Nu are zgârie-nori, nu s-a anunțat organizarea niciunui eveniment artistic sau sportiv de amploare, nu este renumit pentru magazine de marcă sau restaurante. Este însă un exemplu de civilizație, organizare, bun gust: cartierul Ferme din orașul Otopeni. O zonă urbană, la doi pași de Capitală, care se distinge prin exact ceea ce ar trebui să definească orice zonă rezidențială modernă a zilelor noastre: normalitate, decență. Iar totul este posibil datorită unei administrații implicate, preocupate să dezvolte, să modernizeze și să eficientizeze servicii în interesul comunității.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 557

Orașul Otopeni a devenit de ceva timp un punct de interes pentru mulți dintre cetățenii care își doresc o locuință în afara Capitalei. Dacă în anii 90, bucureștenii alegeau această zonă pentru a-și construi o casă de vacanță, în ultimii ani, infrastructura tot mai bună, cât și faptul că este unul dintre cele mai bogate oraşe din ţară, fac din Otopeni un punct de interes pentru mulţi cetățeni care îşi doresc o locuință permanentă, într-o zonă urbană, care să îi țină conectați cu Bucureștiul, dar protejați de haosul metropolitan. Avantajele oraşului Otopeni sunt evidente: apropierea de Capitală şi de centura acesteia, infrastructura în dezvoltare, accesul rapid către DN1 şi Aeroportul Internațional ”Henri Coandă”. La toate acestea se adaugă faptul că, datorită unei administrații eficiente, în ultimii ani s-au realizat numeroase îmbunătățiri care fac această zonă extrem de atractivă. Orașul Otopeni poate fi considerat astfel un exemplu de comunitate administrată eficient, unde viața capătă valențe normale, comparabile cu orice zonă urbană europeană, civilizată și modernă, iar în mod particular, cartierul Ferme, cu străzile sale ordonate de la A la J, este un foarte bun exemplu de urbanism, demn de urmat.

Un cartier cu vârsta de 100 de ani

Nu a fost ușor, dar a fost posibil pentru că a existat determinare, interes din partea administrației ora­șului Otopeni care, din fericire, a avut și un foarte bun front de lucru.

O ultimă lucrare, mai este prevăzută pentru acest an, și se poate spune că din punctul de vedere al infrastructurii, cartierul Ferme este complet finalizat.

Primarul orașului Otopeni, Silviu Constantin Gheorghe, ne-a declarat că anul acesta va finaliza modernizarea și extinderea rețelei de iluminat public stradal.

Cartierul Ferme este cunoscut ca un cartier al artiștilor. În urmă cu 100 de ani, zona a fost lotizată, iar terenurile oferite celor care ­s-au întors de pe front, după primul Război Mondial. În timp, ușor, ușor, au început construcțiile. Terenul se afla pe teritoriul Otopeniului și în urmă cu un secol, dar la momentul respectiv nu exista o dezvoltare semnificativă în zonă. Oamenii au început să construiască, dar mai mult case de vacanță, înainte de anii 90, cât și imediat după acest reper temporal. ”Era o zonă de retragere, mai mult pentru actori, sculptori, pictori. Locuitorii autohtoni reprezentau sub o treime. De exemplu, aici l-am cunoscut pe Dem Rădulescu. Acum cartierul Ferme numără în jur de 500 de gospodării. Terenurile nu au rămas la fel ca în urmă cu 100 de ani. Au fost lotizate de mai multe ori. Inițial, loturile aveau 3.000 de metri, apoi s-au înjumătățit, s-au mai vândut și s-au lotizat din nou până la 500 metri”, ne-a spus primarul.

Lotizarea a fost făcută foarte regulat

Cartierul se ­poate considera în momentul de față modernizat. Silviu Constantin ­Gheorghe spune că din anul 1996, de când a preluat primul mandat de primar, modernizarea s-a făcut în mai multe etape. ”Nu existau nici utilități, nici infrastructură rutieră, nicio rețea de apă, practic nicio modernizare. S-a extins rețeaua de gaze, la fel rețeaua electrică și iluminatul public, rețelele de canalizare menajeră și pluvială, inclusiv infrastructura rutieră și spațiile verzi. Este un cartier vechi, dar acum putem spune că este foarte nou, prin modernizare. Din fericire, am avut o bază foarte bună pe care să lucrăm. Lotizarea a fost făcută foarte regulat, cu forme geometrice foarte ordonate. Pe această tramă stradală am acționat, adică din start s-a pornit bine din punctul de vedere al așezării. Poate fi dat ca exemplu de organizare”, a subliniat edilul.

Ultima lucrare: modernizarea iluminatului public

Practic cartierul mai are nevoie servicii de întreținere și ultima lucrare de modernizare a iluminatului public care va consta în trecerea de la sistemul vechi de iluminat cu lămpi clasice cu sodiu, la sistemul cu lămpi tip LED. ”Pe alocuri, va fi nevoie și de montarea altor stâlpi, stâlpii existenți fiind ­stâlpi ENEL unde nu putem interveni. Dar în anumite locuri am introdus stâlpi metalici, pentru străzile noi. După terminarea acestui proiect, suntem gata”, ne-a spus primarul.

Silviu Constantin Gheor­ghe ne-a explicat că practic acest cartier beneficiază de toate serviciile importante existente și în celelalte cartiere ale Otopeniului.

Colectarea selectivă, implementată în proporție de aproape 50%

”Avem una dintre cele mai bune colectări selective din România. Am ajuns la 45%, ceea ce înseamnă că noi selectăm aproape jumătate din cantitatea de gunoi, adică mișcorăm cantitatea de fracție umedă care pleacă  către gropile de gunoi, iar restul se duce la reciclare. Ținta europeană este 50%, noi suntem la 45-46%, în vreme ce Bucureștiul se situează în jurul valorii de 10-12%. Datorită acestei eficiențe în colectarea deșeurilor, cetățenii plătesc 10 lei de persoană, pe lună, doar colectarea gunoiului menajer, adică a fracției umede. În Cartierul Ferme nu folosim sistemul de colectare stradală a materialelor reciclabile sau a fracției umede, ci am dat gratuit fiecărei proprietăți toată gama de pubele, adică pubele verzi pentru fracția umedă, galbene pentru hârtie/carton/aluminiu și albastre pentru sticlă. Mai avem să introducem în Otopeni, anul acesta, ultima fracție, de materiale textile. Sunt făcute programe speciale, iar cetățenii știu ziua și perioada în care se ridică gunoiul, iar dimineața fiecare scoate la poartă deșeurile”, spune primarul.

Edilul a punctat faptul că Ferme este chiar un cartier model, civilizat, iar cetățenii respectă comunitatea din care fac parte. ”Am rugat cetățenii să țină cont de modul de depozitare și colectare a deșeurilor. Astfel, cei care au deșeuri, altele decât cele menajere sunt rugați să nu le lase pe spațiul public, ci să sune la dispecerat și să solicite ridicarea de către echipe specializate cu platforme adecvate”, ne-a explicat edilul.

Străzi liniștite și un trafic rutier foarte bine gestionat

Nu în ultimul rând, trebuie menționat faptul că pentru o cât mai bună fluidizare a traficului rutier, având în vedere proximitatea DN1 și a Aeroportului Internațional ”Henri Coană”, primăria a elaborat un studiu de trafic pentru tot orașul Otopeni, din care s-au scot parțial studii de circulație pentru fiecare areal mai mare. Pentru Cartierul Ferme, în urmă cu doi ani, au fost supuse dezbaterii publice pe platforma online a primăriei, două variante de studiu de circulație. Inițiativa a pornit de la faptul că în zonă, o parte din traficul de la aeroport o lua pe scurtătură ca să iasă mai ușor în Drumul Național. ”Cetățenii au ales o variantă de studiu care a reașezat totul, iar acum circulația este redusă la minimum. Varianta aleasă nu a mai permis accesul mașinilor dinspre aeroport. Și astfel, lucrurile s-au rezolvat. Acum avem un cartier liniștit și sigur. La fel, Drumul Gării Balotești, care mărginește cartierul, cu o lungime de 3 km până la Balotești, este accesibil, mai ales seara, pentru tineri pentru plimbare, biciclete, trotinete sau role. Și  Gara – Punctul de Oprire Ferme, reprezintă o realizare foarte importantă pentru cartier. Am participat la proiect alături de Ministerul Transporturilor. Este un proiect mai vechi pe care l-am inițiat în urmă cu zece ani. Din cauza unor probleme cu miniștrii Transporturilor nu s-a pus în aplicare, dar a fost reluat în mandatul  ministrului Dan Șova, când am reușit să legăm Aeroportul Otopeni de Gara de Nord, în orizontul organizării Capionatului European, și  să stabilim modernizarea căii ferate vechi, pe două sensuri, până la Gara Balotești, de la Gara de Nord. În acest context am realizat și o gară pentru Ferme. Așadar, am contribuit la modernizarea traseului Gara de Nord – Balotești, cu conectarea legăturii feroviare la Terminalul Sosiri din cadrul Aeroportului Internațional ”Henri Coandă”. Gara este funcțională și este benefică pentru cetățenii zonei. Și pot spune că este un proiect reușit și datorită unui ministru pe care îl apreciez pentru că a văzut și a simțit lucrurile. Ministrul Dan Șova a reușit să facă diferența între realizarea unei oportunități naționale, nu locale, și apartenența la un partid. Apoi, am preluat proiectul pe guvernarea noastră liberală și am reusit să îl ­inaugurăm”, ne-a declarat primarul orașului Otopeni.

Chiar dacă nu a contribuit financiar la acest proiect, Primăria Otopeni a avut un rol extrem de important, deoarece a participat în proiect prin identificarea, din punct de vedere cadastral, a tuturor parcelelor terenurilor și proprietarilor. ”Apoi cu cei din comisa comună, al cărei președinte am fost, s-au efectuat exproprieri pentru utilitate publică, care nu sunt simple deloc și care au implicat, atât persoane fizice, cât și juridice. Iată, că astfel avem acum pe de o parte o variantă de a ajunge elegant din terminalul de sosiri în Gara de Nord și un acces, la fel de simplu și elegant al cetățenilor, cu trenul în Cartierul Ferme”, ne-a spus primarul.

Domnia sa a concluzionat că acum există o foarte mare satisfacție și bucurie de a parcurge și admira străzile frumos aranjate, însă trebuie ținut cont că lucrurile nu s-au făcut peste noapte, iar pentru ca Ferme să fie cartierul cochet din prezent, au fost necesari 9 ani de muncă intensă, eforturi și finanțări.

Transport public și școlar eficient

Cartierul Ferme beneficiază și de un transport public foarte bine organizat, cunoscut ca ”Linia albastră”, care acoperă de altfel întreaga localitate, toată cartierele, deci practic cetățenii nu au nicio problemă în a se deplasa din orice zonă cu mijlocele de transport în comun, care fac legătura cu autobuzele operate de STB, cu Drumul Național la costul de 1 leu pentru o călătorie. Restul costurilor sunt subvenționate de primărie și beneficiază de gratuitate copiii, pensionari, persoanele cu dizabilități etc. ”Reacția este foarte bună, cetățenii sunt foarte mulțumiți, știu foarte bine programul Liniei Albastre care are o lungime de 38 km în toată localitatea, iar la 25 de minute se succed vehiculele.  Pentru copii avem apoi, transport școlar, un alt serviciu pe care primăria l-a înființat pentru zona de educație. Avem șapte mașini care circulă peste tot, iar punctele de preluare a copiilor s-au stabilit de comun acord cu părinții”, a spus primarul.

Finalizarea bisericii, un proiect de suflet care a fost reluat

Ar mai fi un proiect de suflet, pentru ca acest cartier să fie complet și în plan spiritual: finalizarea bisericii. În urmă cu patru ani, a fost organizată o licitație publică deschisă, care a fost câștigată de o societate comercială care, după circa un an și jumătate, a refuzat să mai lucreze pe oferta depusă și pe prețurile respective. ”Eu nu puteam să fac un abuz și să majorez sumele alocate, așa cum cerea societatea, să modific oferta și să majorez prețurile. Drept pentru care, după doi ani de muncă, am reziliat contractul. În prezent, facem expertiza lucrării, care este ridicată până la un anumit nivel și lucrăm la organizarea unei alte licitații publice. Din păcate, în acest domeniu, în ciuda eforturilor făcute, nu a ieșit așa cum ne-am fi dorit, dar este un proiect pe care îl avem în vedere, îi acordăm foarte multă atenție și ne propunem să îl rezolvăm începând cu anul acesta”, a spus primarul, menționând că este foarte important ca și cetățenii din zonă să aibă o biserică a lor.