Edilii din orașul Popești-Leordeni se confruntă, în ultima perioadă, cu o serie de probleme edilitare generate de o adevărată „explozie” urbanistică, unică în județul Ilfov. Probleme a căror soluționare presupune eforturi deosebite din partea autorităților locale și, totodată, mult timp și mulți bani pentru ca situațiile negative apărute să intre pe făgașul lor normal.

Despre modul în care se implică reprezentanții administrației locale în rezolvarea acestor probleme am încercat să aflăm de la primarul orașului Petre Iacob, viceprimarul Constantin Mitran și administratorul public Florin Preda.

Ei ne-au povestit despre soluțiile pe care le întrevăd și pe care au de gând să le pună în practică pentru ca orașul Popești-Leordeni  să ofere locuitorilor săi condiții de trai civilizate.

O dezvoltare urbanistică haotică

Cea mai mare problemă, arhicunoscută, cu care se confruntă acum edilii din Popești-Leordeni, este localizată în zona străzii Drumul Fermei, din cartierul nou al orașului. Aici, în ultimele două decenii, s-a construit haotic, fără să fie luate în considerare aspectele privind dimensionarea eficientă a rețelelor de canalizare și apă, corespunzător dezvoltării urbanistice fără precedent de aici. Iar pe măsură ce această dezvoltare s-a amplificat, au început să apară și problemele, care, firesc, i-a nemulțumit pe cei mai noi cetățeni ai Popeștiului. Bineînțeles, toa­te aceste nemulțumiri se revarsă asupra actualei echipe de conducere de la primărie, care este acuzată că nu se implică în rezolvarea problemelor apărute. Edilii, însă, se apără și spun că situația actuală nu a fost generată de actuala administrație a primăriei și că fac eforturi deosebite să repare ceea ce alții au stricat printr-un management urbanistic și edilitar necorespunzător. Iar aceste neajunsuri sunt două: inundațiile frecvente, provocate de precipitațiile mai abundente și presiunea apei potabile, în orele de vârf ale consumului.

Rezolvarea problemei inundațiilor, o prioritate

În cartierul nou, cum este el cunoscut de popeșteni, sunt probleme cu presiunea apei potabile furnizate prin rețeaua Apa Nova care, la orele de vârf, nu ajunge la etajele superioare. Totodată, la fiecare ploaie mai consistentă, cartierul se transformă într-o adevărată „Veneție”. Iată ce ne-au spus edilii despre acest adevărat coșmar, atât pentru locuitori cât și, mai ales, pentru ei înșiși, care sunt „bombardați” zilnic cu reclamațiile cetățenilor nemulțumiți. „În primăvara acestui an, am primit două studii de soluții, în această problemă. Unul pentru a rezolva problema presiunii apei potabile și a inundațiilor provocate de apele pluviale, în zona nouă a orașului, cuprinsă între strada Școlii și strada Cheile Turzii, iar celălalt are ca temă de proiectare întregul oraș, în privința alimentării cu apă potabilă, a canalizării pentru ape menajere și a celei pentru ape pluviale”, ne-a spus primarul Petre Iacob. „În acest moment, s-a semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru primul bazin de retenție și pentru gospodăria de apă. Gospodăria de apă, despre care vorbim acum, este destinată exclusiv pentru alimentarea zonei mobilate din cartierul nou și intravilanul existent, mai exact, strada Biruinței. Aceste investiții reprezintă o prioritate pentru noi. Ele vor fi proiectele principale pentru execuția bugetară 2017-2018”, a adăugat și viceprimarul Constantin Mitran. Gospodăria de apă va rezolva problema presiunii, dar și a calității apei, pentru cei aproximativ 30.000 de locuitori din acest perimetru. Bazinul de retenție, cu o capacitate de 45.000 mc și o suprafață de 8.000 mp, va fi utilizat pentru înmagazinarea temporară a apelor provenite din precipitații. El se va afla pe un teren situat într-o zonă depresionară, care va face obiectul unei exproprieri, ca și terenul unde va fi amplasată gospodăria de apă. Un efort financiar consistent pentru primărie estimat la circa 520.000 de euro, adică aproape 5% din bugetul local. „În privința costului lucrărilor, acestea se vor ridica la sume de câteva milioane de euro”, ne-a precizat Florin Preda, administratorul public al orașului.

 

Canalizarea pluvială va fi separată de cea pentru ape menajere

În problema inunda­țiilor, Popești-Leordeni se confruntă cu o situație aparte. Potrivit administratorului public, orașul poate fi comparat cu o „peninsulă”, delimitată de zona liniei de metrou, șoseaua și calea ferată de Centură și de albia Dâmboviței. În această conjuctură, au apărut multe probleme, atât în privința traficului, dar și a rețelelor de utilități. „În ceea ce privește inun­dațiile provocate de pre­cipitațiile abundente este cât se poate de limpede că trebuie să recurgem la un sistem divizor, adică să separăm canalizarea pentru ape menajere de cea pluvială și, totodată, să construim o serie de bazine de retenție care să înmagazineze apa de ploaie, urmând ca, ulterior, aceasta să fie deversată fie în canalizarea de la Apa Nova, fie într-un afluent natural. O soluție în acest sens ar fi valea Câlnăului, care trebuie decolmatată, dar acest lucru presupune investiții foarte mari în lucrări hidrologice ample, ceea ce nu ne permitem, deocamdată”, ne-a explicat Florin Preda. „Vorbim despre un proiect de  anvergură, care va cuprinde cel puțin trei etape. În prima etapă vom rezolva problema din zona Fermei, pentru a elimina disconfortul produs locuitorilor de aici, apoi vom căuta soluția de deversare accelerată, și în acest sens avem un acord de principiu cu Apa Nova, iar în ultima etapă vom rezolva și funcționarea optimă a sistemului de canalizare pentru ape menajere. În această privință, avem o soluție și anume canalul de la „Viscofil”, pe care îl vom expropria pentru a-l putea utiliza la deversarea acestor ape”, a adăugat vicele Constantin Mitran. „Toate aceste proiecte vor fi realizate în minimum un an și jumătate sau maximum doi ani. Practic, acestea sunt deja demarate, dar trebuie să treacă prin seria de proceduri și termene legale prevăzute de lege, de elaborare, implementare etc. Probabil, cam peste 6 luni vom putea vorbi de începerea unor proceduri de licitații și, ulterior, de execuție a acestor obiective,” a precizat primarul Petre Iacob.

 Demersuri pentru fluidizarea traficului rutier

O altă problemă apărută în urma „boom”-ului imobiliar din zona nouă este cea a traficului rutier. Pentru rezolvarea ei, autoritățile au semnat un contract cu o firmă specializată în managementul traficului rutier, care va fi reorganizat în întregime. „Este un studiu complex de trafic și mobilitate. Vorbim despre sensuri unice, stabilirea drumurilor cu prioritate, semnalizare, treceri de pietoni, locuri de parcare etc. Pentru aceasta au fost intervievați cetățenii cu privire la modul în care se deplasează”, ne-a explicat Florin Preda. Aceste măsuri vor fi corelate și cu un proiect de lărgire a DN 4, pe tronsonul care se întinde de la București până la clădirea primăriei, unde va fi amenajat și un sens giratoriu, avizat de CNADNR, dar și un pasaj subteran pentru pietoni. Studiul a fost înaintat Serviciului Rutier al IPJ Ilfov, spre avizare și urmează să fie pus în aplicare, în curând.

 

După 10 ani, clădirea liceului va fi dată în folosință

O altă problemă moș­tenită de la adminis­trația anterioară este finalizarea construirii noului corp de clădire a Liceului „Radu Popescu”. „Epopeea” pare să fi ajuns, în sfârșit, la final, după zece ani de la începerea lucrărilor, în anul 2006. Spun pare, deoarece administratorul public ne-a precizat că societatea care a câștigat licitația nu a respectat niciun termen de execuție, ba, mai mult, a intrat în insolvență, între timp, fapt pentru care primăria a hotărât ca aceasta să fie notificată pentru nerespectarea contractului. „Lucrarea trebuia finalizată în 15 iulie. Până la această dată, au fost executate de-abia 75% din lucrări. Din acest motiv, le vom aplica o serie de penalități de întârziere. Fiecare zi de întârziere îi va costa 3.500 de lei, până la 10% din valoarea contractului. Apoi, există posibilitatea să reziliem acest contract și să organizăm o nouă licitație”, ne-a spus administratorul public. Cu toate acestea, există speranțe că, „după lupte seculare”, elevii liceului își vor putea ține cursurile în noua clădire.

 

Parcuri noi și locuri de joacă reabilitate

O altă preocupare a auto­rităților locale din Popești-Leordeni o reprezintă amenajarea de zone verzi, parcuri și locuri de joacă pentru copii. Trei dintre aceste locuri de joacă urmează să fie reabilitate în întregime, cum ar fi cele de la Popești Români – str. Lămâiței, str. Mirăslău și din Pța. Papa Ioan Paul al II-lea. Un parc nou nouț, care se întinde pe o suprafață de 4.000 mp, cu locuri de joacă, aparate de fitness, mese de ping-pong și multă verdeață,  a fost amenajat și pe șos. Leordeni, în vecinătatea stadionului.

 Asfaltări și reabilitarea termică a blocurilor

Am mai aflat, de asemenea, că a fost înaintată procedura simplificată pentru reabilitarea termică a ultimelor 27 de blocuri din Popești-Leordeni, din cele 56 care există în localitate. „Cu aceste blocuri, închidem complet proiectul privitor la eficiența energetică la condominium”, ne-a spus Florin Preda. Un alt proiect, aflat „pe ultima sută de metri”, este cel care privea asfaltarea unui număr de 37 de străzi. În prezent, în curs de executare se mai află doar două dintre aceste străzi, astfel că, în scurt timp lucrările vor fi finalizate.