Beneficiarii direcți ai Romania Secondary Education Project (ROSE) vor fi elevii cu cu performanțe slabe pe parcursul liceului și studenții care prezintă riscul de părăsire timpurie a facultății, a anunțat, potrivit Agerpres, ministrul Educației Naționale, Adrian Curaj, la evenimentul de lansare a proiectului.

”Este cel mai mare proiect din România finanțat cu împrumut de la Banca Mondială. Este cel mai mare proiect din Europa și Asia Centrală. Atât dimensiunea, cât și durata proiectului, transmit clar un mesaj important: că România acordă atenție învățământului. Beneficiarii direcți vor fi elevii cu performanțe slabe pe parcursul liceului și la bacalaureat, dar și studenții care reprezintă risc la părăsirea timpurie a facultății. Proiectul va oferi șanse mai bune multor tineri în a-și realiza potențialul”, a explicat Curaj.

Guvernul și Banca Mondială au lansat săptămâna trecută „Proiectul privind învățământul secundar/Romania Secondary Education Project (ROSE)”, care își propune reducerea abandonului școlar și creșterea ratei de promovabilitate la bacalaureat.

Proiectul ROSE constă într-un împrumut de 200 de milioane de euro pe care Banca Mondială îl acordă Guvernului României pentru 1,5 milioane de elevi români din 1.100 de licee și 300 de universități publice. Obiectivul principal al proiectului este acela de a spori șansele stu­denților din România de a finaliza cu succes ciclul terțiar de învățământ. ROSE va fi implementat de Ministerul Educației în perioada 2015-2022 și este structurat pe trei compenente, primele două fiind concepute pentru a aborda aspecte de natură academică și socială a performanței scăzute a elevilor în învățământul secundar superior, precum și în primul an din învățământul superior. Prin aceste componente sunt finanțate scheme de grant destinate liceelor și instituțiilor publice de învățământ superior. A treia componentă include managementul de proiect, monitorizarea și evaluarea impactului politicilor existente, care sprijină financiar elevii din învățământul secundar superior provenind din grupuri dezavantajate.

Proiectul are ca țintă creșterea ratei de promovare la bacalaureat cu 10%, de la 49,6% la 59%, și reducerea abandonului în ultimul an de liceu, de la 6,5% la 3,5%, pentru liceele sprijinite.

 

”Populația România a scăzut semnificativ în ultimele două decenii și îmbătrânește rapid. Dacă această tendință se va menține, numărul elevilor va scădea cu 40% până în 2025 urgentând nevoia de reforme educaționale care să abordeze calitatea, eficiența, echitatea și relevanța”, se arată într-un comunicat al Băncii Mondiale. Potrivit acestuia, rezultatele PISA 2012 (Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor) arată că 37,3% dintre elevii de 15 ani dețin competențe de nivel scăzut la citire/lectură, comparativ cu 18,1% media UE-28, iar un procentaj și mai mare, de 40,8%, au competențe de nivel scăzut la matematică (comparativ cu 23,5% media UE-28).