1 Decembrie
Mirosea strașnic a asfalt încins în comuna 1 Decembrie! Nu, nu se topise din cauza căldurii, se turna datorită încăpăţânării. Petre Gheorghe, primarul și Mihai Anghelina, viceprimar, sărbătoreau «prin muncă» cei doi ani de la preluarea funcţiilor în primărie.
Care-i treaba cu încăpăţânarea…
…una simplă, la prima vedere, complicată, de vrei să vezi dincolo de fumul de la bitum. Încăpăţânat, sau mai pe placul altor ochi, ambiţios, Petre Gheorghe vrea cu tot dinadinsul să «facă ceva» în comuna care l-a ales primar. Și asta, în ciuda unui an financiar greu, în care datoriile preluate au fost achitate., cu eforturi uriașe.
N-au fost puţini bani, vă reamintim, 200 de miliarde lei vechi. Așa că, în primul an de primărie, 2012-2013 au fost fonduri pentru foarte puţine schimbări, dar și acelea urgente: subsolurile blocurilor, calitatea apei, extinderea reţelei electrice pe 7 străzi și amenajări ale spaţiului verde al blocurilor de pe strada principală. Restul, noua primărie, extinderea școlii, preluarea grădiniţei sunt «în curs de…».
Cu rolele pe strada Viilor
În 2013, strada Viilor, ca și Pinului, Câmpului sau Răsăritului au fost pietruite și pregătite astfel pentru lucrările de apă și canal. Reamintim cititorilor că asfaltarea trebuie să se facă numai și numai după introducerea reţelelor de apă și canalizare.
Cu toate acestea, iată, strada Viilor se asfaltează. Și ne explică Petre Gheorghe: «În capătul acestei străzi sunt 10 case construite și 4 autorizaţii de construcţie eliberate deja. Din 2012, în fiecare an am făcut câte ceva aici pentru a spori calitatea vieţii celor de aici. Anul trecut s-a introdus apa, acum se toarnă asfalt. Sigur, nu este canalizare, dar, am ales să asfaltăm întâi acele străzi care vor permite ulterior efectuarea lucrărilor de canalizare. Concret, aici, pe Viilor și pe 8 Martie, unde se va turna asfalt, după amiază, nu se va strica asfaltul atunci când vom începe lucrările de canalizare. Așa e pus, așa rămâne!
Să precizăm că «marea asfaltare» a comunei, care cuprinde 21 de străzi, se face prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală, coordonat de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administraţiei Publice.
Și de ce stăteau Petre Gheorghe și Mihai Anghelina pe lângă echipa de muncitori? «O să râdeţi, dar suntem alături de ei pentru a-i împiedica pe oamenii din zonă să treacă cu mașinile încoace și încolo. Numai dacă ne văd pe noi aici, șoferii înţeleg că nu se poate trece. Suntem la orele 14, reveniţi diseară să-i vedeţi pe locuitori cum se dau cu rolele pe aici, de bucurie că s-a turnat asfalt», spune Petre Gheorghe.
«Ghidul Solicitantului nu prevede așa ceva»
Extinderea școlii din comuna 1 Decembrie era o asociere între școală-inspectoratul școlar judeţean și Ministerul Învăţământului, cu fonduri guvernamentale, povestise odată Petre Gheorghe. Și tot el, continuă povestea: «S-a făcut o licitaţie, pe care a câștigat-o un constructor. Acesta, contra unei sume de 10 miliarde (din cele 60 de miliarde totale) a turnat o fundaţie care există și acum. Între timp, lucrarea nu a mai fost finanţată din motivele financiare ale Statului, așa că, am luat documentele, le-am reactualizat și le-am depus pe Programul Operaţional Regional. Am ieșit noi printre primii dintre cele 500 de școli din ţară care fuseseră selecţionate, am primit scrisoare de accept, aveam punctaj mare și, hop, urmează faza a doua, cea tehnică. La această etapă, prezenţa constructorului era mai mult decât necesară, chiar obligatorie. Dar, ia-l pe constructor de unde nu-i! 30 de oameni l-am căutat 20 de zile. Până când un coleg îmi sugerează să-l căutăm la pușcărie. Și sună el la Administraţia Generală a Penitenciarelor și…îl găsește. A primit 5 ani pentru tâlhărie, atenţie !, nu pentru evaziune, ci tâlhărie! Și ne-a căzut cerul în cap! M-am dus la Dan Necula, de la Agenţia Regională pentru Dezvoltare București-Ilfov (ADRBI), să încerc să rezolvăm cumva și, spre stupoarea mea, a lui Necula și a altora am aflat că Ghidul Solicitantului (întocmit de Uniunea Europeană pentru accesarea fondurilor POR-n.red.) nu prevede soluţii pentru așa ceva. Și astfel, cu Dan Necula alături mergem la Autoritatea de Management pentru a găsi împreună o soluţie. Căci, mai presus de toate, noi, aici, avem nevoie urgentă de școala extinsă! Și mai e o problemă că pușcăria nu e totul: lucrarea avea termen până în 2015, documentele trebuie încă o dată reactualizate, apoi o nouă licitaţie și tot așa…Dar, în mod sigur nu se poate termina totul până în 2015. Și aceasta este, iarăși, foarte grav!», adaugă Petre Gheorghe.
Altfel ?
Merg multe înainte. Pentru terenurile inundate, după discuţiile cu fostul prefect, Speranţa Cliseru, au fost deschisă o acţiune la Judecătoria Cornetu pentru anularea proceselor-verbale de recepţie a staţiei de epurare; în curând va începe anveloparea câtorva blocuri și, pe 1 Decembrie, de Ziua Naţională, se va tăia panglica de inaugurare a noii primării. Să ne vedem cu bine și atunci!
Binderul de 6
Succesul unei asfaltări reușite, «peste ani», o dă și experienţa șefului de șantier iar la 1 Decembrie am întâlnit un asemenea om. Inginerul constructor, Marcel Borș are 35 de ani de autostrăzi, a făcut DN1 de la Ploiești la Brașov și, în tinereţe, a bătut primul ţăruș la portul din comuna 1 Decembrie. Destinul l-a readus, peste ani, în același loc, poate nu întâmplător. « Asistaţi la turnarea binderului de 6, adică, asfaltarea unui drum se face din 3 straturi. Primul strat este unul de egalizare, apoi vine stratul al doilea, de bază, numit binder. Este cel care reglează și preia eventualele denivelări de la stratul de bază. La final, adică mâine, punem al treilea strat, cel de uzură care are o duritate mai mare. Mă întrebaţi dacă sunt chiar 6 mm? Sunt și 8 mm pe alocuri pentru că, primul strat fiind de piatră, am fost atenţi să avem un strat cât mai uniform, cât mai aproape de coala de hârtie. Strada Viilor are 440 m și o lăţime de 6, cu tot cu acostamente. Muncitorii au turnat acest strat de beton asfaltic folosit ca strat de legătură între fundația unui drum și stratul de uzură (adică binderul, n.red.) pe o lățime de 5 m, pentru că restul s-a lăsat liber pentru canalizări », ne lămurește specialistul. Iar Petre Gheorghe adaugă « suntem de două luni pe SEAP cu lucrările de canalizare, dar avem clarificări și contestaţii.»