Creștere și dezvoltare prin joacă, în cadrul unui proiect-pilot de educație alternativă, inițiat de Școala Gimnazială Nr. 2 Fundeni

Articol apărut în ediția print a Jurnalul de Ilfov, nr.461 

Timp de două săptămâni, 30 de copii din ciclurile primar și gimnazial, elevi ai Şcolii Gimnaziale Nr. 2 Fundeni – Dobroești, au luat o pauză de la vacanța mare, pentru a descoperi, din nou, bucuria mersului la școală – cu noi moduri de a învăța și de a-și petrece timpul liber. Pentru că, în acest an școlar, reprezentanții instituției de învățământ, împreună cu Asociația de Părinți a școlii și cu sprijinul autorităților locale, au pus bazele unui proiect pilot de educație alternativă, menit să vină în sprijinul copiilor, să îi ajute să învețe, să își gestioneze timpul liber și să îl petreacă într-un mod plăcut și educativ, să relaționeze între ei și cu profesorii, într-un alt context decât cel uzual.

Programul a avut în vedere și stimularea motivației elevilor pentru învățare, creşterea încrederii părinţilor în instituţia şcolară, alături de o mai bună colaborare şi implicare a acestora în sprijinirea activităţilor curriculare şi extracurriculare.

”Copilaria, prin definiție, înseamnă joc. Nu ne putem imagina această perioadă din viață fără joc. Jocul este experiența naturală care îi oferă copilului posibilitatea de a-i forma anumite deprinderi, de a explora mediul înconjurător și de a relaționa cu cei din jur. Ne-am propus prin acest proiect să oferim experiențe de învățare unice, bazate pe joc, care să contribuie la stimularea motivației elevilor pentru învățare, formarea unei atitudini pozitive față de școală și optimizarea relațiilor dintre elev-profesor, elev-elevi și profesor-părinte. Dorim ca ”Școala de vară” să devină o tradiție, așa încât elevii implicați să redescopere o altă latură a jocului și a activităților desfășurate cu colegii din școală, în detrimentul petrecerii timpului liber în fața calculatorului sau a tabletei”, ne-a declarat coordonatorul proiectului, prof. Claudia Stupineanu, director al Școlii Gimnaziale Nr. 2 Fundeni – Dobroești.

Creștere și dezvoltare prin joacă

”Școala de vară” s-a desfășurat în două etape, în perioada 8-19 iulie. Grupul țintă a fost format din 30 de elevi de la ciclul primar și gimnazial, selectați în funcție de anumite criterii specifice. Aceștia au participat la cursuri interactive de sport, muzică, matematică, teatru, dezvoltare personală, precum și la ateliere de pictură și de creație hand-made, prin intermediul cărora ­s-au regăsit, ca individualitate sau aparținând unei colectivități sociale, dar au și acceptat noi provocări care impun implicare personală în descoperirea de soluții practice și utile vieții de zi cu zi. În cadrul proiectului s-a organizat și o excursie, iar elevii au vizitat Salina Slănic Prahova și împrejurimile acesteia. Iar a doua săptămână din program a fost dedicată exclusiv artelor vizuale. Elevii au exersat diferite tehnici de pictură pe zidurile interioare ale școlii și în curtea școlii. Ei și-au realizat șabloanele pe care le-au utilizat mai apoi pentru a face din curtea școlii un spațiu distractiv și prietenos. Și au pictat personajele preferate și jocuri îndrăgite, pregătind astfel locul pentru zile mai colorate în noul an școlar. Alături de copii ­s-au aflat părinții acestora, la fel de încântați de proiect.

Distracția de astăzi, formarea oamenilor de mâine

„Școala de vară le-a oferit celor mici nu doar beneficii de moment, dar și motivația pe temen lung pentru implicarea în activități extracurriculare, capacitate de relaţionare și de comunicare cu alți copii, spirit de acceptare, negociere, colaborare și solidaritate. Programul a constituit un bun prilej de conştientizare atât pentru elevi, cât și pentru părinți, asupra modului de gestionare a timpului liber, precum și un aport în dezvoltarea încrederii în propriile capacități și a stimei de sine. Pe termen lung, copiii învaţă jocuri instructiv-educative și recreative pe care, mai apoi, le pot organiza singuri. Abilitatea de auto-organizare se transferă şi asupra altor tipuri de activităţi, de învăţare efectivă, de efectuare a unor sarcini practice, de lucru în echipă”, ne-a declarat învățător Luminiţa Constantin, cadru didactic implicat în proiect.