Abateri în accesarea fondurilor europene

Cea mai mare piedică în accesarea fondurilor europene din cadrul PNDR o constituie, potrivit directorului general al AFIR, David Eugen Popescu, existența unor abateri“ nereguli sau fraude care impietează absorbția și implementarea corectă, eficientă și legală a fondurilor europene pentru agricultura și dezvoltare rurală.

 În perioada de programare 2007-2013 au fost identificate diferite nereguli în cadrul contractelor de finanțare prin PNDR, atât în rândul beneficiarilor privați, cât și al celor publici. S-a constatat că cele mai multe dintre ele au fost generate în etapele de achiziții ale proiectelor și au constat în: 

● depunerea de oferte neconforme (lipsă unor documente); ● subcontractări nedatate, fără valoare sau fără obiect; ● încheiere de contract în condițiile în care firma câștigătoare avea ca administrator și asociat unic o rudă a responsabilului legal de proiect, iar contractul de execuție a lucrărilor fusese încheiat într-o etapă în care firma nu avea angajați, mijloace fixe și resurse financiare pentru execuția proiectului, fiind în inactivitate; ● preluarea de către ofertantul declarat câștigător a unui contract de furnizare de echipamente pe care beneficiarul îl avea deja încheiat cu un alt furnizor și mărirea artificială a prețului  echipamentului; ● documente emise de beneficiar în dosarul de achiziții semnate de o altă persoană, nu de reprezentantul legal al proiectului; ● achiziții formale și exploatarea investiției finanțate prin FEADR de către un alt agent economic decât beneficiarul proiectului; ● înscrisuri nereale în documentele de ofertare, din partea societății căreia îi fusese atribuit contractul de servicii sau lucrări; ● depunerea de către beneficiar a unor documente care prezentau indicii clare că fuseseră falsificate; ● manipularea procedurii de selecție de oferte și crearea unor situații de conflict de interese; ● transmiterea de certificate fiscale false, în etapele de achiziție, din partea furnizorilor; ● procese-verbale privind execuția lucrărilor în neconcordanță cu stadiul fizic real al acestora și lucrări executate anterior desfășurării procedurii de achiziție; ● prezentarea de rapoarte false în dosarul cererii de plată.

 

Neregulile pot fi consta­tate și, implicit, sancționate de AFIR, de la depunerea cererii de finanțare până la sfârșitul perioadei de valabilitate a contractului, adică cinci ani de la semnarea acestuia, dar nu mai puțin de doi ani de la data efectuării ultimei plăți. Neregulile descoperite, chiar și după finalizarea proiectelor, pot duce la pierderea integrală a sumelor primite ca finanțare nerambursabilă.