Adormirea Maicii Domnului este unul din Praznicele Împărăteşti ale Bisericii Ortodoxe, sărbătorit pe 15 august. În această zi se comemorează moartea, învierea şi slăvirea Maicii Mântuitorului, fiind și cel mai răspândit hram de pe cuprinsul Patriarhiei Române. Sărbătoarea mărturiseşte că Maica Domnului „a fost luată“ de Dumnezeu în împărăţia cerească a lui Hristos, în deplinătatea vieţii ei sufleteşti şi trupeşti.

Articol apărut în nr. 416 al Jurnalului de Ilfov, ediția print

Pe 15 august, când întreaga creștinătate a cinstit Adormirea Maicii Domnului, și biserica din 1 Decembrie s-a îmbrăcat în haine de sărbătoare. Slujba a fost oficiată de preotul paroh Didel Victor Stroe și părintele Daniel Vasile Mârșolea. După Sfânta Liturghie, părintele paroh a împărtășit credincioșilor în cuvântul de învățătură bucuria pe care trebuie să o simtă comunitatea locală în calitatea de fericită posesoare au unui sfânt lăcaș de închinare care are drept ctitor o Marie.  ”Probabil și motivul pentru care hramul acestei biserici este Adormirea Maicii Domnului, ­ceea ce se constituie într-o sărbătoare a comunității parohiale. Dar dincolo de comunitatea parohială, cred că întreaga comunitate locală trebuie să se bucure de acest nume pentru că multe momente ca acesta nu sunt ­de-a lungul anului, cel puțin în ceea ce privește viața unei comunități rurale, chiar dacă în proximitatea capitalei României. Comunitățile rurale nu au prea multe sărbători și bine ar fi să existe sărbători locale care să dea identitate și, tocmai de aceea, bine ar fi ca acestea să fie prăznuite cum se cuvine”. Părintele a mai menționat faptul că cei care au obiceiul să vină la slujba hramului acestui lăcaș știu că ctitorul bisericii, Maria Bujoreanu Filipescu, pe care a pomenit-o la sujba parastasului, are mormântul chiar în interiorul bisericii, într-o criptă aflată sub pardoseală, sub scaunul împărătesc din partea stângă. Deasupra, pe scaunul împărătesc, a fost amplasată fotografia Mariei Bujoreanu Filipescu, facută de Carol Popp de Szathmari în anul 1855, alături de un tablou al lui Sir Stephen Lakeman, cel de-al doilea soț, după o fotografie făcută la Londra de Walery, fotograful oficial al reginei Victoria.

Maica Domnului, un apropiat în rugăciune

”Dincolo de numele Maria, dincolo de faptul că hramul bisericii noastre este Adormirea Maicii Domnului, cel mai important de reținut este faptul că aveți un apropiat în rugăciune. Niciun alt sfânt, indiferent ce sensibilitate, ce slăbiciune aveți dumneavoastră pentru un sfânt anume, care poate v-a protejat familia, v-a protejat casa, v-a ajutat în momente dificile, nu aveți mijlocitor mai valoros decât Maica lui Dumnezeu, Maria Fecioara a cărei Adormire o prăznuim astăzi. La mulți ani, tuturor celor ce purtați numele Fecioarei, indiferent de forma lui masculină sau feminină. Sunteți niște fericiți cărora alții mult mai inspirați decât noi le-au ales un astfel de nume”, a mai spus părintele.

Parohia va fi reabilitată

Am aflat cu această ocazie că lăcașul de cult se pregătește să își schimbe înfățișarea. Primarul comunei 1 Decembrie, Gheorghe Petre, ne-a spus că, ­printr-un proiect comun derulat de primărie împreună cu parohia, biserica va fi recondiționată pe exterior, ceea ce înseamnă mai exact refacerea tencuielii și înlocuirea acoperișului. De curând a fost modernizat și lumânărarul, deoarece era foarte vechi și anul trecut, de Înviere, a luat foc. Acum este modern, mai mare și respectă normele de protecție a incendiior. ”Avem în vedere să fie amenajată și capela cu spații frigorifice, spații pentru depunerea persoanei decedate, pentru a fi în acord și cu noile norme în vigoare. Există deja alei, sistem de supraveghere video și iluminat public în cimitirul pe care dorim să îl extindem, deoarece nu mai sunt locuri. Nu avem spațiul necesar, dar ne preocupăm să găsim soluții, luând în calcul inclusiv achiziționarea unui teren.

Așa cum ne-a spus și părintele paroh, capela va fi modernizată și extinsă pentru că acum arată ca o construcție civilă.  ”Nu are nicio nuanță de sacru, motiv pentru care și din rațiuni practice va fi extinsă, va avea o turlă, o cruce, așa cum trebuie să aibă o capelă, chiar dacă noi nu prea facem serviciul înmormântării acolo, ci în biserică”, a spus părintele.

Slujba prohodului, ca în Vinerea Mare

Din punctul de vedere al ritualului din ziua de 15 august, părintele Didel Victor Stroe ne-a spus că nu ar trebui să fie diferențe în ceea ce privește slujba ținută în biserici. ”Poate sunt date de felul cum se raportează comunitățile locale la anumite sărbători. Ca particularitate, aseară am făcut slujba prohodului, ca în Vinerea cea Mare la prohodul Domnului, noi am făcut prohodul Adormirii Maicii Domnului și asta nu o fac de acum, ci de pe vremea când nici nu existau prohoade editate. Foloseam niște foi disparate, copiate. Pentru comunitate este foarte important, pentru că oamenii înțeleg din aceasta cât de apropiată este Maica Domnului de Mântuitorul Hristos, cât de strânsă este legătura între Maica Domnului și Iisus Hristos. Nu am insistat pe termeni dogmatici, pentru că trebuie știut că și în materie de cinstire există o ierarhizare a cinstirii. Lui Dumnezeu i se cuvine exclusiv adorare, Maica Domnului este singura căreia i se cuvine și i se acordă supracinstirea, așa numita hiperdulie, iar sfinților li se acordă doar cinstire, așa numita dulie. Fecioara Maria este cu totul specială și era și normal să fie așa”, ne-a spus părintele.

Implicare în viața bisericii și a comunității

Parohia Adormirea Maicii Domnului din comuna 1 Decembrie a fost construită între anii 1827 – 1830, aşa cum reiese din Anuarul din 1909 al Administraţiunii Casei Bisericii. Ctitorii bisericii sunt “Emanoil şi Marioara Bujoreanu Filipescu”. În realitate, Maria Bujoreanu avea maximum 5-6 ani în momentul când s-a început construirea bisericii. Este indubitabil faptul că familia Bujoreanu a ctitorit această biserică, logofătul sau căminarul Ştefan Bujoreanu, “fost prefect de Gorj în 1808 şi sfătuitor de taină al lui Theodor din Vladimiri (Vladimirescu)” cumpărând moşiile de la Copăceni în anul 1797. Este foarte probabil ca Luxandra Bujoreanu, soţia lui Ştefan, să fi impus drept ctitor pe Maria, fiica ei, iar hramul bisericii să fi fost închinat Fecioarei Maria din aceeaşi raţiune (Ştefan Bujoreanu fusese deja asasinat de 10 haiduci mascaţi în noaptea Învierii, 15 martie 1822, la moşia sa din pădurea de la Copăceni, după cum scrie vel serdarul Ion Dârzeanu, citat de Emanuel Bădescu). Căsătoria din anul 1840 a Mariei Bujoreanu cu Emanoil Filipescu îl impune şi pe acesta drept ctitor al bisericii ce fusese deja construită cu 10 ani înainte. Statutul de coctitor al acestei biserici îl dobândeşte şi Sir Stephen Lakeman Bartlett, alias Mazar Paşa, după căsătoria din iunie 1856 cu văduva maiorului Filipescu (decedat în 1849), graţie implicării lui în viaţa bisericii şi a comunităţii.

Biserica a fost restaurată în mai multe rânduri, dar cea mai amplă restaurare a fost cea începută în anul 1988, când s-a început cu subzidirea în vederea eliminării igrasiei foarte avansate, prin înlocuirea fundaţiei de cărămidă cu o nouă fundaţie din beton armat izolată în trei straturi cu carton şi bitum. S-a continuat cu consolidarea arcelor, cu schimbarea totală a învelitoarei şi şmiruirea exterioară a turlei mari (anterior îmbrăcată în tablă), cu tencuieli exterioare şi cu retencuirea interiorului. Toate aceste lucrări au fost finalizate în vara anului 1995. În anii 2008 – 2009 s-au înlocuit uşile de la intrare şi toată tâmplăria exterioară, s-a pardosit interiorul cu marmură, s-au montat stranele şi catapeteasma, sculptate în lemn de stejar de Valerică Hizanu la Grumăzeşti, Neamţ. În aceeaşi perioadă s-a racordat biserica la reţeaua de gaze şi de apă şi s-a instalat încălzirea centrală. În imediata vecinătate a bisericii s-a construit, în anul 2007,  capela mortuară.