Despre importanţa aplicării corecte a Legii 165/2013

Reprezentanţii autorităţilor locale ilfovene, Prefecturii Ilfov, Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Ilfov (OCPI Ilfov), Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI) şi Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor (ANRP) s-au întâlnit pentru a analiza stadiul aplicării Legii 165 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire în natură sau prin echivalent a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România, lege care a intrat în vigoare în luna mai 2013.

Prefectul judeţului Ilfov, Speranţa Cliseru a făcut apel la autorităţile locale să depună eforturile necesare unui ritm constant de lucru, astfel încât, până la finele anului să fie acoperite 25% din localităţi. În acest context, Cliseru a atras atenţia localităţilor Buftea, Baloteşti, Chiajna, Clinceni, Copăceni, Corbeanca, Dobroieşti, Grădiştea, Gruiu şi Snagov că, “practic, nu au avut activitate”. Prefectul a mai subliniat că Buftea, Brăneşti, Dărăşti, Jilava şi Ştefăneştii de Jos, nu au încă specialist topograf. “Nu vrem să ajungem să dăm amenzi”, a comentat prefectul.

De precizat că, după intrarea legii în vigoare, ANRP a trimis prefecţilor o serie de îndrumări referitoare la aplicarea noului act normativ. S-a subliniat că retrocedările în natură se fac doar către proprietarii care nu şi-au cesionat drepturile sau către moştenitorii lor. Pentru întocmirea situaţiei centralizatoare, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a legii, la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale trebuie constituită, prin ordin al Prefectului, o comisie locală pentru inventarierea terenurilor. În termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a ­noii legi, comisiile trebuie să centralizeze toate cererile de res­tituire nesoluţionate, în vederea stabilirii suprafeţelor de teren necesare. În ­ceea ce priveşte soluţionarea cererilor vizând restituirea terenurilor agricole, acum intravilane, Autoritatea a solicitat să fie respectată limita de 50 ha de proprietar deposedat. În acest sens, ANRP a subliniat că trebuie să se verifice ca să nu apară o situație în care s-a retrocedat aceeași suprafață și prin Legea fondului funciar. ANRP a atras atenţia că, pentru garantarea aplicării eficiente a legii, s-a instituit un sistem specific de sancţiuni. Aceste sancțiuni vor fi aplicate de  prefecţi, ale căror noi prerogative sunt prezentate detaliat în lege.

Bilanţ ilfovean

OCPI Ilfov a prezentat bilanţul aplicării Legii 165/2013 pentru perioada 6 august – 6 septembrie 2013. Au fost identificate probleme legate de necesitatea corectării configuraţiei sectoarelor cadastrale într-un procent  de 50-80%. S-a constatat că există nemulţumiri ale  specialiştilor genera­te de raportul pe care aceştia îl au cu primăriile. Unii dintre aceștia sunt angajați ai primăriei, iar alții lucrează pe bază de contract. De aici nemulţumirea că, pentru aceiaşi muncă prestată, specialiştii sunt plătiţi diferit. De asemenea, implicarea prea multor instituţii în procesul de inventariere produce greutăți în definitivarea sectoarelor ca­dastrale şi întocmirea ane­xelor, pentru că specia­listul trebuie să se adreseze în mai multe locuri pentru a obține informații, nu numai la OCPI. Totodată, în pe­rioada analizată au fost înregistrate multe con­cedii. Aceste probleme au dus la întârzierea termenelor planificate. Ca urmare, a fost propusă continuarea întâlnirilor săptămânale de lucru dintre specialiști şi membrii OCPI. Totodată s-au stabilit întâlniri lunare ale întregii comisii, deoarece membrii acesteia desfăşoară şi alte activităţi. O altă hotărâre a vizat clarificarea problemei cu privire la plata specialiştilor dar şi angrenarea mai riguroasă a tuturor instituţiilor implicate în acest proces de inventariere, prin stabilirea unor etape şi termene.

“Inventarierea tere­nu­rilor pe Legea 165/2013 este foarte importantă. Aplicarea legii cu asta începe. Este într-adevăr o activitate laborioasă, grea. Însă importanţa ei este capitală şi trebuie finalizată într-un termen rezonabil. Deja au trecut două luni de la apariţia normelor, iar primele termene din lege se apropie. Se lucrează intens la nivel naţional şi, evident, sunt probleme inerente. Însă va stăm la dispoziţie şi vă ajutăm”, a dat asigurări Alexandru Nicolae, vicepreşedinte ANRP.

Bani pentru cadastrare

Ileana Spiroiu, director ANCPI a explicat celor prezenţi că, “legea a apărut din două motive: rezolvarea problemei retrocedărilor şi restituirea către cetățeni a bunurilor de care au fost deposedați”. Şefa ANPCI s-a referit şi la cadastrul general – care va presupune introducerea tuturor terenurilor, fără excepţie, în cartea funciară. Ea a mai precizat că 800 de unităţi administrative teritoriale (UAT) vor primi de la Banca Mondială bani pentru realizarea cadastrelor.

Demersuri necesare

“Noi, cei de la ANCPI depunem eforturi susţinute şi sprijinim cu tot ce putem colegii din teritoriu pe parte de logistică şi tehnică. Atrag atenţia că, potrivit art. 8 din Lege, 18 septembrie este termenul limită. Vă rugăm insistent să trimiteți datele necesare pentru a merge mai departe cu inventarierea scriptică. Art. 8 din norme este foarte clar. Şi nu se referă doar la instituţiile nominalizate expres. Spre exemplu, CNADNR (contururile drumurilor na­ţio­nale, europene, autostrăzi) – trebuie să ne precizeze care este zona de protecţie. Consiliile locale să facă solicitările necesare. Ilfovul este un judeţ cu probleme foarte mari în privința actele normative care s-au eliberat de-a lungul timpului. De exemplu, la Snagov se întâlnește o situaţie în care un teren are ca proprietar un cetăţean dar şi statul şi UAT-ul. De aceea, instituţiile trebuie să-şi delimiteze exact suprafeţele și să prezinte acte doveditoare. E inadmisibil ca, de 25 de ani, să nu ştii ce administrezi. E inacceptabil. Suntem în 2013, iar legea a apărut în 1991. Nu mai e timp. Vă sprijinim, dar faceţi demersurile necesare”, a spus Ileana Spiroiu.

La rândul său şi Speranţa Cliseru a vorbit de­spre importanţa zonelor de protecţie. “Fiecare administraţie – CFR, aeroporturile, Apele Române, Transelectrica etc. – să ni le precizeze exact. Dar şi cei care deţin reţele subterane. Faceţi adrese către societăţile respective, agenţii, regii – dar şi spre ministere. În prezent, nu există cadastre, intabulări sau notificări la OCPI. Atenţie mare la râuri, lacuri. Barajele – ale cui sunt? ADS-ul trebuie să ofere lămuriri. ELCEN şi-a adus aminte că are nişte reţele subterane prin Ilfov. Am primit de curând nişte notificări. Vrem să ştim toate aceste trasee. Ale cui sunt? Ce e cu ele? Pentru localităţile care au în instanţă procese de grăniţuire – să le închidem pe cale amiabilă. Ne întârzie. Avem acte, să ne rezolvăm între vecini”, a declarat Speranţa Cliseru.

Interpelări din sală au venit din partea localităţii Voluntari, reprezentantul acesteia solicitând o serie de lămuriri punctuale legate de modul de soluţionare a unor cereri de retrocedare. La rândul său, primarul Florentin Pandele a ţinut să afle răspunsuri la câteva probleme pe care le ridică un teren pe care dorește să construiască locuinţe sociale. Edilul a sugerat un posibil artificiu legal, însă reprezentantul ANRP nu a fost de acord cu ideea.