„RATB reloaded” s-ar putea numi un film bazat pe fapte reale. Scenariul este simplu dar intriga este destul de complexă. Tot Ilfovul, cu opt excepţii, se vaită de lipsa unui transport civilizat. Dat fiind că firmele de maxi-taxi fac legea, dar asta până în primăvară, când le expiră licenţele, RATB, chiar dacă are de încasat o căruţă de bani de la CJ Ilfov, îşi arată disponibilitatea de a oferi servicii în judeţ. Ţine doar de primari şi de dorinţa acestora de a oferi ilfovenilor un transport la preţuri mici în condiţii civilizate. Asta, din ceea ce ne declarat Viorel Popescu, directorul general al RATB.

Pentru cine nu ştia, Regia Autonomă de Trans­port Bucureşti are în funcţiune, în momentul de faţă, nouă linii preorăşeneşti, pe următoarele trasee: linia 406 – de la Depoul Alexandria până la Primăria Cornetu, linia 409 – de la Inst. Oncologic până la Afumaţi, linia 421 –  de la Complex Comercial Apusului până la Sat Zurbaua, linia 422 – de la P-ţa. Clăbucet până la Pasaj C.F.R. Chitila, linia 428 – de la Ghencea până la Sat Pruni, linia 438 – de la Depoul Alexandria până la Bragadiru, linia 449 – de la Piaţa Presei până la CFR Baloteşti, linia 453 – de la Ghencea până la Vârteju, linia 460 –  de la Cartier Dămăroaia până la Preventoriu.

Aceste linii au fost înfiinţate în baza unor contracte, încheiate între RATB, în calitate de prestator, şi consiliile locale ale localităţilor Cornetu (linia 407), Afumaţi (linia 409), Dragomireşti (linia 421), Chitila (linia422), Măgurele (liniile 427 şi 453), Bragadiru (linia 438), Baloteşti (linia 449) şi Mogoşoaia (linia 460), în calitate de benefici-ari.

Cele mai recente contracte au fost încheiate cu Primăriile Afumaţi şi Cornetu.

Nouă contracte și la mai multe…

Până în acest moment, RATB are încheiate un număr de nouă contracte de transport. „În cazul în care, pe viitor, consiliile locale ale altor localităţi vor fi interesate de încheierea unui contract privind asigurarea transportului public, cu obligaţia de a susţine financiar acest serviciu prin plata diferenţei dintre venituri și cheltuieli, Regia va răspunde afirmativ solicitărilor”, ne-a declarat Viorel Popescu, directorul general al RATB. Acelaşi domn Popescu ne-a lămurit şi cum se fac contractele. În conformita-te cu anexa Hotărârii Consiliului General al Muni­cipiului Bucureşti nr. 267/29.10.2010, înfiinţarea liniilor preorăşeneşti se realizează prin încheierea unui Contract de Transport între R.A.T.B., în calitate de prestator, şi Consiliul Local al oraşelor sau comunelor, în calitate de beneficiari, ceea ce implică suportarea cheltuielilor de trans-port neacoperite din încasări de către primării. Se menţionează că încheierea acestor contracte se face doar la solicitarea beneficiarilor. Tarifele practicate de Regie pe cursele preorăşeneşti, achitate de călători, sunt aprobate de către C.G.M.B. şi taxează călătoriile efectuate. 

Serviciul de transport oferit de către RATB este cuantificat în funcţie de cheltuielile înregistrate cu prestaţia oferită (combustibili, salarii), raportate la nr. de km. re­a­lizaţi. Legat de controlul călătorilor, acesta îl poate face şi primăria, cu sprijinul poliţiei locale dar se face, oricum, de reprezentanţii corpului de control al Regiei care îşi desfăşoară activitatea şi pe mijloacele de transport preorăşeneşti.