Școala românească are nevoie stringentă de profesori foarte bine pregătiți, a declarat ministrul Educației, Mircea Dumitru, în cadrul evenimentului de prezentare a raportului „Masterat didactic sau modul psihopedagogic (I + II): ce tip de formare inițială va crește calitatea în sistemul de învățământ din România?”, găzduit de Universitatea din București.

„Știți bine că în momentul de față sunt semnale absolut îngrijorătoare cu privire la numărul în continuă scădere al profesorilor în sistemul de învățământ românesc preuniversitar. Știți de asemenea bine că de multe ori, din cauza nivelului salarizării, din cauza dificultăților de foarte multe feluri, meseria nu mai este atrăgătoare, nu mai reprezintă o provocare în sensul bun pentru cei mai buni absolvenți ai universităților. Prin urmare, pariul pe care îl punem astăzi pe educație este extrem de ridicat“, a precizat, potrivit Agerpres, oficialul.

În contextul dezbaterilor referitoare la varianta optimă de formare inițială, Mircea Dumitru a subliniat importanța unui demers constructiv, care să genereze o soluție ce va putea fi implementată cât mai curând.

„Eu, ca profesor de logică la această universitate, văzând tema pe care o propuneți (…), glumeam că, la această întrebare – masterat didactic sau modul psihopedagogic – răspunsul este: „da“. Adică la oricare dintre cele două teme zic “da”, oricare dintre ele se potrivește cel mai bine pentru scopul nostru. Pe de altă parte, sper și sunt convins că această întrebare va genera, nu o dilemă distructivă, ci o dilemă constructivă. (…) La capătul acestui demers de analiză, evaluare și imaginare psihopedagogică să putem avea o soluție care să poată fi implementată cât mai curând în învățământul superior și pentru învățământul preuniversitar”, a mai spus ministrul.

 

Calitatea cadrelor didactice

Ligia Deca, consilier de stat în cadrul Administrației Preziden­țiale, a atras atenția asupra faptului că factorul comun al dezbaterilor referitoare la educație este calitatea cadrelor didactice.

“Studiile ne spun că factorul care influențează cel mai mult calitatea în educație și valoarea adăugată pe care școala o are este calitatea profesorului. Investiția în calitatea profesorului și în sprijinirea lui aduc cea mai multă valoare adăugată, atunci când o comparăm cu investiția în infrastructură, în instrumente de sprijin și așa mai departe”, a arătat Ligia Deca.

Aceasta a adăugat că, în sistemul preuniversitar, cariera didactică ar trebui să aibă șansa unui parcurs atractiv, astfel încât el să nu se oprească în jurul vârstei de 40 de ani, ducând la o plafonare.

 

“Orice variantă într-un sistem flexibil ne duce la o mai bună pregătire, atât disciplinară, cât și psihopedagogică. Oricare variantă este în regulă. Ceea ce trebuie să spunem însă este că sistemul actual e bazat pe o anumită infrastructură și o anumită inerție. Iar dacă vrem ca lucrurile să progreseze într-un mod sustenabil, avem nevoie de o perioadă în care să testăm diferitele variante existente”, a precizat ea.