Măsurile întreprinse, precum şi coordonarea eficientă a intervenţiilor, de către CJSU Ilfov, au făcut posibilă reducerea consecinţelor situaţiilor de urgenţă înregistrate pe teritoriul județului
Cele mai multe incendii s-au produs, anul trecut, pe raza administrativă a orașului Popești-Leordeni
La sediul Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Dealul Spirii” București – Ilfov (ISU B-If) a avut loc săptămâna trecută, în prezența prefectului județului Ilfov Simona Neculae, a
subprefectului Andrei Scutelnicu și reprezentanților instituțiilor implicate în gestionarea situațiilor de urgență prezentarea raportului de activitate – anul 2024 – a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Ilfov.
Articol apărut în Jurnalul de Ilfov nr. 742, ediția print
Comitetul Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) Ilfov este constituit și funcționează, potrivit legii, sub conducerea prefectului, ca organism de sprijin al managementului situațiilor de urgență. Are ca atribuții informarea Comitetului Naţional, prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, privind stările potenţial generatoare de situaţii de urgenţă şi iminența ameninţării acestora; evaluarea situaţiilor de urgenţă produse în unităţile administrativ-teritoriale, stabilind măsuri şi acţiuni specifice pentru gestionarea acestora şi urmărind îndeplinirea lor; analizează şi avizează planul judeţean pentru asigurarea resurselor umane, materiale şi financiare necesare gestionării situaţiilor de urgenţă și informează Comitetul Naţional şi Consiliul Judeţean asupra activităţii desfăşurate și, de asemenea, îndeplinește orice alte atribuţii şi sarcini stabilite de lege sau de Comitetul Naţional.
Referindu-se la gestionarea de către CJSU Ilfov a intervențiilor înregistrate pe parcursul anului trecut, inspector șef general de brigadă dr. fiz. Precup Irinel-Alexandru a făcut referire la un total de aproape 30.000 de intervenții (29.848 mai exact, însemnând o medie zilnică de 82 de intervenții). 78% dintre acestea au fost intervenții SMURD (23.325 intervenții de prim ajutor medical), 20% – situații de urgență (6.173 intervenții la incendii sau diferite accidente) și 2% este procentul reprezentat de cele 350 de misiuni specifice îndeplinite. Comparativ cu anul 2023, la nivelul județului Ilfov s-a înregistrat o
creștere cu aproximativ 1,7% a numărului de solicitări.
Exemplificând o serie de situații de urgență notabile, apărute pe raza județului Ilfov în 2024, s-au menționat ca exemplu: la începutul lunii martie – incendiul produs la Judecătoria Cornetu, care s-a manifestat pe o suprafață de aproximativ 1.500 m2, la nivelul acoperișului, mansardei și etajului 1 al clădirii, forțele de intervenție reușind să limiteze
pagubele și să protejeze documentele importante; la începutul lunii iulie – incendiul de vegetație din Popești-Leordeni, care a distrus peste 60.000 mp de teren agricol și materiale de construcție depozitate în zonă; pe 13 august – incendiul de la hala de depozitare Zilan Rom Trading SRL, în Afumați, partea de sud a construcției tip P pe o suprafață de 500 m2 cu mari degajări de fum și flacără, și pericol de propagare la alte 3 hale de depozitare adiacente, unde forțele ISU au intervenit cu 22 autospeciale sau la începutul lunii noiembrie 2024 – incendiul produs la o hală de depozitare materiale textile, în Voluntari, afectând circa 1.100 mp de spațiu industrial.
Analiza statistică a incendiilor produse în Ilfov, în decursul anului trecut, a indicat că cele mai multe s-au înregistrat în Popești-Leordeni (48), Chiajna (44), Voluntari (36). La nivel județean, 681 incendii de vegetație uscată au fost raportate, afectând în principal zone din Vidra, Periș, Nuci și Glina.
Riscuri teritoriale atent supravegheate și gestionate corespunzător în eventualitatea producerii acestora
Pe parcursul anului 2024, CJSU Ilfov s-a întrunit în cadrul a 9 şedinţe ordinare și extraordinare în urma cărora au fost emise 10 hotărâri. S-au aprobat Planul de măsuri pentru prevenirea, diminuarea și atenuarea efectelor negative ale caniculei și secetei, precum și altor fenomene meteorologice periculoase ce se pot produce în perioada de vară, pe teritoriul județului Ilfov; Planul de măsuri al Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Ilfov pentru aducerea/menținerea în stare de operativitate a adăposturilor de protecție civilă neoperative de la nivelul județului Ilfov; Planul de măsuri pentru prevenirea şi eliminarea efectelor fenomenelor meteorologice periculoase pe timpul sezonului rece 2024-2025 la nivelul județului Ilfov; Planul Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Ilfov de asigurare cu resurse umane, materiale și financiare pentru gestionarea situațiilor de urgență în anul 2024; Raportul de evaluare a activității desfășurate de Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Ilfov în anul 2023 și Planul de activitate al CJSU Ilfov în anul 2024. S-au actualizat, de asemenea, Schema cu Riscurile Teritoriale și Planul de Analiză și Acoperire a Riscurilor – județul Ilfov. Coordonarea operaţională şi integrată a situaţiilor de urgenţă a fost asigurată la nivelul Centrului Județean de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei (CJCCI) Ilfov, organizat la sediul din Șos. Cotroceni 36, Bucureşti, în regim permanent, 24/24, sub coordonarea operaţională a Centrului Naţional de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei. S-au punctat ca situații care au impus activarea CJCCI Ilfov – cele două alerte Cod Roșu de caniculă, din lunile iunie și iulie sau Codul portocaliu, de la sfârșit de septembrie, pentru ploaie abundentă.
Alte intervenții de urgență ale salvatorilor ISU B-If în anul 2024 au fost necesare pentru a gestiona problematici apărute în unele centre rezidențiale care găzduiau persoane vârstnice, centre rezidențiale destinate persoanelor adulte cu dizabilități sau destinate copiilor – de pe raza județului Ilfov. Urmare a intervenției D.I.I.C.O.T. din 4.07.2023, prefectul județului Ilfov a emis ordine prin care s-au constituit comisii mixte de control la centrele rezidențiale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor adulte cu dizabilități și cele destinate copiilor, continuând practic verificările începute în anul 2023, când au fost identificate situații de neacceptat în unele astfel de centre care funcționau pe raza județului.
Pregătire și instruire pentru a face față situațiilor de urgență
În 2024 au fost organizate activităţi de pregătire cu personalul din cadrul Comitetelor locale cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă (CLSU) şi cu personalul serviciilor de urgenţă voluntare (SVSU) şi private (SPSU) pentru situaţii de urgenţă. A fost organizată o instruire cu președinții CLSU; un instructaj cu șefii centrelor operative pentru situații de
urgență; o convocare de pregătire cu șefii celulelor de urgență din cadrul operatorilor economici clasificați cu risc conform HG 642/2005; o convocare de pregătire cu șefii SVSU; o convocare de pregătire cu șefii SPSU; o convocare de pregătire cu inspectorii de protecție civilă; o convocare de pregătire cu conducătorii operatorilor economici sursă de risc;
o instruire cu conducătorii instituțiilor publice / operatorilor economici care desfășoară activități specifice pe raza județului Ilfov; o instruire cu conducătorii unităților de învățământ. La nivelul județului Ilfov au fost planificate 12 alarmări publice la localități, fiind executate 11. Au fost organizate 16 cursuri de pregătire a personalului CLSU (11 primari și viceprimari la nivelul județului Ilfov, 3 primari și viceprimari la nivelul Capitalei) și 13 cursuri de pregătire pentru secretarii primăriilor – 10 la nivelul județului Ilfov și 3 la nivelul municipiului București; a fost organizat un curs de formare a șefilor de servicii
voluntare/ private pentru situaţii de urgenţă organizat la Centrul Zonal de Pregătire de Protecție Civilă Craiova, unitate subordonată Centrului Naţional de Perfecţionare a Pregătirii în domeniul situaţiilor de urgenţă – Ciolpani; au fost încheiate 17 protocoale educaționale cu unitățile de învățământ.
Eficientizarea activității CJSU Ilfov, în 2025
În scopul îmbunătăţirii activităţii Comitetului Județean pentru Situaţii de Urgenţă Ilfov, se au în vedere aspecte precum:
menţinerea și îmbunătăţirea fluxului informaţional-decizional pentru gestionarea urgenţelor prin modernizarea sistemului de comunicaţii și informatică;
creșterea gradului de siguranţă a cetăţenilor, protejarea bunurilor și valorilor materiale precum și a mediului înconjurător prin asigurarea unei capacităţi de răspuns eficiente și adecvate la riscurile existente și probabile;
punerea în aplicare într-un mod cât mai eficient a hotărârilor adoptate în cadrul comitetului și implicarea membrilor astfel încât măsurile adoptate să aibă finalitate concretă;
reabilitarea punctului de comandă al județului Ilfov amplasat în Bdul. Regina Elisabeta nr. 3, cu sprijinul Consiliului Județean Ilfov;
realizarea de baze de antrenament / instruire pentru personalul cu responsabilităţi în gestionarea sau intervenţia în situaţii de urgenţă din cadrul structurilor profesioniste / voluntare / private și autorităților locale pentru situaţii de urgenţă.
