„Cerem public ca Municipalitatea să sprijine transportul public și o strategie generală de mo­bilitate în București într‑un mod clar, coerent și pe termen lung. Credem cu tărie că fondurile și sprijinul necesare celui mai mare operator de transport bucureștean – RATB – sunt critice nu doar pentru îndeplinirea operațiunilor zilnice, ci și pentru o mult-așteptată modernizare“, se arată într-un comunicat de presă transmis de către Asociația Internațională a Transportului Public (UITP), adresat primarul general interimar al Capitalei, Ștefănel Dan Marin.

„În numele Asociației și al întregii comunități a transportului public european, am dori să vă atragem atenția asupra situației curente a mobilității urbane în București, inclusiv asupra funcționării principalului operator de transport în comun, RATB, care este, totodată, și cel mai mare și mai activ membru UITP din România. Credem cu tărie că Bucureștiul, fiind a șasea capitală europeană ca mărime, are un mare potențial în privința mobilității colective durabile. Acest fapt este important, ținând cont că astăzi transportul este unul dintre cei mai importanți factori pentru economia și competitivitatea orașelor din Europa și din întreaga lume“, se arată în comunicat.

Conform acestuia, Bu­cureștiul este cunoscut pentru „severele probleme de trafic“, care au un impact negativ asupra a numeroase aspecte urbanistice, sociale și economice.

„Atât UITP, cât și Comisia Europeană sunt convinse că investițiile în transportul public sunt esențiale nu doar pentru a spori eficiența economică și de mediu a orașelor, cât și pentru a îmbunătăți condițiile de viață și de lucru ale cetățenilor. În acest caz, transportul public – atât la nivel ope­rațional, cât și la cel managerial – are nevoie de o siguranță financiară, managerială și politică clară, deoarece este vorba de un proiect complex și pe termen lung“, relevă sursa citată.

 

Flota modernă a RATB, la garaj!

„În privința aspectelor operaționale, dorim să vă atragem atenția că o bună parte din flota relativ modernă de autobuze a RATB rămâne nefolosită, în timp ce o altă parte nu îndeplinește standardele de funcționare și confort, rezultat al lipsei de fonduri pentru operațiunile curente de întreținere și mentenanță. Pe cale de consecință, RATB a avut dificultăți în a-și îndeplini sarcinile de zi cu zi, deci nici investițiile în modernizare nu au fost posibile. Deși un număr semnificativ de investiții folositoare au fost făcute în infrastructura rutieră (de ex. Pasajul Basarab, repararea și modernizarea a numeroase străzi, etc.) și lucrările la sistemul de metrou continuă, traficul zilnic în București continuă să rămână o mare problemă pentru cetățeni“, mai relevă comunicatul.

 

PMUD pentru Regiunea București – ­Ilfov, în analiză

Și, tot legat de mobilitate, primarul general, Marin Ștefănel Dan, a avut o întâlnire cu reprezentanta BERD, Aura Răducu, pentru a analiza Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) pentru Regiunea București – Ilfov. A fost o analiză de etapă, având în vedere că PMUD în cauză trebuie finalizat până la 30 noiembrie 2015 și urmează să fie supus aprobării Consiliului General al Municipiului București.

Alături de primarul general, la dezbatere au fost prezenți viceprimarul Capitalei, Cornel Pieptea și consilieri generali.

Amintim că prin acest Plan de Mobilitate se urmărește realizarea unui sistem de transport eficient, integrat, durabil și sigur, care să promoveze dezvoltarea economică, socială și teritorială în regiunea București – Ilfov.

Proiectul este finanțat din fonduri BERD, iar titularul contractului de finanțare este Guvernul României, urmând ca Bucureștiul și localitățile ilfovene să fie principalii beneficiari ai acestui program.

 

Primarul General, Marin Ștefănel Dan, a stabilit ca la următoarea întâlnire în care se va analiza PMUD să participe și principalii operatori de transport public: Metrotex, RATB, operatori publici din Buftea și Voluntari, alături de 50 – 60 operatori privați.