Ședință a Comisiei de siguranță rutieră

În cadrul ședinței Comisiei de siguranță rutieră, desfășurată în luna aprilie, unul dintre punctele de pe ordinea de zi a fost cel privitor la activitatea și rezultatele școlilor de șoferi, precum și ale Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculări Vehicule (SPCRPCPIV) Ilfov. Au fost luate în discuție, astfel, problemele cu care se confruntă aceste instituții și s-au căutat soluții pentru rezolvarea lor.

Articol apărut în nr. 401 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

Așadar, au fost analizate problemele cu care se confruntă cetățenii care fac cursuri de conducere auto, determinate de cauze multiple atât de ordin administrativ, cât și probleme generate de activitatea școlilor de șoferi a instructorilor și a examinatorilor.

Numărul mare de candidați lungește perioada dintre terminarea cursurilor și examen

O problemă care a fost ridicată s-a referit la perioada lungă de timp care trece de la terminarea școlii la programarea pentru examenul practic. Motivele acestei întârzieri au fost explicate de comisarul șef de poliție Ion Chirițoiu, șeful SPCRPCIV Ilfov.  ”La SPCRPCIV Ilfov activitatea a crescut cu 2-3.000 de candidați la proba practică, în fiecare an. În județul Ilfov, promovabilitatea este de 48,5%, comparativ cu alte județe unde avem 10%, 18%, 22%. De la începutul anului până în prezent, am examinat, la proba teoretică, 3.944 de elevi, din care 735 sunt din alte județe. Sunt candidați care vin de pe o rază de 30-40 de kilometri, din alte județe, pe baza vizei de reședință (flotant – n.r.) de 185 de zile. Acum o săptămână, nu mai puțin de 60 de candidați au venit din Prahova, cu un autocar! În acea zi, aveam un singur candidat din Ilfov, o doamnă din Popești-Leordeni!

La proba practică au fost examinați, de la începutul anului,  2.712 candidați. Prin urmare, numărul mare de candidați, circa 27%, veniți din afara județului face ca perioada de programare la proba practică să crească foarte mult. Putem repartiza maximum 12 candidați pe examinator, și avem doar șapte, pentru ca el să-și poată duce la bun sfârșit sarcinile. La peste 12 candidați, apare oboseala. Așadar, într-o zi putem examina maximum 84 de candidați. Și în Vinerea Mare, de exemplu, zi liberă, avem programați 70 de elevi, la fel și în Sâmbăta Mare, avem 40 de elevi și chiar și luni, după Paști, sunt programați alți 40 de elevi…” a explicat cms. șef Chirițoiu.

Spuseleșefului SPCRPCIV au fost întărite și se subprefectul Laurenția-Georgeta Tortora. „Din păcate, și îmi asum ce spun, resursele pe care le avem nu cred că ne permit desfășurarea activității la nivelul la care suntem solicitați. Cu atât mai mult dacă luăm în calcul faptul că SPCRPCIV nu deservește doar populația județului Ilfov. Mai mult, sunt oameni care au făcut un business din aducerea mașinilor din străinătate, care au înmatriculat și 100 de autovehicule, potrivit raportărilor” a arătat subprefectul de Ilfov.

Prețuri mici și ore puține – instruire deficitară

Cms. șef Chirițoiu a mai precizat că a realizat un sondaj printre instructorii de șoferi, care au fost întrebați, sub protecția anonimatului, „de ce nu merge treaba”. Majoritatea a evidențiat următoarele probleme: orele de instructaj sunt prea puține; abia după 15 ședințe elevul începe să „simtă” mașina, să înțeleagă ce are de făcut; salariile sunt mici; trebuie stabilit un preț corect al cursurilor de șoferi; la 7-800 de lei nu pot fi acoperite decât jumătate din cheltuieli – salariu instructor, uzură vehicul, combustibil, plăți taxe către stat etc.

„Școlile care practică astfel de tarife trebuie verificate urgent! Eu nu cred că o școală la categoria B poate costa mai puțin de 1.500 de lei! Am făcut un calcul: dacă școala costă 7-800 de lei, cum de 6 ore de pregătire costă de la 250 la 350 de lei, ba chiar și 500? În concluzie, pregătirea este derizorie! Prin urmare, promovabilitatea ar trebui verificată pe instructor și nu pe școală, pentru că unii instructori nu își îndeplinesc atribuțiile în mod serios”, a concluzionat șeful SPCRPCIV Ilfov.

Cu privire la tariful mic aplicate de unele școli de șoferi, Mircea-Ilie Grigore, directorul Școlii de șoferi AutoGeneral, a sugerat, la rândul său, faptul că în aceste cazuri se face evaziune fiscală. „La 7-800 de lei nu se poate plăti aproape nimic. Probabil că din cauza asta, instructorul este plătit «la gri». Totodată, numărul de 30 de ore de pregătire este minim. Mulți dintre cursanți au nevoie de mult mai multe ore, mai ales cei care au o vârstă mai înaintată”, a afirmat acesta.

De asemenea, în cadrul acestei teme a fost luată în discuție și calitatea profesională a instructorilor și examinatorilor auto. S-a tras concluzia că este necesară o monitorizare mai atentă a activității acestor actori importanți în demersul obținerii unui permis de conducere, precum și măsuri care să ducă la responsabilizarea acestora, având ca rezultate candidați mai bine pregătiți și reducerea evenimentelor rutiere grave, provocate în număr mare de șoferii începători.

Campanie de prevenire a DGA, în școlile de șoferi

La ședința Comisiei pentru siguranță rutieră au fost prezenți și reprezentanții Serviciului Prevenire și Relații cu Publicul din cadrul Direcției Anticorupție pentru Municipiul București și Județul Ilfov, comisar șef de poliție Costela Hostinar și subcomisar Ion Cazan. Ei i-au informat pe cei prezenți că, în cadrul Strategiei naționale anticorupție, a fost luată hotărârea să se desfășoare campanii anticorupție la nivel na­țional, înclusiv în școlile de șoferi și SPCRPCIV. „Din discuțiile cu dvs., am ajuns la concluzia că, cu cât este mai mare intervalul de timp la programarea pentru examenul de traseu, cu atât se creează premisele pentru ca elevul să fie tentat să caute căi pentru a reduce acest termen. Iată de ce dorim să desfășurăm campanii de prevenire și în acest domeniu de activitate”, a spus cms. șef Costela Hostinar.