Primarul comunei Afumați, Gabriel Dumănică, a reușit anul acesta să reintroducă transportul în comun RATB în localitate. Contractul semnat cu Regia de transport prevede ca pe traseul lung de 12,4 km să circule 4 autobuze cu licență individuală, dotate cu camere video și aer condiționat, totul la un preț care desfide orice concurență comparativ cu liniile de maxi-taxi deja existente.

“Linia RATB nu a fost introdusă în scop electoral, pentru o perioadă scurtă”, ne spune domnul primar. “ Un motiv pentru care am dorit să înființăm  această facilitate a fost și valul de reclamații pe care le-am primit din partea cetățenilor, referitoare la condițiile de transport oferite de operatorul de maxi-taxi. Zeci de călători ni s-au plâns de atitudinea ireverențioasă, dacă nu chiar violentă a șoferilor de pe microbuze. Au fost cazuri când călătorii au fost azvârliți cu brutalitate din vehiculul de trans-port. Prin urmare, din iunie am reușit să inaugurăm noul traseu, linia 409 și iată, au trecut mai bine de trei luni și avem speranța să treacă mulți ani de-acum înainte. Pentru primărie n-a fost și nu este ușor. Acest serviciu presupune un efort considerabil din partea noastră”, mai adaugă edilul. Într adevăr, din ce ne spune dl. Dumănică, transportul în condiții civilizate nu se obține pe „ochi frumoși”. Primăria alocă lunar pentru subvenționarea liniei 409 în jur de 180 de mii de lei, ceea ce în-seamnă cam 2,1 milioane de lei anual, adică circa 14% din bugetul anual de 14,7 milioane de lei al localității. În schimb, din abonamente încasează doar 12 mii de lei lunar. „Acesta nu este un serviciu so­cial”, spune primarul. „Facem apel la cetățenii comunei să ne sprijine și să utilizeze cu încredere transportul RATB”. Apelul făcut de primărie este în interesul celor peste 5500 de adulți și elevi care utilizează mijloacele de transport. Un interes, în primul rând financiar. Să facem o mică socoteală. Dacă un bilet de maxi-taxi costă 3 lei, asta înseamnă că fiecare călător trebuie să scoată din buzunar 6 lei/zi. Înmulțit  cu, să zicem, 22 de zile lucrătoare, rezultă o sumă luna-ră, care dispare din buzunarul cetățeanului, în valoare de 132 de lei. Fără să mai pomenim de banii cheltuiți pentru transport în București, adică vreo 57 de lei pentru 2 călătorii/zi. Adunate, ar însemna aproximativ 200 de lei /lunar. 

RATB -transport pe bani puțini

Ei bine, în cazul utilizării mijloacelor de transport RATB, economia este substanțială. Să revenim la ora de matematică. Un abonament pentru linia preorășenească din Afumați și TOATE liniile din Capitală costă doar 65 de lei. Pentru linia preorășenească și o singură linie RATB din oraș, 50 de lei, iar doar pentru linia preorășenească, 35 de lei. Valoarea unei singure călătorii, la rândul ei, este de 1,5 lei, adică jumătate față de tariful practicat de firmele de maxi-taxi, fără a mai pune la socoteală condițiile civilizate de transport ofe­rite de RATB. Dacă luăm în calcul varianta maximă, rezultă o economie de nici mai mult, nici mai puțin de 135 de lei, care rămâne în buzunarul cetățeanului. Iar dacă mai punem la socoteală că elevii, studenții și pensionarii beneficiază de o reducere de 50% la prețul abonamentului avantajul călătoriei cu mijloacele RATB devine indubitabil. Toate acestea ni le-a demons­trat primarul Gabriel Dumănică subliniind totodată că, „primăria este conștientă că trebuie să parti-cipe cu o subvenție din bugetul local, dar nu poate susține integral acest serviciu. Prin urmare e nevoie ca tot mai mulți cetățeni să apeleze la transportul RATB, care, iată, se dovedește a fi mult mai rentabil”.

Primarul din Afumați nu neglijează nici celelalte necesități ale locuitorilor. Anul acesta, de pildă, școlile și grădinițele din comună au obținut punctaj maxim la evalua-rea și autorizarea efectuată înainte de începerea anului de învățământ, Afumații situându-se pe primul loc din județ. To­to­dată, continuă lucrările la rețelele de apă și canalizare, o investiție de 27,5 milioane de lei, obținuți în bună parte din credite bancare. Edilii fac eforturi în continuare pentru accesarea de fonduri europene și obținerea de finanțări de la Consiliul Județean sau Guvern, care să susțină în continuare această in­vestiție, pentru că dl. Dumănică are un singur vis: la sfârșitul actualu-lui mandat, întreaga comună să fie asfaltată, iar la rețeaua de apă și canalizare să fie racordate toate gospodăriile din Afumați.