45% dintre tinerii români cu vârsta până în 30 de ani deţineau în anul 2011 o asigurare, fie generală, personală sau de pensie privată, relevă un studiu GfK realizat în 12 ţări din Europa Centrală şi de Est. Potrivit documentului publicat, în România, doar 12% din totalul populaţiei deţine o asigurare de viaţă, în vreme ce 3% îşi direcţionează o parte din venituri către o pensie de tip pilonul trei.
Studiul arată că grupul ţintă cu un potenţial ridicat este populaţia mai tânără de 30 de ani, în condiţiile în care 26% dintre aceştia au o asigurare personală şi 39% una generală. Cele mai multe contracte încheiate sunt cele pentru autoturisme, iar potenţialul nu a fost încă atins deoarece odată cu creşterea nivelului de trai în regiune şi a numărului tot mai mare de autoturisme, cererea pentru asigurările auto va creşte şi ea.
Aşa cum relevă studiul GFK, doi dintre indicatorii cheie legaţi de sistemul de asigurări se menţin stabili în ultimii ani. Ponderea populaţiei din Europa Centrală şi de Est care a încheiat o asigurare generală (apartament/casă/maşină), de 41% în 2008, nu s-a schimbat în mod dramatic până în 2011, când această cotă a atins 42%. Aproape aceeaşi situaţie există şi în cazul asigurărilor personale (de viaţă/ accident/sănătate). În 2008, 27% dintre persoanele din ţările CEE aveau astfel de asigurări, în vreme ce în 2011 numărul lor este aproximativ la fel (26%).
Studiul GfK arată că evoluţia pieţei asigurărilor urmăreşte evoluţia sau involuţia sectorului financiar. „În vremuri de incertitudine, oamenii sunt mai atenţi cu cheltuielile lor. Asigurările sunt produse cu implicare redusă, de aceea oamenii sunt mult mai dispuşi să renunţe la ele. Totuşi, există un potenţial foarte mare în regiunea CEE, mai ales atunci când vorbim despre pensii private”, a comentat Rastislav Kocan, manager pentru Europa de Est al grupului german GfK.
Fiecare al optulea locuitor din Europa Centrală şi de Est are o asigurare de viaţă şi numai un număr restrâns din populaţie are grijă de pensii pe cont propriu. „Importanţa asigurării, prin orice metodă, a veniturilor din perioada pensiei va deveni din ce în ce mai mare. Autorităţile publice, precum şi furnizorii de servicii financiare ar trebui să explice acest lucru populaţiei”, a precizat Christina Prassdorf, expert GfK pentru piaţa de asigurări.
GfK, una dintre cele mai mari companii de cercetare de piaţă din lume, colectează în fiecare an, începând din 2000, date importante despre evoluţia sistemului de asigurări în pieţele CEE pentru studiul IMDS (Insurance Market Data System) care măsoară obiceiurile legate de asigurări ale locuitorilor cu vârsta de peste 15 ani din 12 ţări ale Europei Centrale şi de Est, respectiv Austria, Cehia, Polonia, Ungaria, Croaţia, Slovacia, Slovenia, Ucraina, Serbia, Bosnia-Herţegovina, Bulgaria şi România. Eşantionul celor chestionaţi în România este de 1000 de persoane, reprezentativ la nivel naţional, iar datele sunt valabile pentru anul 2011.
Prezent în România din 1992, GfK (Gesellschaft für Konsumforschung, în traducere: societate pentru studiul consumului) a fost creat în 1934 şi este cel mai mare institut de studii de piaţă şi marketing din Germania şi al 5-lea cel mai mare din lume. Grupul a fost constituit de profesori universitari şi are un slogan: «Creştere pentru cunoaştere».