default

Evoluția demografică și expansiunea urbanistică a comunei Chiajna sunt provocări constante pentru administrația locală care trebuie să asigure cele mai bune condiții de trai comunității. Și, pe lângă o infrastructură rutieră și de transport bine pusă la punct, o rețea edilitară care să acopere întreaga comună sau servicii publice performante, asigurarea unei infrastructuri de educație care să satisfacă chiar și cele mai exigente cerințe reprezintă un element extrem de important în viața chiejnenilor.

Articol apărut în ediția print a Jurnalul de Ilfov, nr.720

Potrivit datelor statistice, la nivelul comunei Chiajna, numărul celor care acoperă segmentul de vârstă 3-18 ani, adică al celor care au nevoie de instituții de învățământ, este de circa 7.000 de persoane. O parte dintre preșcolarii, elevii de nivel primar și gimnazial și parte dintre tinerii liceeni ai comunei merg zilnic către unități de învățământ din Capitală, însă un număr la fel de important de copii învață în localitate. Pentru aceștia, un lucru este de necontestat – spațiile de învățământ puse la dispoziție sunt printre cele mai moderne din județ, iar în ceea ce privește dotarea cu echipamente IT – puține instituții de învățământ, din București – de exemplu, se pot lăuda cu asemenea infrastructură de ultimă generație.

Cu toate acestea, noul an școlar 2024-2025 aduce, în continuare, provocări deosebite, însă nu punem la îndoială că, așa cum ne-a obișnuit, administrația locală, ală­­turi de conducerile unităților de învățământ, nu le vor face față cu brio.

Astfel, la Școala Gimnazială ”Alexandru Odobescu” din Chiajna, care are și structură de grădiniță, sunt înscriși în acest an, potrivit declarației prof. Daniela Martin, directorul unității de învățământ, peste 800 de copii, elevii pregătindu-se în săli de clasă bine dotate (cu fonduri alocate prin PNRR) – cu table interactive, calculatoare și imprimante, cu mobilier adecvat. Fiecare profesor are alocat câte un laptop, primit de la școală, pentru a-i ușura pregătirea predării și a activităților educaționale. Laboratoarele au fost și ele dotate și echipate cu tot ce este necesar studiului, iar în curtea școlii se derulează proiectul de extindere a unității de învățământ, prin realizarea unui corp de clădire P+1E, care va avea funcțiunea de grădiniță, destinată prichindeilor din localitate. Cu o suprafață construită propusă de 354 mp și suprafață desfășurată propusă de aproape 700 mp, noua grădiniță va avea 7 săli de grupă și îi va primi pe micii beneficiarii în spații noi și moderne, din septembrie 2025. Actuala grădiniță, aflată în curtea școlii, va fi demolată și, în locul acesteia, în parteneriat cu Consiliul Județean Ilfov, Primăria Chiajna va demara proiectul de construire a unei săli de educație fizică școlară, cu regim de înălțime parter înalt, suprafața construită, respectiv suprafața desfășurată propusă, fiind de 520 mp.

Așadar, încă două spații educaționale moderne, care sunt în lucru conform celor mai noi standarde în domeniu, vor fi gata la debutul anului școlar următor.

Noua conducere a Liceul Tehnologic ”Doamna Chiajna”, implicată 100% în viața școlii

Liceul Tehnologic ”Doamna Chiajna”, Roșu, o unitate de învățământ cu tradiție, anul acesta marcând 20 de ani de la înființare, amplasată ­într-un cadru natural deosebit de pitoresc, în apropierea Pădurii Dudu, pe malul celui mai mare lac al Capitalei – Lacul Morii, are din acest an școlar un director nou, în persoana prof. Camelia Dana Dima. Aceasta ne-a asigurat că va fi implicată 100% în tot ceea ce este legat de școală și ne-a dezvăluit că a ales această provocare – conducerea unei unități de învățământ din Ilfov, în detrimentul Capitalei – impresionată de dotările de cea mai bună calitate și investițiile care se fac permanent în beneficiul elevilor din Chiajna.

Va conduce cu ”mână forte” o unitate de învățământ care are în structura sa grădiniță, nivel primar, gimnazial și liceu și, din acest an școlar, 30 de structuri educaționale. Printre noutăți, directorul Liceului Tehnologic ”Doamna Chiajna” ne-a punctat înființarea, din această toamnă, a încă unei clase pregătitoare, a încă unei clase a V-a bilingv engleză – spaniolă și a încă unei clase a IX-a – Științe Sociale. A amintit, în acest context, de asemenea, pentru cine nu știe încă, de existența contractului încheiat cu Ambasada Spaniei, pentru profesori nativi de limba spaniolă, prima limbă străină din curricula liceului fiind spaniola, engleza fiind a doua limbă studiată aici. Pentru nivelul liceal, am menționa noi – profilul gastronomic, dar și profilul sportiv, una dintre cele două clase de sport fiind, pe lângă cea de fotbal, clasa de yachting, unde elevii se antrenează, în vecinătate, pe Lacul Morii. De asemenea, în unitatea de învățământ există consilier școlar și profesor itinerant care sprijină integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale.

Director Camelia Dana Dima a subliniat colaborarea extraordinară și sprijinul acordat de administrația locală în ceea ce privește securizarea și restriciționarea accesului în școală, dar și în ceea ce privește ieșirea neautorizată din incinta școlii a elevilor, susținerea introducerii unui model unitar de vestimentație școlară, pe care să fie imprimat logo-ul școlii, interzicerea folosirii telefoanelor mobile în timpul orelor sau a fumatului în incinta unității de învățământ sau în curtea acesteia.

Circa 1.600 de copii, în complexul educațional ”Petru Rareș”

Și Școala Gimnazială ”Petru Rareș”, din Dudu, Chiajna, de fapt un proiect educațional ultramodern, inaugurat anul trecut, are o nouă conducere, din acest an de învățământ. Prof. Mihaela Roșca, fost inspector școlar pentru dezvoltarea resursei umane, la ISMB, a acceptat provocarea și, din septembrie 2024 are grijă, la nivel preșcolar, de 16 grupe de grădiniță (4 grupa mică și câte 6 grupe mijlocii și mari), la nivel primar – de 13 clase pregătitoare, 9 clase I, 5 clase a II-a, 4 clase a III-a și 3 clase a IV-a, iar la nivel gimnazial – de 3 clase a V-a (dintre care una de intensiv engleză), 4 clase a VI-a, 3 clase a VII-a (una înființată în acest an școlar) și de 2 clase a VIII-a.

Circa 1.600 de pre­școlari și elevi (de la 1.000, în anul școlar 2023-2024) și peste 100 de cadre didactice și personal auxiliar, în două corpuri de clădire care formează împreună cu sala de sport ”campusul” educațional ”Petru Rareș” din Str. Gențianei, în vecinătatea cartierului Militar Residence.

Sau, și mai în detaliu, în cazul școlii – 20 de săli de curs, două laboratoare de informatică, un laborator de fizică -chimie, un laborator de biologie, o bibliotecă cu sală de lectură, o sală de mese, o sală de festivități, un cabinet medical/stomatologic, un cabinet psihologic, vestiare, cabinet de prim-ajutor și alte spații administrative. La demisol este amplasată sala de festivități, dar și un bufet, unde elevii își pot petrece pauzele, precum și biblioteca cu sala de lectură. Curtea interioară este concepută ca un spațiu de tranziție intermediar între zona exterioară și cea interioară, aria construită a școlii este de 1.488,15 mp, iar aria utilă este 3.493 mp. Sala de sport din curtea școlii este una multifuncțională, cu o arie utilă de 1.102,44 mp, cu instalații de încălzire, de ventilare-climatizare, de stingere cu hidranți și instalații de detectare, alarmare și de avertizare la incendii. Există, de asemenea, și un teren de sport în aer liber și are o suprafață de 1.056 mp, fiind acoperit cu tartan pe o suprafață de 924,20 mp.

Iar grădinița ”Petru Rareș”, care dispune și ea de 10 săli pentru grupe mici, mijlocii și mari este prevăzută și cu un loc de joacă generos, sub care se află un rezervor de apă pentru pompieri. Clădirea grădiniței are forma literei L, cu parter și etaj parțial, și o arie utilă de 1.817,81 mp.

Între școală și grădiniță sunt amenajate alei pietonale, alei de acces pentru autospeciale, precum și o parcare pentru cadrele didactice, iar accesul în curtea ”campusului” este un element extrem de bine pus la punct, acesta fiind permis doar cu aprobarea directorului.

Și aici, noua conducere mizează pe introducerea unor elemente vestimentare cu identitate proprie școlii și a subliniat provocarea gestionării numărului mare de cereri de înscriere, dat fiind numărul mare al familiilor tinere, care au copii, și locuiesc pe străzile arondate.

Pentru deschiderea noului an școlar, și nu numai, directorul Mihaela Roșca a mulțumit pentru susținerea oferită la începutul unei noi etape profesionale de către administrația locală, personal de primarul Mircea Minea, care s-a aflat pe 9 septembrie 2024, în mijlocul comunității școlare chiejnene și care, alături de Consiliul Local Chiajna, a oferit elevilor, și în acest an școlar, rechizite.

La final, ar mai fi de menționat că toate cele trei unități de învățământ din Chiajna au în implementare catalogul electronic – cea mai eficientă punte de comunicare între profesori și părinți, o comunicare modernă, rapidă, economică și simplu de realizat.