Execuția celor cinci pasaje rutiere, lărgirea actualei Centuri a Capitalei și realizarea Autostrăzii de Centură A0 sunt în graficele asumate

Exproprierile pe inelul de Nord al Autostrăzii de Centură au fost finalizate, iar pe partea de Sud, acum că a venit primăvara, au început în forță lucrările la terasament

Pe actuala Centură, sunt în pregătire trei noi pasaje și 10 pasarele pietonale

În jurul Bucureștiului se lucrează intens la infrastructura rutieră, iar cele cinci pasaje promise a se finaliza în doi ani de zile de la preluare mandatului de secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor, de către Irinel Scrioșteanu, fost administrator public al județului Ilfov, prind contur din ce în ce mai clar. Este limpede, așadar, pentru oricine urmărește stadiul lucrărilor, că acestea avansează vizibil și este din ce în ce mai limpede că, după mult timp în care termenele de finalizare reprezentau doar niște date în proiecte, de această dată ele chiar sunt respectate!

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print nr. 544

Irinel Scrioșteanu a fost de acord să ne detalieze stadiul realizării lucrărilor la cele cinci pasaje – de la Domnești, Olteniței – Popești-Leodeni, de la Mogoșoaia, de la Cernica și de la Berceni, stadiul lucrărilor de lărgire la patru benzi a vechii Centuri a Capitalei și al realizării unor pasaje pietonale supraterane, dar și modul în care evoluează șantierele de pe noua Autostradă de Centură A0.
”La toate cele cinci pasaje, lucrările sunt avansate. La niciunul dintre șantiere, poate mai puțin pe zona de Cernica, nu am avut probleme semnificative, care să ne întârzie sau să ne blocheze șantierele. La Olteniței, de exemplu, am avut ­într-adevar două situri arheologice, dar cu implicarea tuturor instituțiilor, șantierul nu s-a blocat, iar toate procedurile adminstrative s-au respectat, în așa fel încât să se lucreze. La Mogoșoaia, a fost finalizată amplasarea tuturor grinzilor pasajului și acum se lucrează la rampele de acces spre Otopeni și spre Chitila. La Domnești, s-a finalizat montarea grinzilor principale pentru rampa de urcare spre ­Chiajna – A1 și la rampa de coborâre spre Bragadiru. Acum, se lucrează la montarea grinzilor secundare și a elementelor intermediare. Urmează, în scurt timp, devierea traficului Centurii, în așa fel încât să foram și să executăm ultimele două pile și două culee pe zona centrală – adică fix pe Centura actuală. La Berceni, au fost finalizate și ultimele proceduri de expropriere pe zona Sectorului 4 și acolo s-a intrat pe zona centrală a intersecției, iar traficul greu care trebuia să facă dreapa din Centură, pe sensul de mers Jilava – Berceni, a fost interzis. Acum, acest trafic trebuie să ocolească prin Jilava – Vidra, ca să aibă acces spre Berceni. Nu este vorba de tot traficul de pe Centură, ci doar camioanele care făceau dreapta la Berceni. Acum, ele nu mai pot face dreapta la Berceni, cum veneau dinspre Jilava. Punct. Pentru că a fost o neînțelegere cu acest demers. Intrând cu lucrările în zona intersecției, camioanele nu mai aveau oricum, fizic, posibilitatea de a face la dreapta, poate doar pe banda de constrasens spre Berceni. La Cernica, se lucrează la suprastructuri pe zona rampelor spre Afumați și spre A2. Aici au fost o serie de probleme cu relocarea utilităților. Pentru că, la faza de proiectare din 2012-2013 au fost identificate circa 60 de poziții de rețele care erau pe amplasamentul șantierului. După ce am predat șantierul constructorului și s-au făcut toate sondajele în teren, au fost identificate în total 270 de poziții de rețele care trebuie relocate sau protejate. Am avut surpriza de a constata că și în zonele în care deja se lucrase în perioada 2014-2015, unde Centura s-a lărgit deja la patru benzi (de exemplu, zona unității militare), utilitățile nu au fost relocate și s-a asfaltat peste cablurile care alimentează unitatea militară. Așadar, aici urmează o serie de relocari și refacerea graficului de execuție a lucrării, în conformitate cu situația din teren”, ne-a declarat oficialul.

Centura actuală se lărgește și apar noi pasaje și pasarele pietonale

Referindu-se la lucrările de pe actuala Centură a Capitalei, Irinel Scioșteanu afirmă că ”licitațiile sunt în desfășurare pentru lărgire la patru benzi între A1 și DN5, și aici, după cum am mai spus, este pentru prima dată când vom avea pasaje pe trei nivele – la Bragadiru, la DN 6, la Măgurele și la DN 5, la Jilava. Sper ca licitația să se finalizeze cât mai repede, în așa fel încât să se intre și acolo pe proiectare și execuție. De asemenea, pregătim de finalizare caietul de sarcini pentru studiu de fezabilitate pentru lărgirea la patru benzi de la DN 5 la A2, și realizarea altor trei pasaje – la ieșire din Glina, la Splaiul Independenței și la ieșirea din orașul Popești-Leordeni, la Leordeni. Așadar, pe măsură ce terminăm caietul de sarcini, intrăm în licitație pentru realizarea studiului de fezabilitate. În paralel, avem o procedură de licitație pentru finalizarea lucrărilor pentru DN 7 – A1, lucrare unde a fost reziliat contractul acum 3 ani. Aici e necesară dublarea bretelei, la Chitila, pentru a avea acces spre și dinspre Centură cât mai rapid, plus finalizarea efectivă a lucrărilor – pentru că nu sunt turnate straturile de uzură, nu sunt puși parapeții, nu e realizată canalizarea pluvială etc. Și, tot pe Centura actuală, am reușit să obținem finanțare de la bugetul de stat pentru pasarelele pietonale necesare a se realiza acolo unde a fost deja lărgită Centura la patru benzi. Adică la Otopeni, Mogoșoaia, Chitila și la Chiajna. Vorbim de 10 noi pasarele pietonale pe zona de Nord”, a detaliat Irinel Scrioșteanu.

Noua Autostradă de Centură București A0

În cazul noii Autostrăzi de Centură a Capitalei – A0 – după cum se știe, lucrările sunt împărțite în trei loturi pe partea de Sud și patru loturi pe partea de Nord, loturi aflate în diferite stadii de execuție.
Potrivit oficialului din Ministerul Transporturilor, pe două dintre loturile de pe Sud s-a început execuția lucrărilor, ”iar constructorul a amplasat deja două stații de beton și două stații de asfalt, în organizarea de șantier. Iarna nu a fost propice lucrărilor de terasament, ­fiind o iarnă foarte umedă și nu s-a putut lucra cum ar fi trebuit. Așa că, nu am evoluat foarte bine, dar acum, pe măsură ce a venit timpul bun, toți constructorii au promis că intră foarte puternic pe lucrările de terasament – și la A0 și la pasaje. La A0, la lotul 2 pe Sud, au început forajele de la intersectia DN 6 și A0 – între Bragadiru și Cornetu, se forează pentru realizarea piloților pasajului. La intersecția A0 cu DN 5, între Jilava și 1 Decembrie, au fost finalizați piloții, iar pe zona drumului județean, la Dărăști, ­s-au forat piloții pentru pasajul care va trece peste autostradă, și pentru încă două pasaje ce se vor construi în zonă. De asemenea, a început realizarea suprastructurilor la un pasaj peste calea ferată, în zona gropii de gunoi de la Vidra. La lotul 1 – care a primit ordinul de execuție acum mai puțin de 2 luni, forajele vor începe de la intersecția dinte A2 și A0 – pentru cel mai complex și mai mare pasaj din lot, iar la lotul 3, cel unde vor lucra grecii de la Aktor, suntem încă în faza de proiectare, urmând ca antreprenorul, împreună cu proiectanții angajați să vină cu ultimele detalii de execuție, în așa fel încât în mai-iunie să începem și acolo lucrarile. În cazul celorlalte 4 loturi de pe zona de Nord – lotul 4 a intrat în faza de proiectare, iar loturile 1, 2 și 3 sunt în diferite faze de licitație și reevaluare a ofertelor, ca urmare a deciziilor CNSC sau ale curților de apel, după primirea de constestații. Dar, sper ca până în vară să contractăm și aceste trei loturi. Ca o premieră pot spune că, deja am făcut exproprierile pentru tot traseul Autostrăzii A0 pe partea de Nord (tot inelul). Sunt emise hotărârile de guvern, în așa fel încât în momentul în care vom avea antreprenori și proiectanți – să nu mai stăm după exproprieri și să întârziem lucrările”, ne-a explicat Irinel Scrioșteanu.