Premieră de lună plină la Otopeni

Prezentată în cadrul festivalului « Viaţa e frumoasă » iniţiat de Teatrul de Operetă « Ion Dacian », piesa « Secretul dr. Honigberger » a avut premiera naţională sâmbătă 16 noiembrie pe scena Centrului Cultural « Ion Manu » din Otopeni, în faţa unei săli pline şi sub protecţia unei luni şi mai pline.

Acţiunea nuvelei

Publicată în 1940, nuvela fantastică scrisă de Mircea Eliade, descrie truda  medicul bucureștean  Zerlendi de a descifra viaţa doctorului brașovean Johann Martin Honigberger (1795-1869). În toamna anului 1934, doamna Zerlendi îi scrie lui Mircea Eliade, care tocmai se întorsese din Orient, invitându-l să cerceteze scrierile orientale ale soţului ei. Curios, Eliade se duce la casa familiei Zerlendi şi doamna Zerlendi  îi vorbește de pasiunea soțului ei pentru India, rugându-l pe Eliade să cerceteze tot ceea ce rămăsese de la soţul ei, dispărut misterios într-o zi a anului 1910.

Cortina se ridică…

Regizorul Dragoş Galgoţiu a hotărât ca Mircea Eliade să fie interpretate de Radu Amzulescu iar doctorul Zerlendi de Marian Ghenea,  în timp ce Istvan Teglaş l-a întruchipat de doctorul Zerlendi întinerit în urma mai multor experienţe precum levitaţia, catalepsia sau invizibilitatea. Doamna Zerlendi a fost Andreea Toma, prim-solistă a ansamblului de balet al Teatrului National de Opereta iar fiica acesteia, Smaranda a fost balerina Diana Ferencz. În plus, scenariul a inclus un suport muzical  oferit de cvartetul « Bella Musica »,  soprana Tina Munteanu (în rolul femeii din casă, o jupâneasă bătrână) şi de soliştii Cătălin Petrescu şi Anton Zidaru. Trompeta lui Cristian Hanghiuc a deschis şi închis spectacolul.

De ce muzică şi balet ?

Vă veţi întreba, poate, de ce scriu despre muzică şi balet când eu am fost la teatru. Moştenirea fantastică pe care Mircea Eliade, din fericire ne-a lăsat-o, este destul de dificilă pentru preocupările de zi cu zi. Şi în « Secretul dr. Honigberger » se vorbeşte despre mitul Shambalei, despre sacru, vise, viziuni, misticism, extaz şi alte taine. În India, Mircea Eliade a studiat yoga şi a citit în sanscrită texte clasice hinduse netraduse vreodată într-una dintre cele patru limbi internaţionale pe care Mircea Eliade le vorbea curent. În nuvelă, Mircea Eliade descrie cum a găsit în caietele doctorului Zerlendi prima frază a Evangheliei lui Ioan (« La început era Cuvântul şi Cuvântul era la Dumnezeu şi Dumnezeu era Cuvântul) tradusă în sanscrită. În consecinţă, textul e greu, iar muzica atenuează inteligent şi facilitează cu eleganţă drumul către mintea lui Eliade şi jocul actorilor. De aceea, până veţi vedea din nou pe vreo scenă această piesă de teatru (ceea ce sper să se întâmple cât mai repede), vă invit să intraţi în atmosferă ascultând măcar una-două dintre piesele acestui spectacol.

Şi cortina a căzut…

E frumos când regizorul şi actorii lui întră în mintea lui Eliade şi te fură din iureşul nebun al vieţii trăgându-te într-o poveste. După ce cade cortina, însă, te întorci în tumultul străzii întrebându-te cu mâna pe volan dacă ai înţeles Taina. Şi dacă da, ce faci cu ea?

Cvartetul Bella Musica a interpretat:

1.Henry Purcell (Abdelazer) – Two Rondeaux 

2.Johann Strauss – Dunărea Albastră

3.Goran Bregovic – Tango

4.Carlos Gardel – Por una Cabeza

5.G.Puccini (Tosca) – E lucevan le stele 

6.G. Verdi (La Traviata) – Di Provenza il mar, il suol

7.Ángel Villoldo- El Choclo

8.G.Puccini (Turandot) – Tu che di gel sei cinta

9.Franz Lehar (Juditha) – Freunde, das Leben ist lebenswert

10.J. S. Bach – Arie

11.A.Ponchielli (La Gioconda) – Suicidio 

12.R.Schumann – Ich grolle nicht (duet)