De la Buftea, la Mogoşoaia – a IV-a ediţie a „Balkan Bus Meeting” Volkswagen
Admiratorii entuziaşti au alintat-o în fel şi chip: „Buburuză”, „Broscuţă”, „Gândăcel”, „Gărgăriţă”. Până acum, se ştia că Ferdinand Porsche a făcut primele desene ale maşinii, în Germania nazistă a anului 1934, după o idee schiţată de Adolf Hitler. Dar, noi documente au dat la iveală furtul dictatorului. Despre asta, pe scurt, la final. Cert e că, după război, „Buburuza” avea să devină faimoasă. Azi e cunoscută sub numele celebru – „VW Beetle”.
„În istoria automobilului, nu există o altă marcă mai îndrăgită. Modelele vechi Volkswagen au provocat fantezia multora şi creativitatea personalizării. Utilitatea şi design-ul lor prietenos, simpatic sunt la mare preţ”.
E ceea ce susţin Gabriel Eftimov şi Alex Simion, doi dintre organizatorii celei de-a IV-a ediţii a „Balkan Bus Meeting”, din Asociaţia “VW Aircooled Riders” – Bucureşti. Iar proprietarii de oriunde din lume ai vedetelor auto, mistuiţi de pasiune pentru ele, confirmă asta.
Întîlnirea de la Buftea
Ea a avut loc în prima săptămână a lui iulie. Exemplare rare ale vestitelor modele s-au adunat pe malul lacului, la Baza Turistică Buftea. Microbuze, furgonete Transporter (generaţiile 1 – 4) şi vestitele „Broscuţe” au venit din Balcani şi Europa Occidentală pentru o paradă spectaculoasă, programată la Palatul Voievodal, din Mogoşoaia. La eveniment s-au înscris peste 130 de echipaje. Ediţiile lui anterioare s-au petrecut în Grecia, Bulgaria şi Turcia.
„Make love, not war”…
…„Faceţi dragoste, nu război”, sună traducerea acestei expresii, ivită în America, după 20 de ani de la înfrângerea Germaniei. E frumos şi totuşi ciudat cum, seria mărcii auto VW – comandată de Hitler, dictator responsabil de cel mai mare genocid al istoriei omenirii – a purtat mesajul „Pace şi Iubire” („Peace & Love”), în anii ’65 – ’70. Era vremea generaţiei hippie „Flower Power”, cu apelul ideologiei sale non-violente, împotriva unui alt război: cel al americanilor, în Vietnam.
„Vechi, dar fabuloşi”…
…adică, „Oldies, but goldies”. Vi-i reamintesc: Jimi Hendrix, John Lenon, Janis Joplin, Joan Baez, Bob Dylan – sunt hippies prin excelenţă, artişti la fel de mult ascultaţi şi azi. Oriunde în preajma spectatorilor lor – s-au aflat „Broscuţele” şi microbuzele VW, inundate cu desene florale. Au rămas o emblemă a fenomenului acelor ani.
Şi acum – „bomba” furtului nazist
Documente publicate în 2011 de Paul Schilperoord – istoric olandez – dezvăluie că, în 1932, cu doi ani înainte ca Hitler să-i comunice „propria idee” lui Ferdinand Porsche, într-un hotel din Berlin, Josef Ganz, un inginer evreu, conducea deja maşina pe care el însuşi o proiectase – similară cu „Beetle”-ul de mai târziu.
Numele ei? Maikaefer – în traducere „Cărăbuşul de mai”. Hitler a văzut-o la o expoziţie din 1933 şi a făcut schiţe, pe care i le-a prezentat lui Porsche, ca fiind personale.