Regulamentul Comisiei Europene prevede despăgubirea călătorilor din UE, dacă trenurile întârzie mai mult de 60 de minute. Ei pot deconta între 25 și 100%, în această situație. În România, însă, această prevedere nu se aplică, din cauza faptului că țara noastră a obținut o derogare de la această obligație, până în 3 decembrie 2019.

De la această derogare sunt exceptate doar trenurile internaționale, cei care călătoresc pe rute interne trebuind, astfel, să mai aștepte încă 4 ani, de-aici încolo. În Uniunea Europeană, despăgubirile se plătesc încă din anul 2007, călătorilor returnându-li-se între de 25% din preţul biletului, dacă trenurile întârzie între 60 și 119 minute, sau de 50%, pentru întârzieri de peste 120 de minute. Despăgubirea poate ajunge la 100% plus cazarea pe o noapte la un hotel de trei stele – cameră single – dacă întârzierea trenului a provocat pierderea ultimei legături feroviare din acea zi.

 

Infrastructura, bat-o vina!

România este la cea de-a doua derogare de acest fel. Prima a obținut-o în 2009 și a expirat în 2014. Ea a fost prelungită până în 2019, principalul motiv invocat fiind starea proastă a infrastructurii feroviare, care nu permite respectarea întocmai a orarelor din mersul trenurilor. Toate aceste derogări trebuiau să ofere autorităților române timpul necesar pentru reabilitarea acestei infrastructuri. Numai că, în ultimii 7 ani, nimeni nu prea a mișcat un deget, în acest sens. În 2009, la prima derogare, infrastructura era la pământ și, de atunci, doar liniile București-Constanţa, București-Predeal și alte câteva tronsoane de pe Coridorul IV feroviar (în total, aproximativ 1.000 de kilometri) au fost cu adevărat reabilitate. Au mai rămas mai mult de 10.000 de kilometri de cale ferată, care vor trebui reabilitați în doar 4 ani, cât mai avem până la termenul limită din 2019. După această dată, indiferent de pierderi, CFR Călători va fi obligată să acorde despăgubiri celor afectați de întârzierile trenurilor.

 

CFR Călători riscă falimentul, din 2019

 

Dacă s-ar aplica în ziua de azi normele europene, CFR Călători ar fi în pragul dezastrului. Dacă luăm în considerare că, în fiecare an, transportatorul public feroviar înregistrează pierderi de zeci de mii de ore(46.000, în 2010), concluzia este limpede: CFR nu ar avea de unde să plătească un număr enorm de despăgubiri. În condițiile actuale, însă, CFR Călători mai poate supraviețui. Potrivit companiei feroviare, în 2014, s-au înregistrat 105 cereri de despăgubire pentru întârziere. Dintre acestea, au fost procesate și s-au plătit despăgubiri pentru 83, celelalte 22 fiind considerate neeligibile, arată un raport al CFR Călători. Potrivit documentului, „s-au acordat despăgubiri echivalente cu 50%, pentru 51 cereri de despăgubire și 25%, pentru 32 cereri de despăgubire. În anul 2014 nu s-au restituit tarife de cazare la hotel“.