Cu ocazia Zilei Mondiale a Sănătății orale (20 martie), GSK Consumer Healthcare a lansat cea de-a patra ediție a campaniei de educare și promovare a igienei orale corecte, ”Zâmbește România”. De altfel, pe parcursul celor trei ediții precedente, peste 100.000 de români au beneficiat de soluții de îngrijire orală, gratuit.

Studiul ”Oral Care Education”, realizat de Millward Brown, pentru GSK Consumer Helthcare, în noiembrie 2014, pe un eșantion reprezentativ de români – din mediu urban și rural (800 de persoane), femei și bărbați, cu vârste între 14 și 60 de ani – a dezvăluit faptul că, majoritatea românilor NU se spală pe dinți seara, așa cum recomandă stomatologii, ci doar dimineața. Aceștia identifică periajul dentar cu momentul de pregătire pentru interacțiunea socilă, văzându-l ca pe un act estetic, precum machiajul sau periatul părului.

Peste 10% dintre români se spală pe dinți doar ocazional

Mai mult de 10% dintre chestionați au spus că se spală pe dinți doar de câteva ori pe săptămână, o dată pe săptămână, sau ocazional. Pentru 8 din 10 români, principala barieră de igienă orală este programul aglomerat al zilei și lipsa facilităților de a se spăla pe dinți la serviciu. Întrebați care sunt beneficiile pentru care se spală pe dinți, majoritatea oamenilor (45%) au declarat că o fac pentru a avea o respirație plăcută, 36% pentru senzația de dinți curați, în timp ce 17%, pentru beneficiul de albire a dinților. Foarte puțini au menționat menționat beneficul din­ților sănătoși.

La sat, periuța se schimbă o dată la 10 ani

Studiile anterioare arătau, spre exemplu, în 2012, că, peste 80% dintre români se confruntau cu probleme dentare, cele mai frecvente fiind cariile. 75% dintre copiii de până la 13 ani aveau dinții temporari cariați, iar 4 din 10 copii aveau carii pe dinții definitivi. Dintre aceștia din urmă, în proporție de 90% aveau carii netratate. Însă, campaniile de educare cu privire la igiena orală au rezultate încurajatoare. Acum, cel mai recent studiu de piață arată că un român a consumat 1,5 tuburi de pastă de dinți în 2014, mai mult decât în 2013, când consumul național se situa în medie la 1 tub/an. Cu toate acestea, rămâne un consum foarte mic față de alte state europene. De asemenea, periuța de dinți se schimbă acum, în medie, la 1,5 ani, față de statisticile din 2013, când un român folosea aceeași periuță de dinți timp de 2 ani de zile. Și asta, la oraș, pentru că la sat, din păcate, încă, românii își schimbă periuța de dinți o dată la 10 ani. Spre comparație, 77% dintre nemți își schimbă periuța de dinți la 3 luni.

 

„Rabla”, pentru periuța de dinți

 

Cei trei ani de educare a populației în ceea ce privește igiena orală însumează un program derulat cu acest scop în școli, prin care 40.000 de copii au primit lecții gratuite de igienă orală, de la medicii dentiști și un program de consultații gratuite la stomatolog. 1.550 de medici au aderat la această initiativă.  De asemenea, caravana „Rabla” pentru periuța de dinți, acțiune care s-a desfășurat în 8 orașe, a făcut posibilă strângerea a 200 de kg de periuțe uzate, reprezentând 20.000 de periuțe vechi, care au fost înlocuite, gratuit, cu unele noi.