Brăneşti
Duminică, 22 februarie, Brăneşti era în mare fierbere: pe de-o parte se pregătea sărbătoarea tradiţională de a doua zi, Ziua Cucilor, pe de altă parte, oamenii se pregăteau să meargă la părinţi şi naşi, pentru tradiţionala iertare înainte de intrarea în Postul Mare. Şi, pe lângă acestea, un alt eveniment important avea loc: se inaugura noua Casă de Cultură. Şi ce idee mai unică decât nu mai puţin de 3 spectacole: teatru pentru copii, show realizat de către copii şi teatru pentru adulţi? Un adevărat maraton cultural de circa 7 ore, întrerupt doar de binefăcătoare pauze.
Excelsior pentru copii
„Cocoşelul neascultător”, cel mai apreciat spectacol de teatru pentru copii al Teatrului Excelsior din Bucureşti, s-a jucat duminică dimineaţa, cu „casa închisă” (cum s-ar spune, deşi a fost gratuit, spectacolul a fost cumpărat de Primărie şi oferit copiilor), pentru că noua sală de 130 de locuri a Casei de Cultură a fost neîncăpătoare pentru sutele de copii şi părinţi care au văzut, sau ar fi vrut să vadă, acest spectacol. Sosirea trupei Teatrului Excelsior la Brăneşti face parte din programul de „teatru la sate”, pe care Excelsior l-a demarat. Responsabili din cadrul teatrului au scris mai multor primării, oferindu-se ca, în anumite condiţii tehnice, să vină în sate şi comune cu spectacolele de teatru şi decorurile necesare, pentru ca toţi copiii şi adolescenţii să poată beneficia de un strop de cultură. Printre cei care au răspuns ideii teatrului a fost şi primarul Niculae Cismaru, care a propus ca inaugurarea Casei de Cultură să fie momentul potrivit pentru ca micuţii brăneşteni să ia primul contact cu teatrul. Pus în scenă pe un scenariu scris de maestrul Ion Lucian prin anii ‛60, „Cocoşelul neascultător” a produs atâta uimire, bucurie şi participare a copiilor din Brăneşti, încât, fie şi numai pentru atât, inaugurarea Casei de Cultură a fost un imens succes. Dar nu a fost numai atât!
„Stelele de mâine”
Spectacolul de 3 ore, prezentat de profesorul Andrei Galbenu, intitulat „Stelele de mâine”, a adus pe scenă 24 de momente pregătite de elevii mai mici şi mai mari cu care comuna Brăneşti se mândreşte şi evoluţia lor pe scenă a demonstrat că are motive întemeiate. Muzică tradiţională şi ultramodernă, dansuri populare şi balet, momente de teatru şi de muzică instrumentală, toate pregătite cu dedicaţie de cadrele didactice brăneştene, de-a lungul unor ani şi ore de repetiţii cu elevii. Un spectacol minunat, din care este imposibil să evidenţiem doar câteva momente din cele 24, căci ar fi nedrept faţă de ceilalţi. Iar fotografiile sunt alese absolut pe considerente de spaţiu tipografic.
„Câinele grădinarului”
Duminica inaugurării Casei de Cultură s-a încheiat seara, cu spectacolul „Câinele grădinarului”, după Lope de Vega, adus pe noua scenă a clădirii de către o trupă de studenţi la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”. Printre ei şi un „fiu al satului”, Adrian Gheorghe, invitat de mai multe ori în juriul festivalului de teatru „W. Shakespeare” pe care Liceul teoretic „Traian Lalescu” îl organizează.
Casa de Cultură, bucuria seniorilor
Redeschiderea şi inaugurarea Casei de Cultură de la Brăneşti a fost şi este, însă, şi o mare bucurie pentru generaţia bunicilor brăneşteni. Aceştia, prezenţi cu nepoţii la spectacolele de duminică, sau oprindu-se pur şi simplu după ce au ieşit de la Sfânta Liturghie, nu şi-au ascuns deloc mulţumirea pentru faptul că actuala clădire a revenit comunităţii locale. „A fost a noastră clădirea aceasta, noi am participat în tinereţe la construirea ei şi simţim că ni s-a făcut dreptate”, comentau bunicii hotărârea şi îndârjirea primarului Niculae Cismaru şi a Consiliului local de a reda locuitorilor o clădire importantă, fie doar şi pentru spiritul de proprietate al brăneştenilor, dacă nu şi pentru spiritul cultural. Totuşi, observând de‑a lungul unei zile mulţimea de oameni care şi-ar fi dorit să intre la spectacole, cred, cu tărie, că în noua Casă de Cultură brăneştenii dornici de acte culturale nu vor fi puţini la niciunul dintre viitoarele spectacole care vor avea loc.