La împlinirea a doi ani de mandat, primarul comunei Snagov, Mihai Anghel, se poate lăuda un bilanț semnificativ al activității derulate, având în vedere că a reușit, alături de echipa primăriei, să soluționeze o serie de probleme apăsătoare pentru administrație, în paralel cu demararea unor proiecte concrete.

Articol publicat în Jurnalul de Ilfov Nr. 622, ediția print

”Venirea mea în funcția de primar s-a datorat încrederii acordate de către fiecare dintre cetățenii comunei, având la bază asumarea unor promisiuni pe care le-am făcut de-a lungul timpului pentru dezvoltarea Snagovului. Iar pentru ca aceste promisiuni să devină realități am depus constant eforturi pentru rezolvarea problemelor cu care instituția se confrunta la nivelul lunii octombrie 2020, odată cu preluarea mandatului”, a declarat primarul Mihai Anghel. Acesta a menționat că pentru a putea demara proiecte și accesa fondurile necesare a fost neapărată nevoie de a ”închide” parte din datoriile imense existente (circa 33 milioane lei), constând în credite neachitate, proiecte pierdute, sentințe executorii irevocabile, arierate, etc. Una dintre cele mai mari datorii înregistrate la bugetul local, ce a determinat și acțiunea de poprire a conturilor de către fostul operator concesionar al rețelei de distribuție a gazelor (GAZ VEST) a fost soluționată prin achitarea sumei de 6,2 milioane lei, fiind închise și cele două dosare de executare silită asupra instituției primăriei. Totodată, a fost ”stinsă” și datoria (1,2 milioane) avută la BCR (ca urmare a accesării unui credit în anul 2007 ale cărui rate au fost sistate la nivelul anului 2018), fiind totodată închis și dosarul de executare silită în această speță. Primarul a semnalat că toate aceste demersuri au fost întreprinse pentru a îndeplini condițiile legale în vederea accesării de finanțări externe, bugetul primăriei neputând susține proiecte și investiții de anvergura celor demarate și care vor urma să fie implementate în localitate.

Primăria Snagov a lansat anul trecut proiectul Snagov Green & Clean, pornind de la strategia că deși este foarte importantă dezvoltarea infrastructurii de bază, acest lucru nu este de ajuns. Comunitatea poate deveni un reper naţional atunci când vorbim de implementarea conceptului Smart Village, iar pentru aceasta, administrația comunei Snagov consideră că trebuie accelerate investiţiile în transformarea digitală, dar şi în domenii precum transportul verde, mediul, educaţia, sănătatea şi energia verde.

Zece microbuze și 14 stații de încărcare

În acest context, comuna Snagov va face parte dintr-un parteneriat cu municipiul București în vederea achiziționării, prin PNRR, a 60 de microbuze electrice şi a staţiilor de încărcare aferente. Conform parteneriatului, 10 microbuze și 14 stații de încărcare vor reveni comunei Snagov. ­Conform notei de fundamentare, s-a considerat oportună introducerea unor trasee de transport public ce vor deservi cu microbuze din gama de 8 metri zone cu acces limitat la liniile de transport public de călători, în cartiere rezidenţiale în care infrastructura rutieră aduce restricţii în folosirea unor autobuze de dimensiuni mari şi unde cererea este mai mică. Au fost identificate și 3 trasee pe teritoriul localității Snagov: Traseul 1 – lungime 13,5 kilometri, cu punct de plecare Complex Astoria şi întoarcere sens giratoriu DN1, în zona Snagov Plazza; Traseul 2 – lungime 10 kilometri, cu punct de plecare capătul străzii I.C. Băicoianu şi întoarcere sens giratoriu DN1, în zona Snagov Plazza; Traseul 3 – lungime 6 kilometri, cu punct de plecare str. Învăţător Moga Mihai şi întoarcere în sens giratoriu DN1, în zona Snagov Plazza.

”Proiectul este foarte important pentru conceptul Snagov Green & Clean și reducerea emisiilor de carbon care este o directivă a CE. Sunt orașe precum Brașov, care și-a propus să devină capitală verde până în 2030 și să se alinieze acestei directive a CE. Adică să reducă cu până la 52% emisiile de carbon. Asta ne dorim și noi, nu am făcut-o public, este o țintă foarte greu de atins pentru că nu poți să gestionezi un astfel de obiectiv în mod eficient în condițiile în care noi am plecat de la zero”, a precizat primarul Mihai Anghel.

”La Snagov avem acest brand pe care vrem să îl creștem – Snagov Green & Clean – brand pe care nu poți să îl crești dintr-odată. Trebuie să începi să pui în el componente, cum este componenta de transport verde. Colaborarea cu Primăria Capitalei, cu care împreună atragem fonduri, va deservi atât comunitatea din Snagov, cât și partea de București. Va exista și o autobază la Snagov, către ieșirea dinspre Gruiu, unde se va face legătura și cu trenul metropolitan, dar și cu pistele de biciclete. Va fi un fel de hub de transport și poate, cum visăm noi, să facem și un transport alternativ pe apă”, a menționat primarul.

În Snagov sunt necesare 2.700 de lămpi de iluminat

Vorbind tot despre obiectivul Snagov ­Green & Clean, administrația dezvoltă și un proiect care presupune modernizarea sistemului de iluminat public. Proiectul vizează un sistem de iluminat inteligent care presupune în fond eficientizarea energetică a consumurilor și scăderea cheltuielilor. Modernizarea presupune și o altă calitate a iluminatului. La nivel de localitate, necesarul este de circa 2.700 de lămpi. ”Am aplicat pentru obținerea finanțării, prin Agenția Fondului de Mediu, pentru trei proiecte, în primul proiect fiind cuprinse 500 de lămpi, în al doilea circa 900 – dar din cauza prețurilor și scumpirilor vor fi 544. Primul proiect, în valoare de 1 milion de lei, a fost deja implementat, iar celelalte două au valoarea de 2,3 milioane lei, fiecare. Sistemul de telegestiune prevede gestionarea lămpilor de la distanță în mod inteligent prin intermediul aplicațiilor și al unui dispecerat, care va fi la primărie”, a explicat administratorul public Radu Mărginean. În plus, având în vedere dorința administrației de realizare a unui sistem video inteligent de monitorizare a traficului și dispecerizare a acestuia, administratorul public a spus că există intenția de a face o consultare publică cu privire la limitarea de tonaj pe străzile adiacente drumului județean pentru că în ultima perioadă se construiește foarte mult în comuna Snagov, ceea ce este într-un fel benefic, dar pe de altă parte vine și cu un minus, deoarece se distrug trotuare, borduri, guri de canalizare.