⬤ Recunoscută sub denumirea de Agheasma Mare, apa sfințită la Bobotează este simbolul curățirii sufletești și sfințirii vieții noastre;

⬤ Nu este nevoie să luăm apă sfințită de la mai multe biserici pentru a ne bucura de beneficiile ei. Roadele Sfântului Duh nu se calculează matematic, ci depind numai de credința noastră;

⬤ Putem avea mai multe foloase de pe urma Agheasmei Mari dacă o luăm dintr-o biserică mică din sat sau din cartier, decât dacă o procurăm dintr-o mănăstire cu renume

Boboteaza și ziua în care va fi prăznuit Soborul Sfântului Ioan Botezătorul încheie șirul frumoaselor Sărbători de Iarnă. Așadar, ziua de vineri, 6 ianuarie, amintește de Botezul Mântuitorului nostru Iisus Hristos în apa Iordanului și, mai ales, de momentul în care El s-a arătat lumii ca Fiu al lui Dumnezeu venit pe Pământ să mântuiască lumea pentru a-i reda viața veșnică.

Dacă vom merge la biserică în ziua de vineri, 6 ianuarie, vom asista la slujbe înălțătoare, închinate Domnului nostru Iisus Hristos. Preoții vor sfinți apele “cu puterea, cu lucrarea și cu Pogorârea Sfântului Duh”, ne vor binecuvânta și se vor ruga pentru pacea, liniștea, sănătatea și rodul bogat al Pământului, în noul an. În toate lăcașele de cult ortodoxe din țară, slujitorii Domnului vor prăznui, în chip luminat, Sfântul Botez al Mântuitorului Iisus Hristos.
Sfânta Treime S-a arătat la Botezul Domnului    
Boboteaza este ziua în care Iisus Hristos s-a arătat lumii ca Fiu al lui Dumnezeu. Ajuns la vârsta de 30 de ani (vârsta maturității la evrei), Mântuitorul Iisus Hristos este botezat în apa Iordanului de către Sfântul Ioan Botezătorul. În ziua aceea, a Sfântului Botez, Cerurile s-au deschis, Duhul lui Dumnezeu a coborât peste El în chip de porumbel, iar Dumnezeu Tatăl a rostit: “Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit!” (Matei 3, 17). De aceea, Sfântul Ioan Gură de Aur a spus că “Hristos n-a ajuns cunoscut când s-a născut, ci când s-a botezat”.
Prin Botez, Dumnezeu a curățit firea umană
De ce mai era nevoie să se boteze Iisus Hristos, dacă era de o ființă cu Tatăl? De ce a venit la Ioan să-i ceară să-l boteze, dacă era lipsit de păcat? Fiind Fiul lui Dumnezeu, El nu s-a lăsat botezat pentru a se curăți pe Sine de păcate, ci pentru a sfinți omenirea, pentru a-i aduce iertarea păcatelor și a-i deschide calea spre viața veșnică. Acceptând să se cufunde în apă, El a îndumnezeit lumea și a readus Duhul Divin pe care omenirea îl pierduse. Izvoarele purificate prin harul lui Dumnezeu au curățit firea umană, au devenit locul nașterii omului întru Hristos. În Botezul Domnului stă începutul și temeiul Sfintei Taine a botezului creștin. Desigur, botezul nu ne oferă îndumnezeirea finală, ci ne deschide calea spre ea.
Agheasma Mare ne purifică sufletele și ne sfințește viața 
“Agheasma,apa sfințită se obține atunci când preotul cheamă asupra ei puterea Duhului Sfânt, pentru ca ea să aibă puterea de a sfinți viața oamenilor și a naturii înconjurătoare, pentru ca ele să capete binecuvântarea Domnului. Apa este simbolul curățirii sufletești, a promovării și a sfințirii vieții. La Botezul Domnului, se face Agheasma Mare. Aceasta se ia înainte de anafură. Ea se oferă chiar și celor ce sunt opriți de la Împărtășanie, ca întărire spre nădejdea pocăinței, a mângâierii și îndreptării lor pentru viitor” (Constituțiile Apostolice VIII, 29). Datorită prezenței în ea a harului Divin, apa sfințită în această zi nu se strică niciodată. Putem să o păstrăm curată și proaspătă pe tot parcursul anului. Dacă o luăm de la preot și nu mai vrem să o folosim personal, nu trebuie să o aruncăm. Mai bine, o punem la rădăcina unui copac, a unei flori sau o vărsăm într-o apă curgătoare. În cazul în care am strâns apa sfințită în această zi mai mulți ani la rând, nu trebuie să ne gândim că acest lucru amplifică puterea ei tămăduitoare. Sau… dacă luăm apă sfințită de la mai multe biserici. Agheasma Mare are aceeași putere de purificare a sufletului și de vindecare a suferințelor fizice, indiferent de la ce lăcaș de cult ne-o procurăm. Roadele Duhului Sfânt nu se adună matematic, ci după măsura credinței noastre. Este esențial ca apa să fie luată de la preot după oficializarea slujbei de sfințire a ei. Nu este exclus să ne fie mult mai folositoare nouă, celor care o primim de la biserica din colțul străzii, decât altei persoane care o procură de la o mănăstire cu renume, unde se reculeg celebrități, oameni care caută o rezolvare la anumite probleme grave. Așadar, timp de opt zile, putem să bem Agheasma Mare fără să ținem post sau să ne spovedim la preot. Din data de 15 ianuarie, inclusiv, putem să o consumăm doar dacă ținem post în prealabil și mergem să ne reculegem și să ne spovedim slujitorului unui lăcaș de cult. Chiar și așa, putem să luăm câte o gură doar înainte de anafură și după ce am obținut binecuvântarea duhovnicului nostru.
Agheasma a vindecat bolnavi cărora medicii nu le dădeau șanse de supraviețuire 
Harul Divin îi oferă apei sfințite în această zi, puteri miraculoase, tămăduitoare. Prin pocăință, cu o credință desăvârșită, ea ne-ar putea ajuta să scăpăm de boli grele și să alungăm lucrările necurate ale celui rău din casă și din ogradă. Este bine să bem Agheasma Mare dacă ne confruntăm cu o suferință fizică greu de suportat, să stropim casa, curtea, grădina, animalele și ogoarele ca să fie mai roditoare. Nu de puține ori, apa sfințită în ziua de Bobotează a vindecat bolnavi cărora medicii nu le mai dădeau șanse de supraviețuire și a izbăvit de rele mulți credincioși.