După alte două mandate la conducerea IȘJ Ilfov (2001 – 2004 și mai – octombrie 2009), domnul Grigore Vasile se ocupă de o lună de zile, pentru a treia oară, de problemele învațământului ilfovean.
L-am găsit, zilele trecute, la birou, analizând rezultatele obținute de elevi la examenul de Bacalaureat. A fost de acord să discutăm despre oferta educațională a județului, despre necesitatea îmbunătățirii acesteia și despre modul în care aceasta se poate realiza. ”M-aș gândi, în primul rând, la o ofertă educațională, cu specializări atractive pentru elevii județului. De exemplu, având în vederea lipsa profesorilor de învățământ preșcolar și primar, aș dori să înființăm o clasă cu profil pedagogic, specializarea învățători – educatoare, care să asigure pentru elevii cei mai buni din județ, care fac opțiuni, formarea inițială corespunzătoare, și, pregătindu-ne astfel resursa umană proprie și oarecum stabilă care să acopere catedrele vacante.
Apoi, cred că este nevoie să dispară concurența între liceele tehnologice, mai ales în localități apropiate, pentru că, de fapt, ne adresăm acelorași elevi. De exemplu, la Dragomirești (Liceul ”Vintilă Brătianu”), am discutat cu domnul director să mențină specializarea de tehnician veterinar, pentru că renumele liceului este legat de aceasta și să renunțe la alte specializări neatractive, care nu se corelează cu piața muncii. Să încercăm să grupăm specializările pe fiecare liceu, în funcție de baza materială, de resursele umane existente. Le-am recomandat directorilor unităților liceale să insiste pe dezvoltarea bazei materiale, deoarece astfel vom atrage și elevii buni din școlile noastre gimnaziale”, ne-a declarat inspectorul general.
În continuare, domnul Grigore Vasile a exemplificat cu Liceul ”Mihail Kogălniceanu” din Snagov, care a beneficiat de o schimbare favorabilă elevilor, comunității, prin implicarea tuturor factorilor decizionali. ”Era un liceu cu profil teoretic, apoi mi-am dat seama că ar fi bine să valorizăm potențialul turistic al zonei, să atragem părinții și elevii din toate localitățile vecine,
să-i implicăm. În anul 2000 am introdus în planul de școlarizare specializarea tehnician în turism. Și, pentru că liceul din Snagov școlarizează elevii sportivi care practică sporturile nautice, pentru a minimiza dificultățile legate de coerența programului de pregătire educațională și de pregătire sportivă am introdus clasa de vocațional, profil sportiv, cu specializarea instructor sportiv. Am înființat, cu implicarea Federației Române de Canotaj, un centru olimpic de juniori, care funcționează în incinta liceului și are, an de an, rezultate extraordinare. Acum, datorită ofertei educaționale variate, elevii cei mai buni din aria de cuprindere a liceului (Snagov, Gruiu, Nuci, Ciolpani) nu mai pleacă spre Capitală, ci optează pentru una din specializările din liceu”, a completat interlocutorul nostru.
Strategii de lucru
Legat de problema încadrării cu cadre didactice calificate și titulare, inspectorul școlar general și-a declarat nemulțumirea, cu privire la faptul că, nu poate, în acest moment, să le ofere mai mult confort, mai multă siguranță materială profesorilor, mai ales celor care fac naveta din alte localități ilfovene sau din afara județului și sunt nevoite să accepte condițiile din internatele de licee, alături de elevii lor (Snagov, Brănești). ”Există în lucru un proiect de extindere a liceului la Snagov, care prevede și realizarea a 15 garsoniere pentru cazarea profesorilor navetiști. Dacă nu se realizează, m-am gândit la alternativa dotării cu un microbuz școlar, pentru asigurarea transportului cadrelor didactice de la și spre domiciliu.
Și, aș mai vrea să dezvoltăm unitățile de învățământ, dar după o analiză clară a necesităților. Spre exemplu, se dorea, în anul 2009, înființarea unui liceu la Bragadiru, deși exista, la Măgurele, un liceu foarte bun, cu tradiție (Liceul ”Horia Hulubei”), iar la Clinceni se înființase Liceul sportiv. O realizare este la Ciorogârla (Liceul ”Pamfil Șeicaru”) – de altfel, singurul liceu din județ care, în prima etapă de admitere și-a realizat o clasă de școală profesională, de 3 ani, datorită unui agent economic puternic, care cere forță de muncă pregătită. La Brănești ar fi aceeași oportunitate (Liceul ”Cezar Nicolau”), dar, acolo există un impediment, și anume faptul că sunt patru licee în aceeași localitate”, ne-a mai explicat domnul Grigore Vasile.
Lupta cu absențele
O temă arzătoare pentru inspectorul școlar general este legată de problema absenteismului, acesta declarându-se un adept al ”ordinii și disciplinei școlare” (care include, evident, și prezența la ore a elevilor, dar și a cadrelor didactice). ”Și pe linia aceasta vreau, neapărat, să stabilesc un plan de măsuri”, a mai atras atenția noua conducere a IȘJ Ilfov.
”Să mutăm activitatea din inspectorat în teritoriu, să identificăm problemele concrete, specifice fiecărei comunități, în urma unor discuții deschise cu directorii, cu personalul didactic, didactic auxiliar și nedidactic, cu elevii, părinții, consilierii locali, autoritatea locală, apoi să aplicăm măsuri specifice la nivel de inspectorat, pentru fiecare entitate. Pentru că, spre exemplu, școlile din Găneasa, Jilava, Ștefănești au nevoie de programe speciale, nu de măsuri general valabile. Trebuie să trecem de la teorie la practică! Mă interesează rezultatele, și, mai puțin, teancurile de hârtii colecționate de fiecare cadru didactic! Inspectorilor le-am spus, din prima zi că, în anul școlar 2014-2015, când își vor desfășura inspecțiile de specialitate într-o unitate de învățământ, vor lucra în echipă, deplasându-se pentru mai multe discipline, cu microbuzul asigurat de IȘJ, astfel încât să ”atacăm” cât mai multe probleme și să găsim repede soluții. Inspecțiile trebuie să fie constructive, să identificăm care sunt dificultățile și să le rezolvăm, să evităm axarea pe constatarea/”vânarea greșelilor”, ne-a mai declarat inspectorul școlar general.
Profesia de director
La final, domnul Grigore Vasile ne-a vorbit depre profesionalizarea slujbei de director de unitate școlară. De ce e necesară, în opinia sa? ”Pentru că, acum, sunt probleme și în numirea directorilor la anumite unități, având puține oferte din rândul cadrelor didactice pentru a ocupa funcții de conducere. Răspunderea este mare, solicitările vin foarte repede, de la cât mai multe instituții, au termene strânse, iar indemnizația de conducere este mică. Apoi, dacă îți formezi un corp de directori care să nu fie legați de catedră (acolo unde sunt titulari), ci să fie la dispoziția Inspectoratului, poți să asiguri manageri școlari eficienți, axați pe calitate, pe competiție pozitivă și care să fie folosiți și în școlile în care resursa umană nu este pregătită pentru a ocupa o astfel de funcție. Ne propunem un program de formare a directorilor, de către Casa Corpului Didactic Ilfov, pe toate componentele mangeriale”, a concluzionat inspectorul școlar general.
Bac fără medie de 10 în Ilfov
Legat de rezultatele examenului de Bacalaureat, deși media promovabilității anunțată oficial de Ministerul Educației Naționale, înainte de contestații, pentru Ilfov, a fost de 27,93%, ținând cont de atipicitatea județului, pe serie curentă, cifrele analizate de IȘJ au relevat o pondere de circa 38%, iar la învățământul de zi circa 44%. În numerele următoare ale Jurnalului de Ilfov vom reveni cu o analiză amănunțită a rezultatele obținute în liceele ilfovene la examenul de Bacalaureat din acest an.