Autoritățile publice ar putea valorifica avantajele tehnologiilor digitale pentru fluidizarea traficului, pentru a estima blocajele din trafic și a oferi soluții alternative, a declarat Carmen Adamescu, partener în Departamentul de Asistență în afaceri al EY România, conform unui studiu al companiei remis Agerpres.

 

Potrivit studiului, călătoriile cu autoturismele particulare reprezintă aproape jumătate din numărul de curse de transport în comun, pe distanțe mai mari de 1 km, în București. „Călătorul viitorului“ este interconectat, se așteaptă la o integrare perfectă a opțiunilor de transport, are un orar flexibil la locul de muncă și o „oră de vârf“, consideră mersul cu bicicleta și mersul pe jos drept opțiuni viabile și are o viziune personală asupra mobilității.

„Legătura dintre alegerea modalității de deplasare, fie că este mersul pe stradă sau folosirea metroului, în orice oraș important, și influența smartphone-urilor, a social media și a fluxurilor de informații în selectarea acestor opțiuni de către utilizatori este evidentă. Tehnologia și conectivitatea digitală permit cetățenilor accesul la noi opțiuni de transport din afara infrastructurii existente“, menționează sursa citată.

 

Aplicații de transport, folosite peste tot, în străinătate

În 2014, aplicațiile de transport de pe smartphone-uri erau folosite de peste 70% dintre londonezi, în timp ce în Sydney, peste 40 de milioane de cereri de informații de călătorie de pe dispozitive mobile erau înregistrate în fiecare lună.

„În orașe precum Bucureștiul, oamenii își folosesc aplicațiile de pe telefon pentru a obține un taxi, sau folosesc Uber în loc de taxi, sau utilizează Waze pentru a găsi și a optimiza ruta spre destinație, sau sunt membri ai unui grup de carpooling pe Facebook. Tehnologia digitală are o influență puternică asupra călătoriilor noastre zilnice prin oraș. În același timp, autoritățile publice ar putea valorifica avantajele tehnologiilor digitale pentru fluidizarea traficului, pentru a estima blocajele din trafic și de a oferi soluții alternative, pentru a planifica transportul public, semafoarele, de a da cetățenilor acces la informații în timp real despre opțiunile de mobilitate și program“, a precizat Carmen Adamescu.

 

Concentrați pe utilizatori

Conform studiului, este important ca punctul de plecare în definirea politicilor publice de transport să se concentreze asupra utilizatorilor.

„Iar acest lucru înseamnă mai mult decât a studia doar numărul de persoane care folosesc un anumit mijloc public de transport. În timp ce numărul de pasageri transportați de un mijloc de transport reflectă, fără îndoială, comportamentele indivizilor și opțiunile de mobilitate, acesta nu reprezintă în mod corespunzător noua „mobilitate personală“. Drept urmare, acesta nu reușește să ofere o mobilitate cu adevărat eficientă. De exemplu, un sistem de tranzit ar putea fi foarte bun la transportarea unui volum mare de pasageri între puncte fixe. Datele privind numărul pasagerilor transportați de un mijloc de transport poate surprinde doar un aspect al absorbției sau al succesului sistemului“, menționează sursa citată.

Potrivit acestuia, sunt indivizi și familii care cred în conservarea mediului, dar preferă încă să folosească mașina pentru deplasări de rutină, mai degrabă decât o alternativă de transport public. În mod similar, indivizii ar putea aprecia beneficiile pentru sănătate ale mersului pe jos sau cu bicicleta, dar utilizează servicii de taximetrie pentru multe din călătoriile lor.