”Strategia ”Orizont 2020”, în analiza oamenilor de afaceri

Președintele Consiliului Județean Ilfov, Marian Petrache, alături de reprezentanții consultantului desemnat să realizeze Strategia de Dezvoltare a județului “Orizont 2020”, GEA Strategy & Consulting, s-au întâlnit, pe 1 noiembrie, la sediul Camerei de Comerț și Industrie Ilfov, cu oamenii de afaceri și reprezentanții instituțiilor deconcentrate din județ, pentru o ultimă serie de propuneri și sugestii de completare a variantei draft din Strategie, înaintea finalizării acesteia.

Întâlnirea a venit la scurt timp după ce aceeași variantă draft a Strategiei a fost prezentată au­torităților locale ilfovene. Ca și atunci și de această dată, Marian Petrache a dorit să sublinieze necesitatea implementării unui proiect de o asemenea anvergură, cu scopul de a îmbunătăți calitatea vieții ilfovenilor, pentru crearea unui mediu catalizator pentru investitori, oferind o bună conectivitate, mobilitate, servicii excelente și infrastructură pentru afaceri. ”Ce-și dorește administrația ilfoveană în următoarea perioadă este ca dum­nea­voastră să știți, să vă plănuiți investițiile care să vă aducă profit. Îmi doresc o viziune comună cu dumnea­voastră, astfel ca Ilfovul să se poată dezvolta unitar. Administrațiile centrale și locale trebuie să se implice cu determinare și profesionalism pentru a îndeplini pas cu pas obiectivele de dezvoltare asumate. Oamenii așteaptă de la noi transpunerea în practică a proiectelor, fapte concrete, progres și investiții. Strategia de dezvoltare „Orizont 2020”, reprezintă o șansă fără precedent a comunităților locale și a mediului de afaceri de a se dezvolta modern, armonios și civilizat”, a explicat președintele CJ Ilfov.

Calitatea vieții, ținta strategiei de dezvoltare

Invitații au apre­ci­at oportunitatea ca planul pentru dezvoltarea ju­de­țu­lui să se concen­treze pe consolidarea com­peti­tivității ilfovene, în contextul vecinătății cu municipiul București. Țintele sunt, mai ales, creș­terea calității vie­ții pentru rezidenții ju­de­țului, asigurarea unui grad de mobilitate și accesibilitate ridicat pentru rezidenți și mediul de afaceri, creșterea capacității instituționale, siguranța publică sau dezvoltarea turismului cultural. Astfel, comandantul Jandarmeriei ilfovene, Bogdan Enescu, a cerut realizatorilor Strategiei ca forma finală a documentului să nu omită componenta de ordine publică și siguranță a cetățeanului, componentă extrem de importantă în asigurarea ca­lității vieții cetățeanului din județ. La fel, Irinel Precup, comandantul adjunct al ISU Ilfov a vorbit despre un capitol special alocat situațiilor de urgență, care să traseze posibile soluții în problema locurilor de cazare pentru situații de urgență sau legat de lipsa unui sistem de alarmare la nivelul județului. Dan Crăciun, director executiv DSP Ilfov a făcut referire, la rândul său, la cuprinderea în Strategie a unui punct referitor la înființarea pe teritoriul județului a unui laborator de analize medicale, Ilfovul fiind singurul județ din țară fără o astfel de unitate, dar și la rezolvarea situației de la Spitalul Bălăceanca, o problematică specială ce necesită măsuri individualizate.

„Să scoatem metroul la suprafață!”

 Alte puncte de vedere ale celor prezenți în sală au vizat, spre exemplu, transportul public, făcându-se propunerea, deloc de neluat în seamă, de scoatere a metroului bucureștean, la suprafață, pe teritoriul Ilfovului, pe calea ferată existentă deja aici. Dan Nicula, director general ADRBI a dorit, de asemenea, să amintească faptul că, “regiunea noastră a trecut la nivelul de regiune dezvoltată, de la în curs de dezvoltare, iar în noua perioadă de programare a finanțărilor europene, 2014-2020, zona va fi tratată ca orice zonă dezvoltată din Europa și, evident, va fi în competiție cu orice zonă dezvoltată europeană”. 

Dezvoltarea parteneriatului public-privat

Spre finalul discuțiilor, prezent în sală, subprefectul Capitalei, Mariana Câmpurean a vorbit de­spre ideea de dezvol­tare a parteneriatelor de tip public-privat. “Cei care au, spre exemplu, lacurile din Ilfov, și am înțeles că e vorba de peste 140 de lacuri – pot, în parteneriat cu autoritățile locale, să dezvolte sectoare precum turismul, dar și afacerile cu pește. Și tot la afaceri a făcut referire, la final, și Dan Dumitru, președintele Camerei de Comerț Ilfov, apreciind că, în județ, există circa 40.000 de puncte de desfacere ale firmelor bucureștene – care nu aduc nici un avantaj locuitorilor ilfoveni, și nici măcar forța de muncă a acestora nu este din Ilfov.” Însă adevărul este undeva la mijloc, iar zona trebuie privită ca un tot unitar, iar firesc era să existe o singură strategie de dezvoltare București-Ilfov. „Dacă nu eram aproape de Capitală, poate vorbeam acum de încă 40.000 de șomeri în Ilfov. Vă spun că, dacă ar sta în demisia mea realizarea metropolei, despre care se tot vorbește, nu aș ezita. Cu cât mai repede se realizează și dezvoltă această zonă metropolitană, cu atât mai binele va fi ilfovenilor”, a concluzionat Marian Petrache.

Mircea Das­­călu, repre­zentant GEA Strategy & Consulting speră ca, până la finele anului, să fie realizată forma finală a Strategiei. “Însă termenul de 10 noiembrie a.c. – cât Strategia se află postată pe site-ul CJI pentru sugestii, poate fi prelungit dacă vom constata dorință de dezbatere publică, în continuare. Vrem să fie un document asumat de toți cei implicați”, a completat Marian Petrache.