O acțiune informativ-preventivă a polițiștilor Biroului de Siguranță Școlară din cadrul IPJ Ilfov și a specialiștilor CJRAE Ilfov, despre bullying, consum și trafic de droguri, deținerea și folosirea, în spații publice, a obiectelor periculoase

Circa 750 de elevi de gimnaziu și liceu, din cadrul Liceului Teoretic ”Horia Hulubei” din Măgurele, au avut săptămâna trecută, în programul ”Școala Altfel”, o activitate informativ-preventivă despre bullying, răspundere penală după vârsta de 14 ani, portul și folosirea obiectelor periculoase sau despre traficul și/sau consumul de substanțe interzise. Informațiile au fost furnizate de comisar șef Petre Nuțu și comisar de poliție Harbuz Ionuț, de la Biroul Siguranță Școlară din cadrul Inspectoratului de Poliție al Județului Ilfov și Adina Axente, profesor consilier la Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Ilfov.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov nr. 678, ediția print

Dialogul specialiștilor cu elevii a debutat cu un exercițiu de reflecție, propus de Adina Axente. ”O examinare profundă, și nu trebuie să răspundeți cu ”da” sau ”nu”, ci pur și simplu vă invit să meditați la întrebări precum: ”Ai fost vreodată martor al unei situații în care un coleg a fost exclus dintr-un grup și nu ai făcut nimic pentru a-l ajuta?”, ”Ai fost implicat într-un incident în care ai amenințat fizic sau verbal un alt elev?”, ”Ai distribuit zvonuri false despre un coleg sau ai participat la răspândirea lor?”, ”Ai participat la orice formă de violență fizică sau amenințări asupra unui coleg?”, ”Ai făcut comentarii răutăcioase sau jignitoare la adresa unui coleg?”, ”Ai făcut postări sau comentarii ofensatoare pe rețetele de socializare despre alți elevi?”, ”Ai forțat vreodată pe cineva să facă ce nu dorea sau nu se simtea confortabil?”, ”Ai contribuit la izolarea intenționată a unui coleg?”, ”Ai utilizat tehnologia pentru a hărțui sau pentru a trimite mesaje amenințătoare sau imagini jignitoare?”, ”Ai făcut glume la adresa aspectului fizic al vreunui coleg?”, ”Ai umilit pe cineva pentru că este mai slab la învățătură?”, ”Ai determinat pe cineva să facă ceva care-i punea în pericol integritatea sau siguranța personală?”. Sper că aceste întrebări vă dau de gândit. Pentru că vrem să înțelegeți aceste tipuri de comportamente. De ce se manifestă ele? De ce se promovează? Să discutăm despre asta! Și, putem porni de la un aforism – oamenii nu-și amintesc ceea ce le spui, ci își amintesc cum i-ai făcut să se simtă! Ei bine, acest lucru se întâmplă atunci când se produce ­bullying-ul, dar și atunci când suntem amabili. Pentru că ne amintim persoana care ne-a spus: ”ce bine îți stă părul azi”, ”ce bine ­te-ai ­machiat”, ”ce bine îți vine haina aceasta!” Toate acestea ne aduc bucurie, ne fac fericiți, ne fac să-i apreciem pe cei care ne-au produs această bucurie. Orice gest, oricât de mic, orice emoție plăcută pe care o transmitem ajunge la sufletul celuilalt. Și, invers – fiecare jignire pe care o aducem celorlalți crează răni adânci în sufletele lor, traume care rămân și determină comportamente ulterioare. Bârfa, disprețul, agresiunea, hărțuirea, umi­lirea, ostracizarea, ma­­nipularea, nesiguranța – se adună în suflete și sunt cărate până la adânci bătrâneți. Terapeuții știu aceste lucruri și încearcă să le scoată la suprafață, pentru a trata mai departe sufletele. Care sunt efectele bullying-ului asupra colegilor? În primul rând scad performanțele școlare, apar sentimente de tristețe, supărare profundă și lipsa interesului pentru orice fel de activitate. Anxietate, probleme de relaționare, de sănătate fizică și autodistructive”, a explicat reprezentantul CJRAE Ilfov.

Atenție la comportament!

Ionuț Harbuz a detaliat cadrul legal cu referire la răspunderea penală a minorilor care au împlinit 14 ani. ”Până la 16 ani, un minor răspunde penal, dacă are discernământ. Acesta este stabilit de specialiștii Institutului Național de Medicină Legală, de psihologi, dar, în general, vorbim de un procent extrem de mic de persoane fără discernământ. Așadar, chiar dacă persoanelor cu vârsta între 14 – 16 ani nu li se aplică pedepse privative de libertate, ei bine, ele trebuie să meargă la consiliere psihologică, la cursuri de reintegrare în societate, iar în week-end s-ar putea să nu aibă voie să părăsească locuința. Gândiți-vă serios la faptele voastre, la impactul lor asupra voastră și a celor din jurul vostru! De la vârsta de 16 ani, nu mai este nevoie de stabilirea discernământului. Adică, un minor care are 16 ani împliniți și săvârșește o faptă de natură penală răspunde pentru ea și poate fi închis în centre de corecție – ”închisori pentru minori”. Dacă săvârșește o faptă penală pentru care, să spunem, a fost condamnat la 3 ani de privare de libertate, stă doi ani în centru și, după ce împlinește 18 ani este transferat într-un penitenciar de adulți până la ispășirea pedepsei. Nu este o viață prea bună! Apoi, aceste fapte de natură penală sunt înscrise într-un cazier – document de care veți avea nevoie atunci când doriți să vă angajați, să vă luați permisul de conducere, și de aceea este important ca acesta să fie ”curat”. Trebuie să fiți foarte atenți – faptele penale se pot săvârși și din glumă, din joacă, dintr-o copilărie, iar urmările vă pot afecta serios viitorul!”, a spus Harbuz.

Iar discuțiile au continuat legat de portul sau folosirea obiectelor periculoase – interzise în instituțiile de interes public precum școală, primărie, spital, săli de spectacole, piețe, autovehicule de transport în comun etc. ”Unii elevi ne-au spus că poartă astfel de obiecte la ei, pentru autoapărare. Dar, va spun că vorbim despre autoapărare doar atunci când este proporțională cu forța atacului. Nu mă amenință cineva cu palma sau pumnul și eu ripostez folosind cuțitul sau spray-ul lacrimogen. Atunci, cel care crede că se apără astfel devine agresor!”, a mai adăugat comisarul Biroului de Siguranță Școlară.

Și, nu în ultimul rând, s-a dezbătut problema consumului de substanțe interzise, de risc și mare risc. S-a vorbit explicit despre oferirea, transportul, vânzarea, cumpărarea sau deținerea în vederea consumului a substanțelor interzise, despre sancțiuni legale – în diverse situații, dar și despre modul în care elevii se pot feri de traficanți. ”Trebuie să știți să evaluați și să reacționați la situația în care, spre exemplu, în anturajul dvs. vi se propune să consumați substanțe interzise. Știind toate riscurile la care va expuneți, legal și din punct de vedere al sănătății, cu siguranță veți fi pregătiți să refuzați. Dacă, totuși, începeți să consumați, trebuie să știți că un alt efect devastator este dependența, care se tratează foarte greu. Și, mai trebuie să știți că puteți cere ajutor, pentru că acest lucru NU este pedepsit de lege!”, le-a explicat elevilor comisar șef Petre Nuțu.