Este un fapt cunoscut și recunoscut de toată lumea că  locuitorii din județul Ilfov au o nemulțumire capitală. Transportul. O problemă spinoasă care, iată, pare de nerezolvat. În ciuda nenumăratelor planuri, proiecte, strategii, ședințe și conferințe de mobilitate etc., etc. Un blestem, parcă, pune bețe în roate, la propriu, organizării unui transport eficient și civilizat. Pentru că susținerea unor linii preorășenești, cu autobuzele RATB, s-a dovedit, de ani buni încoace, un efort care depășește capacitățile financiare ale multor primării ilfovene.

Cauzele care au determinat apariția acestei situații sunt evidente. În ciuda acestui fapt, soluțiile întârzie să apară, sunt ineficiente, dacă nu sunt chiar de negăsit. Un chin care se prelungește la infinit. Un joc absurd de-a „uite RATB-ul nu e RATB-ul”. Din când în când, unii primari ai localităților limitrofe Capitalei fac pe dracu-n patru și, cu eforturi numai de ei știute, reușesc să introducă multrâvnitele linii de transport cu autobuzele Regiei bucureștene. Un transport incomparabil mai ieftin și mai civilizat. Din păcate, în dese cazuri, nu pentru multă vreme. Motivele principale sunt două: prețul piperat practicat de RATB și lipsa de bun simț a beneficiarilor, mai exact al celor care nu-și achită costurile călătoriilor. Cei care, folosind o miștocăreală de prost gust, spun că se deplasează cu „GRATUITA”.

Un autobuz numit dorință…

O dorință pe care domneștenii o nutreau de multă vreme. De când fuseseră desființate linile 408 și 428. Din 14 ianuarie 2011. Primarul ales în 2012, Ninel Boșcu, le‑a promis concetățenilor săi că acest transport va fi reluat. Și s-a ținut de cuvânt. Astfel, pe 22.10.2014, Primăria Domnești reușește semnarea unui contract cu Regia Autonomă de Transport București. Celebra și inabordabila, uneori, RATB. „Luptele seculare” purtate de primărie cu CGMB și Regia amintită au început în aprilie 2014. După 7 luni de intervenții, negocieri, întrevederi și demersuri, „hidra” a fost răpusă. Primarul Boșcu își amintește că, timp de două săptămâni, a fost prezent în antecamera lui Sorin Oprescu pentru a-i smulge acestuia neprețuita încuviințare. Perseverență încununată cu o mare victorie. Pe 22.10 2014, primarul semna un contract cu RATB pentru înființarea a două linii de autobuz – 408, pe traseul Ghencea – CFR Domnești, și 428 pe traseul Ghencea – Țegheș, iar, în noiembrie, primii călători ajungeau în București cu arhicunoscutele autobuze Mercedes Citaro.

…plin de pomanagii

Toate bune și frumoase, numai că… După mai bine de trei luni de zile edilii din Domnești au ajuns la concluzia că domneștenii nu au apreciat la justa lor valoare eforturile depuse de primărie pentru a le asigura un transport civilizat. Pentru că… unii domneșteni se dovedesc cam „uituci”, ca să folosim o expresie mai blândă. Ei uită, vezi Doamne, să-și achite costul călătoriei, prin abonament sau portofel electronic. Amnezie, bineînțeles, intenționată. Vorba aceea: „turcu’ plătește”. Culmea, acest lucru nu se întâmplă la maxi-taxi, unde tariful este dublu. Ce se petrece, de trei luni încoace, cu cheltuielile administrației locale pentru transport, ne-a povestit Violeta Baba, șeful serviciului de Investiții și Achiziții Publice din cadrul Primăriei Domnești, unul dintre funcționarii care au „luptat eroic” pe „frontul” reintroducerii transportului RATB în Domnești. „Costul unei călătorii este 1,5 lei, față de tariful aplicat de firmele de transport maxi-taxi, care este de 3 lei. Așadar, dublu, față de transportul RATB! Un abonament lunar pentru o linie este de 35 de lei, tarif redus pentru elevi și studenți – 17,5 lei, abonament lunar, valabil pe două linii – preorășenească și în București – 95 lei, redus – 47,5 lei, abonament general, pe toate liniile – 125 lei. Primăria Domnești subvenționează integral un număr de 218 de abonamente pentru elevi și studenți. Lunar, acestea costă primăria  aproximativ 3.500 de lei. Cheltuielile vor crește, având în vedere că primim din ce în ce mai multe solicitări. Pentru ca liniile de transport să funcționeze, consiliul local trebuie să plătească diferența dintre costurile totale și sumele încasate de RATB din abonamentele achitate de călători. Numai că, încasările din abonamente ajung cam la 1,5% din costul facturii! Iar o factură pentru cele două linii se ridică cam la 120.000 de lei noi. 1,2 miliarde de lei vechi! Calculați și dumneavoastră încasările și veți constata că sunt infime. „Noi, deocamdată, nu am instituit controlul, tocmai pentru a vedea cum decurg lucrurile și cum au înțeles cetățenii comunei să trateze eforturile depuse pentru introducerea unui transport, aș zice eu, mai civilizat și mai ieftin cu 50%, față de cel oferit de transportatorii privați. Atitudinea lor, însă, începe să ne dezamăgească”, ne-a precizat Violeta Baba. Iar toate acestea se întâmplă în ciuda campaniilor de sensibilizare și îndemnare a cetățenilor la plata călătoriilor cu autobuzele RATB, lansate de primărie pe Facebook sau prin afișaj.

Cârcotașii de la ”Radio Șanț”

Credeți că reușita edililor din Domnești a fost primită cu satisfacție unanimă? Ei, aș! Gică Contra trăiește, multiplicat, și la Domnești. El colportează zvonuri și lansează scenarii apocaliptice. „Înainte de scrutinul electoral din toamna lui 2014, existau voci care afirmau că „minunea” cu RATB-ul va dura până la alegeri. Apoi, prevesteau că, după o lună, transportul RATB va fi sistat. Acum, iar se răspândește zvonul că, odată cu noul buget, contractul cu regia va fi desființat. Să fie clar un lucru. Noi nu ne-am zbătut șapte luni de zile pentru introducerea liniilor RATB, pentru ca să le desființăm după două luni! Cei care colportează aceste zvonuri, ori sunt răuvoitori, ori nu cunosc miezul problemei”, ne-a spus Violeta Baba. 

Pretenții, gârlă, obligații, ioc

Alții sunt nemulțumiți de lungimea actualului traseu al liniei 408. Spun ei că acesta trebuia să fie prelungit cu mai bine de 2 kilometri, până în vecinătatea satului Dârvari. Că sunt nevoiți să bată cale lungă până la „gratuita de Domnești”. Violeta Baba explică: „Normele transportului de persoane impun asigurarea unui spațiu special amenajat pentru capetele de traseu, unde autobuzele să poată fi parcate și unde să poată întoarce în condiții adecvate de securitate. În zona respectivă nu avem unde, nu am identificat un astfel de loc. Am apelat și la primăria din Ciorogârla, dar condițiile nu au permis realizarea acestei modificări. Mai mult, această modificare trebuie aprobată și de CGMB, ceea ce presupune alte demersuri, al căror rezultat este incert. Le-am sugerat cetățenilor, dar și consilierilor locali din zonă, să ne indice un loc corespunzător, și vom încerca să facem demersurile necesare pentru modificarea traseului.”

O altă problemă este cea a intervalului dintre curse, care este de circa 50 de minute, având în vedere că, pe traseu, funcționează doar două autobuze. Atât a putut RATB să repartizeze. Rezolvarea problemei se rezumă tot la bani. „Am putea întreprinde demersuri pentru a introduce mai multe autobuze. Dar asta înseamnă costuri mai mari. Dacă oamenii și-ar achita contravaloarea călătoriilor, efortul bugetar al primăriei ar fi mai mic și ne-am putea permite acest lucru. Dar,  în condițiile actuale acest lucru este imposibil”, ne-a spus Violeta Baba.

Așadar, stimați domneșteni, vreți un transport civilizat? Depinde numai de dumneavoastră. Puneți mâna și luați-vă abonamente!