Începând cu data de 13 decembrie, odată cu intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor, valabil pentru perioada 13 decembrie 2020 (ora 00:00) – 11 decembrie 2021 (ora 24:00), cei care doresc să călătorească cu trenul către Aeroportul Internațional „Henri Coandă” Otopeni și retur, către Gara de Nord, au la dispoziție 72 de trenuri (36 de perechi), care vor circula 24/24 ore pe această rută, la un interval de 40 de minute.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 529

Serviciul public de transport feroviar de călători pe relaţia București Nord – Mogoșoaia – Aeroportul Internaţional ”Henri Coandă” Otopeni și retur  este asigurat de trei operatori feroviari, și anume SNTFC CFR Călători, Regio Călători și Transferoviar Călători.

Călătorie de probă

Astfel, sâmbătă, 12 decembrie, la orele 23:50, primul tren aparținând companiei de stat CFR Călători a plecat către Aeroportul „Henri Coandă”, inau­gurând astfel traficul pe această linie.

Duminică, 13 decembrie, am plecat și noi către Gara de Nord, pentru a vedea cum se desfășoară o călătorie cu un astfel de tren. La ora 11:45 am urcat într-un tren al companiei Transferoviar, care a plecat către Otopeni la orele 11:51.

În tren am avut surpriza să ne întâlnim cu mai multe familii cu copii, care ne-au spus că au dorit să le ofere acestora o călătorie cu trenul către cel mai mare aeroport al țării. Printre aceștia l-am mai întâlnit pe dl. Dumitru, cum s-a prezentat el, care ne-a spus că a venit la București tocmai de la Suceava, pentru a ajunge la aeroport, urmând să plece într-o călătorie peste hotare, cu avionul. Acesta ne-a mărturisit că este foarte încântat de înființarea acestei linii de tren, pentru că acum are posibilitatea să ajungă la Otopeni în condiții civilizate și într-un timp foarte scurt.

Fără să ne dăm seama, deja intraserăm pe viaductul din apropierea Aeroportului Otopeni și, în circa 2 minute, trenul se oprea la peronul stației. Trecuseră de la plecarea din București fix 22 de minute.

Ne-am întors cu aceeași garnitură în Capitală, care a plecat la ora 12:31 de minute din stația de la Otopeni. De data aceasta, însă, călătoria a durat mai mult deoarece, în gara de la Mogoșoaia, ne-am oprit pentru a da prioritate unui tren interregio care venea de la Gara de Nord, astfel că am ajuns la punctul terminus după 25 de minute.

A fost o călătorie plăcută, în condiții civilizate, iar conductorul trenului ne-a informat că se pot cumpăra bilete și din tren nu numai de la automatele Transferoviar, prețul acestora fiind de 4 lei, iar pentru elevi și studenți transportul e gratuit. Același preț este practicat și de ceilalți 2 operatori, CFR Călători și Regio Călători.

Tototdată, conductorul ne-a mai precizat că măsurile de siguranță sanitare sunt respectate cu strictețe, iar la întoarcerea la Gara de Nord vagoanele sunt dezinfectate.

Oficialități ale Ministerului Transportului au verificat cum se circulă pe această linie

Dată fiind situația sanitară și cea politică, inaugurarea liniei Gara de Nord – Aeroportul „Henri Coandă” nu s-a mai făcut cu o ceremonie sau tăieri de panglică, însă ministrul Transporturilor, Lucian Bode și ministrul secretar de stat Irinel Scrioșteanu au efectuat o călătorie pe această rută pentru a verifica modul în care se circulă, mai ales că în cursul dimineții, între orele 7:25 și 10:30, fuseseră semnalate mici întârzieri cauzate de unele probleme tehnice.

Așadar, după ce au achitat costul călătoriei la casele de bilete din gară, cei doi reprezentanți ai Ministerului Transporturilor s-au urcat în trenul care urma să plece la orele 17:51. După doar 23 de minute, automotorul Desiro, aparținând CFR Călători a ajuns în stația de la Otopeni. Apoi, la întoarcere, drumul a avut aceeași durată ca la plecare.

„M-am bucurat că am întâlnit cetățeni străini care tocmai aterizaseră pe Aeroportul Otopeni și se îndreptau spre București, cu trenul. De astăzi, 3 operatori feroviari activează pe această linie de cale ferată, cu 72 de trenuri, la un interval de 40 de minute, 24 de ore din 24.

Tariful de călătorie de la Gara de Nord la Otopeni este de 4 lei.

Am vrut să merg cu trenul de la Aeroportul Otopeni la Gara de Nord pentru a vedea de la fața locului cum se circulă pe această linie”, a scris apoi Irinel Scrioșteanu pe pagina sa de Facebook.

La rândul său, ministrul Lucian Bode a postat și el un mesaj pe rețeaua de socializare, în care și-a exprimat impresiile și concluziile după această ­scurtă călătorie.

„Plecare Aeroport 17.51 – sosire Gara de Nord 18.14 (23 minute).

Am văzut cu toții că dimineață au fost unele probleme tehnice manifestate între orele 7.25 și 10.30, din cauza unor disfuncționalități generate de suprapunerea regimului cadențat al trenurilor, peste circulația pe relația București-Urziceni.

Până la ora 10,30 s-a luat măsura tehnică de dublare a postului de mișcare de la punctul de racordare, situația fiind rezolvată.

Acum, pot să vă spun că am călătorit în condiții civilizate cu un automotor Desiro, aparținând operatorului CFR Călători.

Îndemn pe toată lumea să folosească această rută feroviară extrem de accesibilă și facilă, atât pe cei care vor să călătorească în străinătate cu avionul sau se întorc în țară pe la cea mai mare poartă de intrare, de la Aeroportul Otopeni, cât și pentru cei care lucrează pe platforma aeroportului sau fac naveta. Am preluat acest proiect la un stadiu fizic al lucrărilor de 11%  și prins în 22 de  procese în instanță, dar am avut ambiția de a-l finaliza și m-am ținut de cuvânt. Astăzi linia de tren Gara de Nord-Otopeni este funcțională”, a scris ministrul în postarea sa.

Cum vor circula trenurile celor 3 operatori

SNTFC CFR Călători (operatorul naţional de transport feroviar de călători) va avea pe această rută 42 de trenuri, dintre care 20 de trenuri vor circula între orele 0:00 – 10:16 și 22 de trenuri între orele 14:30 – 24:00, Regio Călători (operator privat de transport feroviar de călători) va avea 20 de trenuri, dintre care 12 trenuri vor circula între orele 21:50 – 5:36 și 8 trenuri între orele 9:50 – 14:56, și Transferoviar Călători (operator privat de transport feroviar de călători) – 10 trenuri, dintre care două trenuri vor circula între orele 2:30 – 3:36, șase trenuri între orele 10:30 – 14:16 și două trenuri în intervalul 20:30 – 21:36.

Aceste intervale orare au ca referinţă orele de plecare/sosire din/în staţia București Nord.

Date despre proiect

Proiectul Modernizarea liniei de cale ferată București Nord – Aeroportul Internațional ”Henri Coandă” București – FAZA I: Racord C.F. la Terminalul T1, Aeroportul Internațional „Henri Coandă” București a prevăzut construirea unei căi ferate simple pe o lungime de 2,95 km, cu trei podețe, un viaduct de 1,52 km lungime (37 de pile și o culee) care supratraversează DN1 și o stație de cale ferată, cu linie dublă, la Terminalul T1. Valoarea contractului a fost de 398,160 milioane de lei, din care valoarea punctului de oprire a fost de 9.555.752 lei, valoarea copertinei a fost de 5.217.644 lei, iar valoarea contractului de dublare a liniei pe o lungime de circa 8 kilometri a fost de 50.493.829 lei.