An de an, creștinii din toate colțurile țării sărbătoresc, pe data de 25 martie, Buna Vestire a nașterii Domnului nostru Iisus Hristos. Această mare sărbătoare ne arată că Mântuitorul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Se întrupează, adică Se face om, pentru a înnoi firea omenească moștenită de la Adam cel vechi.
Crăciun Fănuș, Parohia Roșu cu hramul Izvorul Tămăduirii
În acest sens, una din cântările sărbătorii spune: „în pântecele celei ce Te-a zămislit pe Tine fără de sămânță, zidești din nou pe Adam.” Deci, Întruparea Mântuitorului Iisus Hristos, care se realizează fără de păcat, de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria, este o rezidire, o recreare a firii sau naturii umane. Cum se explică acest lucru? Prin Întrupare, Fiul lui Dumnezeu a unit în El firea dumnezeiască și firea omenească într-o legătură nedespărțită, mai tare decât moartea și decât iadul. Astfel, când Se zămislește din Fecioara Maria, Iisus Hristos începe să împlinească un plan al mântuirii, acela de a descoperi oamenilor cum trebuie să fie omul cel adevărat, adică unit cu Dumnezeu și ascultător de Dumnezeu.
Arhanghelul Gavriil, vestește întruparea Fiului Sfânt
Evanghelia după Sfântul Luca ne spune că Arhanghelul Gavriil, întâistătătorul între îngeri, vestește Fecioarei Maria că va naște Fiu, iar Acesta este în același timp Fiul Celui Preaînalt, adică Fiul lui Dumnezeu. Lui i se va da tronul sau Împărăția lui David și va stăpâni în veci peste casa lui Iacov, și Impărăția Lui nu va avea sfărșit (Luca 1, 33). Aceasta înseamnă că Iisus este un împărat veșnic. Omul care Se naște din Fecioara Maria este o Persoană veșnică, este Fiul Cel veșnic al lui Dumnezeu-Tatăl. Născut din mamă smerită și ascultătoare, Mântuitorul Iisus Hristos “S-a deșertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea oamenilor, și la înfățișare aflându-Se ca un om, S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se până la moarte, și încă moarte pe cruce” (Filipeni 2, 7-8). Deci, taina mântuirii omului este viața trăită în smerenie și ascultare față de Dumnezeu. De aceea, în Acatistul Bunei Vestiri, Fecioara Maria este lăudată prin aceste cuvinte: “Bucură-te, chemarea lui Adam celui căzut! Bucură-te, ștergerea lacrimilor Evei!” Duhul Sfânt pregătește Întruparea Fiului. Tatăl este prezent cu bunăvoința și puterea Sa, iar Fiul Care Se naște ca om din Fecioara Maria este Sfânt. El nu devine Sfânt, se naște Sfânt.
La Buna Vestire, o cinstim și pe Maica Domnului
Ceea ce este cunoscut în mod tainic acum numai de către Fecioara Maria va fi cunoscut public mai târziu, când Iisus, Fiul lui Dumnezeu, Se botează în Iordan, iar Sfânta Treime Se va descoperi. Atunci când glasul Tatălui spune din ceruri: “Acesta este Fiul Meu cel iubit întru Care am binevoit” (Matei 3, 17) și Duhul Sfânt în chip de porumbel coboară peste Iisus. Deci, Cel ce a binevoit a Se întrupa pentru a noastră mântuire, Hristos, Adevăratul nostru Dumnezeu, este sărbătorit în primul rând. Dar, întrucât Întruparea Lui se face din Sfânta Fecioară Maria, cinstim deodată cu Domnul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu și Fiul Fecioarei, și pe Maica Sa, Pururea Fecioara Maria.
Dumnezeu ne iubește și ne dăruiește fericirea veșnică
Fecioara Maria este nedumerită cand i se spune de către Arhanghelul Gavriil că va naște Fiu, deși ea nu știe de bărbat (cf. Luca 1, 34-35), dar apoi când aude că aceasta este lucrarea lui Dumnezeu în viața ei, se supune voinței lui Dumnezeu și zice: “Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!” (Luca 1, 38). Prin aceasta, Maica Domnului recunoaște lucrarea lui Dumnezeu pentru mântuirea omului, chiar dacă această lucrare este mai presus de mintea omenească. Astfel, sărbătoarea Bunei Vestiri este sărbătoarea în care vestea cea bună este aceasta: Dumnezeu ne iubește și dorește să ne dăruiască viața Lui cerească și fericirea Lui cea veșnică. Amin!