Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a revenit ieri, pe 22 ianuarie, în mijlocul maicilor și credincioșilor sfântului lăcaș al Mănăstirii Samurcășești, din comuna Ciorogîrla, Ilfov. Înconjurat de un ales sobor de preoți și diaconi, Preafericirea Sa a săvârșit Sfânta Liturghie, apoi le-a adresat credincioșilor un cuvânt de învățătură prin care i-a îndemnat la sporirea în credință și în fapte bune, condițiile esențiale mântuirii.
Duminica a 32-a după Rusalii a fost dedicată lui Zaheu, mai-marele vameșilor care, deși era urât și disprețuit de ceilalți pentru că era lacom, necinstit, iubea avuția obținută din biruri, încasa mai multe impozite decât prevedea legea, s-a întors la Dumnezeu și, prin dreaptă credință și pocăință a dobândit mântuirea și a devenit un model de viață creștină.
În zi de mare sărbătoare, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a săvârșit Sfânta Liturghie de duminică, 22 ianuarie, în biserica Mănăstirii Samurcășești, din comuna Ciorogîrla, a județului Ilfov. Cu acest prilej, Preafericirea Sa a ținut un cuvânt de învățătură în care a subliniat faptul că oamenii bogați se pot mântui dacă devin milostivi, darnici, îi ajută pe cei neajutorați și împlinesc voia lui Dumnezeu. Iată cuvântul Patriarhului României adresat credincioșilor prezenți la slujbă!
”Evanghelia de astăzi poate fi rezumată în aceste cuvinte: Bunătatea lui Iisus vindecă răutatea sufletului pătimaș. El (n.r. – Zaheu) a constatat la un moment dat că adunarea de bunuri materiale în jur, adunarea de bunuri materiale în mod necinstit și nedrept nu-i aduce pace, mulțumire și fericire în suflet. Îi aduce bogăție în jurul său, dar nu pace și bucurie și mulțumire în sufletul său, că omul este mai mult decât un sac de umplut cu lucruri materiale. Sufletul său este mai mare decât toate bunurile materiale din lumea aceasta. El este făcut pentru iubire veșnică și infinită față de Dumnezeu.
Și, după ce a fost onorat Zaheu cu intrarea lui Iisus în casa lui, bunătatea și milostivirea nesfârșită a lui Iisus l-a mișcat atât de mult, încât el într-o clipită s-a schimbat. Bunătatea lui Iisus a străpuns întunericul răutății sale și, din cărbunele care se afla acoperit cu cenușă, din cărbunele incandescent care încă mai rămăsese în sufletul lui, din dramul de bunătate a lui, a țâșnit o flacără. Și anume flacăra milosteniei, care i-a luminat și schimbat viața.
Văzând Iisus cum acesta, vameșul lacom și zgârcit, a devenit milostiv și darnic, a zis: «Astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia». Adică nu doar persoanei respective, ci și familiei sale. Și vine motivația, zicând Iisus: «Pentru că și acesta este fiul lui Avram».
Expresia fiul lui Avram înseamnă fiu al credinței. Deci Iisus a cerut ca să fie invitat, să intre în casa lui Zaheu Vameșul, pentru că a simțit în sufletul lui, pe când era urcat în pomul sicomor, că are credința în suflet ascunsă, dar reală, că Iisus îi poate schimba viața, îi poate înnoi viața, îi poate aduce pace și bucurie, deși el nu merita o onoare atât de mare.
Zaheu este un păcătos care-și schimbă viața și din lacom devine darnic, arătând prin aceasta milostivirea, iubirea smerită și darnică, sau milostivă, ca fiind lumina vieții. De aceea, Mântuitorului Iisus Hristos spune un îndemn puternic: Fiți milostivi precum Tatăl vostru cel din Ceruri milostiv este.
Ce înseamnă mântuirea? Mântuirea înseamnă unirea omului limitat și trecător, muritor, cu Dumnezeu cel nemuritor și nelimitat. Și cine este cel pierdut? Pierdut este cel care s-a despărțit de Dumnezeu prin necredință, nepocăință și nefăptuire de fapte bune.
Deci oamenii bogați pot să se mântuiască doar dacă devin milostivi, dacă devin darnici, dacă ajută pe cei neajutorați, pe cei lipsiți de cele necesare și dacă împlinesc în viața lor voia lui Dumnezeu, spre slava Preasfintei Treimi și a noastră mântuire”, a spus Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, citat de Basilica.ro.
Sfântul, slăvitul și mult lăudatul Apostol Zaheu a fost unul dintre Cei Șaptezeci de Apostoli ai Domnului Iisus Hristos. El a fost, este și va rămâne simbolul bogatului nedrept dar apoi pocăit, al celui pierdut și îndreptat, care aduce mântuirea nu numai pentru sine dar și pentru întreaga sa casă.
Foto: Basilica.ro