În perioada 23-27 aprilie, în Otopeni, a avut loc prima întâlnire de lucru a echipelor din România şi Malta, din cadrul proiectului “Educaţia non-formală şi informală prin TIC (tehnologia informaţiei şi comunicării)”, parte a Programului de Învăţare pe tot parcursul vieţii, Parteneriat Comenius Regio (2012-2014).

Consiliul Local Otopeni, în calitate de beneficiar al proiectului, alături de partenerii săi regionali – Liceul „Ioan Petruş” din Otopeni şi Asociaţia „Asistenţă şi Programe pentru Dezvoltare Durabilă Agenda 21” din Bucureşti au primit o delegaţie malteză, formată din 11 persoane, reprezentând instituţiile de învăţământ partenere în proeict – Colegiul „Saint Thomas More” (Şcolile Marsaxlokk, Paola, Marsaskala) şi Şcoala de limbi străine „Easy” din La Valetta, capitala Maltei.

Partenerii au discutat despre importanţa educaţiei non-formale şi informale prin TIC, în context regional, naţional şi european, despre scopurile şi rezultatele aşteptate în proiect, despre activităţile desfăşurate până la momentul întrevederii. “Sper ca acest parteneriat să producă lucruri bune, să creeze relaţii frumoase între noi – nu atât în domeniul profesional, cât şi prin relaţiile umane ce se leagă cu acest prilej”, a declarat în deschiderea lucrărilor, Ioana Ungureanu, managerul proiectului finanţat cu sprijinul Comisiei Europene. Primarul oraşului Otopeni, Gheorghe Constantin Silviu a declarat că “este o şansă pentru profesorii din Otopeni să poată vedea şi însuşi şi alte metode de învăţare, metode cunoscute până acum doar de pe internet.”

Educaţie non-formală în școala malteză

Josephine Mifsud conduce Colegiul St. Thomas More, format din 10 unităţi de învăţământ, de la grădiniţă până la gimnaziu. Însoţită de directorii a trei dintre şcolile pe care le are în grijă, dar şi de câte trei dintre profesorii acestor şcoli, Mifsud a vorbit participanţilor despre dorinţa echipei malteze de a împărtăşi partenerilor români experienţele legate de educaţia non-formală, bunele practici, dar şi dorinţa unui schimb cultural. “Suntem două ţări diferite, culturi diferite. Malta e o ţară mică, dar are multe de oferit!”, a subliniat Mifsud.

În toate şcolile Colegiului Saint Thomas More, amplasate în mai multe sate malteze – (un colegiu cu 10 directori de şcoli, 31 de directori adjuncţi, 347 de profesori, 16 asistenţi de profesori, 60 de educatori pentru grădiniţe, 187 de profesori ajutor, 18 preoţi, 7 bibliotecari, 12 tehnicieni laborator, 56 – personal auxiliar, 22 de profesori colaboratori pentru cursuri opţionale, 1 profesor specializat pe alfabetizare şi 3 asistenţi pentru limbi străine), în fiecare clasă există – computere, un laptop pentru profesor, o tablă interactivă, un videoproiector etc. În unele clase, copiii au microscop digital, la care studiază insecte sau chiar propriile amprente digitale. De anul trecut, maltezii folosesc platforma de educaţie e-learning, iar copiii învaţă, prin joc, să umble pe calculator, pe o imprimantă, o cameră digitală, iar cei mai mari – să creeze singuri prezentări powerpoint sau site-uri web. O altă specificitate a şcolii malteze este comunicarea permanentă cu părinţii, de asemenea, prin TIC. Zilnic, părinţii primesc sms-uri din partea profesorilor, iar subiectele mai importante se transmit pe e-mail.

La fel, în Şcoala de limbi străine “Easy” – cursurile sunt bazate pe educaţie non-formală şi informală. “Profesorii predau şi fac ca lecţiile să pară situaţii reale din viaţă. Se foloseşte mult material didactic autentic – discuţiile sunt reale, nu ipotetice. Folosim multe cărţi, mp3, Wi-Fi, tehnologii GPS”, a explicat profesoara Caroline Campbell. Şcoala se adresează unei largi categorii de oameni de la copii până la adulţi, oameni din toate categoriile sociale, inclusiv pentru persoanele care aspiră să devină profesori şi cei care se instruiesc pentru a deveni profesori. Într-o sală de clasă, un profesor se confrunta cu provocări diferite, inclusiv elevi din diferite grupe de vârstă, naţionalităţi diferite şi niveluri diferite de limba engleză. De fapt, Şcoala “Easy” organizează cursuri de formare a cadrelor didactice pentru profesorii din toată Europa, care vin în Malta să înveţe noi metodologii de predare şi să facă schimb de experienţă.

Profesorii din Otopeni iau lecţii

Grupul ţintă, format din 30 de profesori (învăţământ primar, gimnaziu şi liceu) din liceul „Ioan Petruş” din Otopeni – a participat, în perioada 28-30 martie, la un curs de educaţie non-formală. Acesta a fost structurat pe trei zile, fiecare fiind dedicată unei sub-teme majore a educaţiei non-formale – 1. teambuilding – Introducere a conceptelor de educaţie formală, non-formală şi informală, context european privitor la diferite tipuri de educaţie; 2. Experiementarea unei varietăţi de metode non-formale, cu exemple concrete de aplicare şi 3. Tehnlogia informaţiei şi comunicării – mijloace de de utilizare în predarea disciplinelor de specialitate.

Toţi participanţii la curs au apreciat că acesta i-a ajutat să obţină mai multe informaţii despre educaţia non-formală şi informală, majoritatea considerând participarea la curs foarte utilă pentru munca lor în viitor. 

Educaţie non-formală cu bani europeni

Proiectul are o valoare de 52.000 de euro, din care 44.000 de euro reprezintă fonduri europene. El se derulează pe parcursul a 2 ani, timp în care au loc cursuri de formare pe metode de educaţie non-formală pentru cele 30 de cadre didactice ale liceului “Ioan Petruș”, ateliere de lucru, seminarii și vizite de lucru în România și Malta.