Cum să eviți neplăceri la cumpărăturile online

Este cât se poate de cunoscut faptul că majoritatea românilor preferă să cumpere plătind cash. Totuși, în ultima vreme, numărul celor care fac cumpărături online a crescut apreciabil.

Nu se poate afirma cu certitudine că plăţile on-line cu cardul sunt mai nesigure decât cele ramburs. Situaţia se îmbunătăţește însă de la an la an, pe măsură ce consumatorii încep să înţeleagă cum funcţionează plăţile on-line și care sunt modalităţile prin care se pot proteja eficient. De aceea, este bine să cunoaștem care sunt  cele mai importante greșeli care trebuie evitate atunci când plătim online cu cardul în magazinele care au împânzit Internetul în ultimii ani.

 

Folosiți cardul de debit, în locul celui de credit

De ce nu este bine să plătim cu cardul de debit? Deoarece cardurile de debit extrag bani direct din contul curent asociat cardului, deci în cazul unei fraude poți rămâne fără bani până la soluționarea dosarului de către bancă. În plus, în cazul unor plăţi frauduloase, banii pleacă din contul instituţiei bancare care v-a acordat cardul (VISA, Mastercard etc.), nu din contul personal, deci banii îţi sunt protejaţi cât timp se soluţionează dosarul. Iar cel mai important aspect al cardurilor de credit este că atacatorii nu au acces la contul tău personal, pentru că un astfel de card nu are asociat un cont curent în mod normal. Deci, nu pot transfera de exemplu bani ușor către alte conturi prin serviciul de internet banking, banii sunt pierduți pentru moment de către instituția financiară. Chiar dacă dobânzile sunt mai mari în cazul cardului de credit decât în cazul unui credit de nevoi personale, un card de credit are avantajul că vine cu măsuri de securitate mai bune fată de cardul de debit atașat contului personal din bancă. Atenție! cardurile în rate fără dobândă și cele cu overdraft nu sunt carduri de credit.

 

Evitați link-urile primite pe e-mail!

Foarte mulți cumpărători dau click pe link-uri primite pe e-mail, apoi cumpără de pe site-ul destinaţie. Acestă greșeală este una dintre cele mai comune prin care consumatorii cad pradă atacurilor de tip „phishing”, adică e-mail-uri și site-uri care impersonează branduri celebre, atât ca aspect, cât și ca funcţionalitate. Pentru a evita phishing-ul este recomandabil de a intra direct pe site-urile pe care dorim să le accesăm, tastând manual în browserul web adresa pe care vrem să o vizităm.

 

Evitați salvarea datelor personale pentru cumpărături ulterioare

 

Din comoditate, foarte mulți salvează datele personale și cele de card pentru a putea cumpăra cu un singur click data viitoare. Este bine însă să evităm acest lucru, pentru că pentru un hacker este mai simplu să spargă baza de date a unui magazin online, unde sunt salvate și datele personale ale utilizatorilor, decât să facă tranzacţii frauduloase cu cardul. Este mai sigur să introduci datele cardului și adresa de livrare de fiecare dată când cumperi online.