Implementarea la nivelul județului Ilfov a ambițiosului Program Național de Cadastru și Carte Funciară 2015-2023, program prin care toate imobilele din România vor fi înregistrate, gratuit, în sistemul integrat de cadastru și carte funciară, a fost motivul unei ample întâlniri ce avut loc joi, 11 mai, cu primarii și reprezentanți ai autorităților locale, ai Prefecturii și Consiliului Județean Ilfov, la sediul Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Ilfov.
Articol apărut în nr. 351 al Jurnalului de Ilfov, ediția print
Cetățenii trebuie să prezinte toate documentele pe care le dețin
Ședința, condusă de directorul OCPI, Ruxandra Ghiba, și-a propus să readucă în atenția edililor ilfoveni necesitatea și importanța finalizării cadastrului sistematic. Ruxandra Ghiba, și-a exprimat, alături de prefectul de Ilfov, Marius Cristian Ghincea, și Irinel Scrioșteanu, din partea Consiliului Județean Ilfov, întreaga disponibilitate pentru finalizarea cu bine a acestui program.
Directorul OCPI a venit cu mesaje clare atât pentru cetățeni, cât și pentru primari. „Cetățenii, trebuie să știe că în situația în care există contractul în derulare și vor vedea afișele, deoarece primăria este obligată să facă publicitate, să nu aibă nicio reținere în a se duce la autoritatea locală cu toate documentele, să îi primească pe cei de la măsurători în curte, să le permită accesul și să le dea toate documentele, pentru că toate acestea sunt în avantajul lor. Își vor face, astfel, acte pe tot ceea ce dețin și se află în proprietatea lor. Oamenii beneficiază de gratuități pentru măsurători, pentru moșteniri, înregistrări în evidențele oficiale ale statului, totul într-un timp foarte scurt, ceea ce pe cont propriu ar dura mult mai mult și cu mai multe dificultăți”, a explicat oficialul.
Primarii pot derula proiecte, dacă au cadastru
Pentru primari, mesajul evident este acela că dacă își întabulează toate proprietățile și au domeniul public foarte clar stabilit, la fel și domeniul privat al Unității Administrativ Teritoriale (UAT), toate celelalte proiecte de dezvoltare pe care le au în vedere merg de a sine. „Iar banii aceștia cu care sunt finanțati, pentru implementarea cadastrării sistematice, atrag după sine și alți bani. Poți derula și alte proiecte, având clară situația juridică a terenului”, ne-a explicat șefa oficiului județean de cadastru.
Directorul Ruxandra Ghiba a subliniat, ca de fiecare dată la întâlnirile cu edilii, importanța programului și rezultatele scontate ale acestui demers la nivel național: realizarea planului cadastral, ceea ce se traduce prin reflectarea reală a imobilelor şi a suprafeţelor, înscrierea posesiei în lipsa actelor de proprietate; deschiderea cărților funciare; ezbaterea succesiunilor. S-a discutat, de asemenea, despre faptul că un alt aspect important al proiectului este acela că în cazul neintabulării terenului etravilan, din 2018, fermierii ar putea rămâne fără subvenții agricole.
Copăceni, un exemplu de bune practici
A reieșit nevoia de a avea, în mod practic, la nivel de județ, o muncă de echipă între edili. Aceștia să colaboreze și să comunice între ei, deoarece implementarea programului este plină de provocări. Ruxandra Ghiba i-a sfătuit pe primari să stea de vorbă cu edilii celor trei localități care au fost cuprinse în faza pilot a PNCCF 2015-2023 – Copăceni, Clinceni și 1 Decembrie, pentru a vedea cum reușesc aceștia să ducă la bun sfârșit proiectul, ce instrumente folosesc, cum comunică cu cetățenii. A fost dat exemplul primarului din Copăceni și implicarea sa, modul în care a reușit să îi facă pe locuitori să înțeleagă ce beneficii au și astfel să îi sprijine demersul. Discuțiile au demonstrat că edilii se confruntă cu numeroase probleme, la nivel județean: conflicte teritoriale, probleme de drumuri, concesiuni, terenuri concesionate pentru tineri, schimbări de categorii de folosință, piedici în dezvoltarea de drumuri etc.
”Acum este un moment în care putem să tragem o linie și să începem de la zero. Știm toți că ne confruntăm cu o groază de probleme legate de fondul funciar, de proprietatea UAT-ului, nu suprafețele sunt identificate cum trebuie, nu puteți să atrageți fonduri pentru anumite investiții pe care doriți să le faceți, din cauza acestui cadastru.
Am de gand să trec pe la toate primăriile, să vorbim. Aș dori să realizați că este o problemă foarte importantă pentru localitatea voastră, să vă aplecați asupra ei și să aveți curajul să vă apucați de treabă cu acest cadastru general”, a declarat Cristian Ghincea, prefectul Județului Ilfov.
60 de lei de imobil, pentru extravilan
Ruxandra Ghiba a precizat că asteaptă solicitările din partea primăriilor pentru finanțare. „Banii îi puteți primi, 60 de lei per imobil, dacă aveți identificate sectoare cadastrale de teren extravilan. Nu îi putem plăti decât pentru teren extravilan. Terenurile din PUZ aprobat și PUG aprobat reprezintă teren intravilan și nu putem folosi banii”, a subliniat directorul. Oficialul a explicat că acolo unde nu mai este extravilan și nu mai este rentabilă cererea banilor de la ANCPI, primarii care beneficiază de fonduri pot începe contractul prin bugetul local, printr-o procedură de cofinațare. ”Avem în buget 150.000 lei pentru fiecare UAT pentru cadastrarea imobilelor din extravilan, cu 60 de lei per imobil. În urma solicitărilor, se încheie contracte de finanțare între oficiul de cadastru și primărie. În baza acelui contract de finanțare, se suplimentează bugetul și se încheie contractul de achiziții cu prestatorul pentru sectorul pe care îl identifică și se dorește să înceapă lucrarea. Provocarea este pentru cei care vor să facă tot UAT-ul și acest lucru prespune cofinanțare, cea ce înseamnă că trebuie să aibă bani în buget”, a menționat Ruxandra Ghiba.
Fără încredințare directă pentru serviciile de cadastru
Nu în ultimul rând, o amplă discuție a luat în calcul procedura de achiziție a prestatorului care efectuează lucrarea de cadastrare. Sfatul reprezentantului Consiliului Județean a fost ca UAT-urile care doresc să facă cadastrul sistematic să demareze procedura de achiziție în regim de urgență și să o și finalizeze în condițiile legii care funcționează în prezent, pentru că în perioada imediat următoare se așteaptă modificarea legii și reintroducerea obligativității organizării licitației ca procedură de achiziție. Un alt motiv pentru care primarii sunt sfătuiți să se grăbească este acela al riscului creșterii prețului serviciilor de cadastru și lipsa specialiștilor.