Grădiniţa Nr. 1 Pantelimon a lansat oficial cel de-al doilea proiect european ERASMUS+

◉Patru module de învățare și trei întâlniri transnaționale

Proiectul ”Playing with the past, Improving with the future”, coordonat de Grădinița Nr. 1 Pantelimon, a fost lansat oficial, săptămâna trecută, reprezentând cel de-al doilea proiect european Erasmus+ derulat de unitatea de învățământ ilfoveană și un schimb de experiență în domeniul educației, între șase țări europene: Franța, Grecia, Turcia, Portugalia și Italia, România fiind țara coordonatoare.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov nr. 594, ediția print

Grădinița Nr. 1 Pantelimon este o unitate de învățământ modernă, care are ca prioritate sprijinirea învățământului preșcolar prin integrarea copiilor, indiferent de cultură, limbă, obiceiuri, tradiții și mediul din care provin. Conducerea grădiniței a anunțat că derulează, în perioada 15.11.2021 – 15.11.2023, cel de-al doilea proiect european Erasmus+ câștigat – ”Playing with the past, Improving with the future”. Grupul țintă al proiectului îl reprezintă profesorii, părinții și copiii, iar jocurile din copilărie ale părinților vor fi valorificate pentru a crea o legătură între trecut și prezent, între tradițional și modern. În cadrul proiectului, cadrele didactice s-au axat pe ideea că jocurile au o putere magică de a aduce copiii împreună, indiferent de vârstă, religie și cultura acestora. Jocurile au o caracteristică incluzivă, care nu lasă pe nimeni în urmă.

Prof. Ramona Ionescu, coordonator al proiectului, a evidențiat, la evenimentul de lansare, faptul că acest proiect Erasmus+ este unul de suflet pentru Grădinița Nr. 1 Pantelimon, fiind bazat pe joc. Iar jocul este specific educației preșcolare. ”Proiectul este bazat pe joc și pe incluziune socială, elemente foarte importante pentru învățământul preșcolar, și nu numai. Vom încerca cu ajutorul partenerilor noștri să dezvoltăm aceste laturi, să facem în așa fel, încât educația școlară să devină un element de unire a copiilor. În cadrul proiectului, vom încerca să îmbinăm jocurile din trecut, să le readucem în prezent. Să îmbinăm jocurile tradiționale cu jocurile de care copiii sunt oarecum acaparați în acest moment, cele pe device-uri. Jocul este un concept inevitabil atunci când vine vorba de copii. În timp ce se joacă, aceștia se concentrează pe obiectiv. Acționează împreună, fără să se uite la culoarea, limba, națiunea sau religia cuiva. În acest context, noi vom lucra împreună cu partenerii noștri la crearea unor medii educaționale incluzive”, a mai precizat prof. Ramona Ionescu. Aceasta a adăugat că educația incluzivă este una dintre prioritățile principale ale programului  Erasmus+.

Patru module de învățare și trei întâlniri transnaționale

Proiectul presupu­ne patru module de înv­ă­­ța­re și trei întâlniri trans­naționale. Cursurile se derulează în Portugalia, Grecia și România, iar întâlnirile transnaționale au fost stabilite pentru Franța, Turcia și Italia. Ceea ce face acest proiect inedit este videoconferința la care vor participa instituții din toată Europa. Obiectivele principale au în vedere realizarea unei cărți, care să cuprindă descrierea a 12 jocuri tradiționale no-touch și 15 jocuri digitale, elaborarea unui opțional care să fie ulterior integrat în activitățile desfășurate în grădiniță, creșterea interesului pentru învățarea și utilizarea limbilor străine.

”Este un lucru nou și pentru noi, dar până acum ne-am descurcat foarte bine, spunem noi. Colaborăm foarte bine la nivel de instituție. Vom avea, de asemenea, un ghid metodologic, despre asigurarea incluziunii sociale și a diversității în Europa, precum și un curs despre puterea magică a jocurilor tradiționale, care se va desfășura în România, în luna mai 2023 pentru 18 profesori,  iar acesta va fi și singurul curs la care vor participa și copii. O activitate transnațională, privind incluziunea și diversitatea în toate domeniile educației, se va desfășura în Grecia, anul acesta, în luna mai, iar o altă activitate transnațională despre pregătirea jocurilor digitale cu instrumente web, pentru 18 educatori, se desfășoară în Portugalia”, a mai explicat coordonatoarea proiectului.

Prima ­întâlnire trans­națională s-a desfășurat deja în Franța, în luna februarie și urmează o videoconferință inter­națională, susținută tot de România, precum și Târgul Erasmus, în fiecare țară parteneră. La întâlnirea din Franța, la care a participat și prof. Mariana Liscan, directorul Grădiniței Nr. 1 Pantelimon, a fost stabilită, împreună cu partenerii, modalitatea de realizare a obiectivelor, a fost ales logo-ul proiectului, și au fost puse la punct detaliile întâlnirii transnaționale din Portugalia.

Prezentă la eveniment, prof. Nicoleta Țone, directorul Școlii Nr. 1 Brănești, a felicitat cadrele didactice ale Grădiniței Nr. 1 Pantelimon, pentru proiectele și activitățile desfășurate, evidențiind și rolul părin­ților, în susținerea muncii desfășurate de educatori. ”Important este cu ce rămânem pentru cadre, cu ce rămân elevii, în urma acestor schimburi de experiență, iar acest proiect prin care putem aduce copiii din fața tabletelor, în curtea școlii, în parcuri, să se joace, să colaboreze, să socializeze, reprezintă un lucru de care au nevoie copiii, după această perioadă care i-a distanțat”, a spus prof. Țone.

Prof. Simona Luca, reprezentant al Casei Corpului Didactic Ilfov, a felicitat, la rândul său, echipa implicată în proiect, menționând că Grădinița Nr. 1 Pantelimon este ”ca o familie de furnicuțe, aproape, atât de copii, cât și de părinț”. ”Important este că aveți deschidere spre ideile frumoase, europene și nu doar că putem învăța și putem colabora cu colegi europeni. Este important, mai ales lucrând în proiecte europene, că putem să împărtășim tuturor partenerilor, la nivel european, experiența didactică românească, creativitatea didactică a cadrelor didactice și a pedagogiei românești și să ne simțim europeni. Dascălii sunt adevărații influenceri și, chiar prin proiectele Erasmus, aș vrea să ne simțim că facem parte din marea familie pedagogică europeană, că suntem cel puțin la fel de buni, dacă nu și mai creativi uneori, pentru că anumite situații mai dificile te pun să depășești limite”, a precizat prof. Simona Luca.

Din echipa de proiect Erasmus+ ”Playing ­with the past, Improving ­with the future” fac parte profesorii Mariana Liscan, Ramona Ionescu, Maria Bantaș, Maria Gavrilă, Gabriela Mihale, Andreea Brătilă, Nicoleta Sima și Camelia Bălălău.