Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a participat astăzi la Forumul “Fonduri Europene. 2017 – un nou început”, iar în cadrul dezbaterii a cerut public Executivului transmiterea Centurii Capitalei din administrarea Ministerului Transporturilor în administrarea Primăriei Capitalei.

”Vin cu o solicitare cordială, colegială, către Guvernul României, de a înțelege necesitatea că Centura Capitalei trebuie să fie administrată de Primăria Capitalei, așa cum se întâmplă în cazul tuturor drumurilor importante din jurul marilor capitale europene. În acest sens, am transmis o solicitare oficială către Guvern, pentru a analiza cu celeritate acest transfer și am cunoștință că se analizează acest lucru. Municipalitatea este prima interesată pentru finalizarea acestui obiectiv strategic, atât pentru Capitala României, cât și pentru zona metropolitană – județul Ilfov. Primăria Capitalei nu dorește să administreze Centura Capitalei doar pentru a se mândri cu acest lucru, ci s-a organizat, și-a făcut toate calculele și a dezvoltat o strategie pentru a finaliza acest obiectiv, a cărui dezvoltare înseamnă asigurarea unui nivel de trai mai ridicat pentru cetățeni, creșterea calității vieții, dar și mai puține accidente și un nivel mai scăzut al poluării”.

Un răspuns preliminar și neoficial din partea Guvernului a fost că, în urma acestui transfer, s-ar putea pierde fondurile europene, însă Primarul General a precizat că aceste fonduri sunt alocate pentru obiectul de investiții, nu pentru instituție.

În ceea ce privește resursele umane prin care municipalitatea poate atrage fonduri europene, Gabriela Firea a anunțat că: ”Primăria Capitalei are, în premieră, un departament care se ocupă de atragerea de fonduri europene și de monitorizarea acestora. Suntem pregătiți pentru procesul de transferare a Centurii Capitalei de la Ministerul Transporturilor la Primăria Generală, de la Guvern către Municipalitate, astfel încât solicit sprijinul doamnei comisar european Corina Crețu și al doamnei ministru al Fondurilor Europene, Rovana Plumb, pentru finalizarea acestui demers. Dacă nu primim în administrare Centura Capitalei, inclusiv Planul de Mobilitate Urbană Durabilă va avea de suferit și va trebui regândit, ceea ce nu este de dorit, deoarece specialiștii în mobilitate, în atragerea de fonduri europene și reprezentanți ai unor instituții de prestigiu au muncit ani de zile la acest document strategic, important pentru dezvoltarea Regiunii București- Ilfov”.

Prezentă la dezbatere, Corina Crețu – comisar european pentru Politică Regională, a salutat intenția edilului Capitalei și a declarat că apreciază faptul că „primarul general deschide sau deblochează foarte multe fronturi de proiecte, ceea ce este foarte bine, pentru că, din cauza situației specifice din Capitală, aceste proiecte au fost blocate foarte mult timp și este important, pentru un oraș care este capitala europeană cea mai mare din sud-estul Europei, să se modernizeze și să se transforme. Centura Capitalei reprezintă o prioritate absolută, mai ales că face parte din Coridorul Pan European. Mi se pare un proiect foarte ambițios, mai ales că Bucureștiul are foarte multe proiecte restante din administrațiile anterioare. Rămâne ca Guvernul României să decidă cine se va ocupa de administrarea Centurii Capitalei. În orice caz, Banca Europeană de Investiții va ajuta în ceea ce privește studiul de fezabilitate pentru acest proiect. Pentru noi, Comisia Europeană, cel mai important este rezultatul, și de aceea o încurajez pe doamna primar să se angajeze într-o dezbatere onestă cu Guvernul pentru a avea rezultate. Aici nu este vorba de orgoliu. Suntem alături de dumneavostră și vă încurajăm”, a spus comisarul european.

Tot în cadrul dezbaterii, primarul general a menționat că, în 27 de ani, din cei 82 km de Centură, doar 20 au fost realizați, în sensul lărgirii la două benzi pe cele două sensuri, și există pericolul de a rămâne cu același bilanț negativ, atâta vreme cât nu se înțelege faptul că Primăria Muncipiului București are datoria față de cetățeni, atât cei din Capitală, cât și cei din Ilfov și întreaga Românie, dar și față de turiștii care ne vizitează, precum și diplomații care ajung în Capitală, de a dezvolta Centura orașului.

CNAIR spune că Centura Capitalei beneficiază de finanțare din fonduri europene nerambursabile, motiv pentru care NU există posibilitatea transferului către Primăria București

Centura Bucureștiului se află în diferite faze de execuție, iar Secțiunile A1-DN2, DN2-A2 și Centura de Sud beneficiază de finanțare din fonduri europene nerambursabile, anunță Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Finanțarea europeană presupune că proiectele nu pot fi transferate către o altă instituție, susțin cei din cadrul CNAIR.

„Secțiunile A1-DN2 , DN2-A2 si Centura de Sud beneficiază de finanțare din fonduri europene nerambursabile pentru care se aplică principiul asigurării „durabilității” proiectelor cu finanțare europeană, respectiv monitorizarea pe parcursul implementării lor și ulterior, pe o perioadă de 5 ani de la finalizarea acestuia.

Monitorizarea va urmări pe această perioadă ca investiția să nu sufere modificări substanțiale, conform art. 57(1) din Regulamentul Consiliului UE 1083/2006 privind dispozițiile generale referitoare la FEDR, FSE și FC, și anume modificări care rezultă dintr-o schimbare în natura proprietății asupra unui obiect din infrastructură sau care rezultă din încetarea activității productive”, transmite CNAIR, intr-un comunicat de presă, remis HotNews.ro.

„Drept urmare, la acest moment, NU există posibilitatea transferului Centurii rutiere a municipiului București din administrarea CNAIR SA”, se mai arată în comunicat.

Compania de Drumuri mai arată că, în prezent este în derulare faza de actualizare a documentațiilor pentru promovarea din fonduri nerambursabile a sectorului de sud a centurii, paralel cu derularea de către Banca Europeană de Investiții (prin fonduri nerambursabile alocate CNAIR în cadrul Acordului de Asistență PASSA încheiat cu Ministerul Fondurilor Europene pentru proiectele cuprinse în portofoliul POIM 2014-2020) a unui studiu privind abordarea optimă a acestui obiectiv – studiul ”Drumuri Orbitale București”.

Până la momentul stabilirii acestei strategii, CNAIR are în derulare următoarele proiecte pentru realizarea Centurii Bucureștiului:

În execuție: Secțiunea A1-DN7, modernizare la 4 benzi, cu o lungime de 8.6 km (stadiul fizic actual 57%).

În procedură de licitație:

> Centura București, Sectorul cuprins între DN2-A2 – lungime 11,4 km (termen limită pentru primire oferte 13.06.2017).

Centura București, sectorul cuprins între DN2-A2 – acest obiectiv prevede execuția lucrărilor pentru modernizarea a 11,524 km din Centura rutieră a Capitalei, sectorul DN2 (km 12+300)- A2 (km 23+750). Principalul scop al acestui obiectiv constă în sporirea capacității de circulație prin trecerea de la 2 la 4 benzi – câte 2 pe sens, dar constă și în eliminarea unor intersecții la nivel prin realizarea unor noduri rutiere, a unor pasaje noi, precum și reabilitarea pasajelor și a podurilor existente.

> Nodurile de la Centura de Sud, intersecție DN4 și DJ 401

Pe 2 mai 2017 a fost transmisă spre validare la ANAP documentația de atribuire pentru procedura de achiziție publică „Lărgire la 4 benzi a Centurii rutiere a municipiului București Sud, între A2, km 23+600 și A1 km 55+520”; „Lot I: amenajare nod rutier CB – DN4 (Oltenița) km 29+500 – km 33+190; Lot II Amenajare nod rutier CB – DJ401 (Berceni) km 33+190 – km 35+600”.

DJ401 (Berceni) – la intersecția cu DJ 401, spre satul Berceni, șoseaua de Centura trece la nivel, în timp ce pe deasupra va fi construit un sens giratoriu suspendat (asemănător cu cel de la Domnești).

DN4 – la intersecție cu DN4, spre Oltenița, șoseaua de centură va trece la nivel pe sub un sens giratoriu suspendat pe care se va muta actualul DN4 (vor exista rampe de coborâre de pe giratoriul spuspendat către toate direcțiile șoselei de centură).

> În perioada imediat următoare se va semna contractul cu antreprenorul pentru realizarea obiectivului ”Proiectare și execuție Pasaj Suprateran pe DJ602, Centura București – Domnești”.

Dincolo de actuala șosea de centura pe care CNAIR încearcă să o lărgească și să o modernizeze pe tronsoane, Compania are în vedere și construirea unui nou inel (inelul doi de centură) pentru Capitală. Această nouă artera (A0/Ring 0) va fi construită direct la standard de autostradă.