Copiii României au nevoie și caută modele pentru a se ghida în viață. Este concluzia celor mai recente cercetări în domeniu care, ne demonstrează clar, că noi, adulții de astăzi, trebuie să fim mult mai blânzi, eleganți și luminoși ca să ajutăm viitoarele generații să crească frumos. 

 

Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 509, ediția print

Tocmai de aceea a fost lansat proiectul „Aleg să previn! Educație și sănătate”. Echipa de profesioniști care a pus bazele acestui proiect își dorește să dezvolte inteligența copiilor, punând accent pe valorile care-i conduc în viață. Ei vin in sprijinul formării și dezvoltării morale a personalității copiilor, astfel încât, copiii și tinerii să aibă o evoluție relevantă la nivelul societății. „Este un proiect a cărui misiune este de a crea un templu al emancipării personalității copilului, de a inspira, ghida și îndruma părinții cu copiii mici și preadolescenți să devină membrii Clubului Aleg să Previn! Educație și Sănătate, cu acces la profesioniști ca modele inspiraționale morale, astfel încât copiii lor să adopte un stil de viață echilibrat și ei, ca părinți, să se simtă împliniți văzându-și copiii fericiți”, spun fondatorii proiectului. Ce i-a determinat pe aceștia să inițieze un astfel de proiect și cum ne putem implica toți ceilalți în bunul mers al lucrurilor?

Educația este sufletul societății

Fără îndoială, educaţia este sufletul societăţii. Doar educându-ne copiii în spiritul adevăratelor valori avem certitudinea că vom crea o lume frumoasă, în care să domnească bunătatea, adevărul, toleranţa, compasiunea și întrajutorarea. Așadar, este musai să le insuflăm copiilor noștri căile frumoase și armonioase despre viață în general. Cu alte cuvinte, să creștem copilul sănătos, vesel, fericit. “Un copil fericit este un copil care știe cine este, ce vrea și care știe să distingă între bine și rău. Încurajați copiii să-și depășească limitele cu încredere în forțele proprii și cu gândul că, indiferent de ce s-ar întâmpla părinții vor fi alături de ei. Încă de la o vârstă fragedă copiii își exprimă nevoia de a comunica și de a deveni independenți. Ei cresc învățând, iar noi, adulții, avem rolul de a le insufla încrederea de sine, puterea și respectul. Dacă ne uităm în jurul nostru, există multă izolare și o nepăsare socială, iar copiilor, pre-adolescenților/tinerilor le lipsește comunicarea. Ei nu mai vorbesc unul cu altul, ci doar prin mesaje, din păcate dezvoltând un vocabular sărac. Din păcate, în general la grădiniță/școală nu au fost învățați să gândească, să relaționeze, să pună informațiile într-o structură, ca să înțeleagă substanța și utilitatea lor. Copiii nu mai sunt interesați să aprofundeze nimic, nu au sentimentul de apartenență la comunitate, iar toate acestea sunt consecințele unei acțiuni care vine din trecut”, scrie site-ul https://alegsaprevin.ro/.

Să identificăm și să dezvoltăm abilitățile native ale copiilor!

Potrivit aceleiași surse, plecând de la realitatea actuală, avem nevoie să vedem viitorul și să descoperim împreună cum putem contribui la proiectarea unui sistem care să funcționeze. Asta înseamnă că noi, ca adulți, părinți, formatori și facilitatori, suntem răspunzători să contribuim, să ne implicăm în dezvoltarea copiilor pe fiecare etapă de vârstă: să le deschidem orizontul de cunoaștere, să identificăm și să le dezvoltăm abilitățile native pentru a-și maximiza potențialul natural, să le deschidem ochii în înțelegerea complexității vieții pentru a avea curaj, voință, curiozitate, încredere în puterile proprii și responsabilitate de a duce la capăt ceea ce are de făcut în lumea asta. Indicat e să le arătăm ce fac bine, nu ce fac rău, să le cerem părerea, să îi rugăm să ne argumenteze, ca să ne facă să înțelegem alegerile, deoarece atât copiii, cât și părinții au nevoie de un sistem de repere sănătos. “Prin proiectul „Aleg să previn! Educație și sănătate” vom apela la expertiza profesioniștilor, a unor personalități de valoare care s-au remarcat drept modele în domeniile în care activează, și în același timp sunt oameni cu valori morale înalte și integritate, orientați să ofere ceva pentru comunitate. Tocmai pentru a crea conținut de calitate și pentru a genera informații avizate și cu o mai mare greutate. Dorim să dezvoltăm o comunitate care dorește să afle informații din surse avizate despre cum să adopte un stil de viață echilibrat și despre cum le pot insufla și celor mici aceste informații valoroase. Proiectul se adresează unui public țintă format din părinți interesați de stilul de viață echilibrat, care au copii cu vârste cuprinse între 5 și 12 ani și unui public secundar format din persoane din medii conexe (profesori, medici de familie, medici pediatri, psihologi, bloggeri de parenting) cu rol de facilitatori în informarea, educarea, conștientizarea și activarea publicului țintă”, mai spun fondatorii proiectului.

Familia și profesorii sunt principalele modele ale copiilor

Anul trecut a fost demarat un studiu pe 1.500 respondenți cu vârste cuprinse între 12-65 ani – copii, părinți și bunici. Desfășurată pe parcursul unui an, cercetarea a urmărit identificarea și raportarea la mentorii și la modelele pe care respondenții și le asumă în evoluția lor. Studiul a fost realizat atât în mediul offline – cu copii, direct în școli, cât și în mediul online – cu copii, părinți și bunici. Rezultatele arată clar faptul că există o nevoie a copiilor de a căuta și găsi mentori și modele pe care și-i aleg natural. Rolul părinților, profesorilor și al formatorilor este să-i ghideze în selecția potrivită și să le atragă atenția când modelele nu aduc un plus valoare dezvoltării lor. „Principalele modele pe care ei le urmăresc suntem noi, familia și profesorii, așa că trebuie să fim atenți la ce amprentă lăsăm asupra acestor copii prin comportamentul nostru și prin stilul de viață și să înțelegem că alegerile noastre se vor revedea și asupra lor”, explică Oana Voicu, unul dintre fondatorii „Aleg să Previn! Educație și Sănătate!”