sediul Administrației Fiscale de care aparține pentru a depune diferite declarații, poate efectua plăți ale obligațiilor fiscale, sau către conturile Trezoreriei, prin cardul bancar, poate solicita adeverințe de venit, totul într-un timp foarte scurt, de la câteva ore, la maximum 2 zile. Toate documentele le va vedea în spațiul său privat virtual, putând să le printeze, eventual.

 

„Dar, atenție, să nu vă închipuiți vă veți vedea și impozitele locale pe care le datorați, pentru casă, teren sau mașină. Acelea sunt la primăria localității în care domiciliați! Spațiul virtual al ANAF este destinat celor care obțin venituri din activități independente sau din chirii, de exemplu. Și foarte important, deținătorul unui astfel de cont poate verifica dacă angajatorul a plătit la timp toate impozitele taxele și contribuțiile sociale. Totodată, se poate verifica dacă există vreo amendă care figurează ca neplătită ”, ne-a mai spus Daniela Țepeș. De asemenea, inspectorul AJFP Ilfov
ne-a mai informat că se are în vedere extinderea acestui serviciu și pentru categoria persoanelor juridice.