Comuna Berceni se confruntă cu o criză de spaţiu educaţional

@ Dacă nu se realizează rapid o infrastructură școlară care să aibă cel puțin încă 10 săli de clasă, din anul școlar următor programul de învățământ va fi structurat pe trei schimburi ˜ Aceeași lipsă de spațiu se observă și la nivel preșcolar, pe listele de așteptare pentru înscrierea în grădiniță fiind acum cel puțin 2 grupe mici

În comuna Berceni, toate unitățile de învățământ – două școli și trei grădinițe – au fost pregătite așa cum trebuie, pentru deschiderea noului an școlar, administrația locală ocupându-se, din timp, de completatarea/înlocuirea mobilierului, acolo unde a fost cazul, repararea sălilor de clasă, dezinsesecție, dar și de nebulizarea tuturor spațiilor. Programul școlar s-a reușit a fi modificat, în sensul în care, toate clasele a VIII-a vor învăța dimineață, lucru cerut insistent de către părinți și elevi.
Singura mare problemă care nu s-a rezolvat, din nefericire, este aceea a spațiului, în condițiile în care comuna este într-o continuă creștere demografică.

Articol apărut în Jurnalul de Ilfov, ediția print, nr. 616

Pag. 5, actualitate, Peste 1.000 de elevi acum, creștere preconizată a numărului acestora, doar două școli și o perspectivă nefericită a unui orar în 3 schimburi Comuna Berceni se confruntă cu o criză de spaţiu educaţional
Pag. 5, actualitate, Peste 1.000 de elevi acum, creștere preconizată a numărului acestora, doar două școli și o perspectivă nefericită a unui orar în 3 schimburi Comuna Berceni se confruntă cu o criză de spaţiu educaţional

”Reamintim că a fost aprobat studiul de fezabilitate, iar licitația se află în derulare pentru construirea unei creșe și grădinițe pe Strada Fabrica de Mobilă. Un corp de clădire de la Școala Gim. Nr. 1 urmează să fie demolat (licitație în curs) și se va realiza altul nou. Plus posibilitatea amplasării unor structuri modulare ar fi putut să fie varianta pentru a rezolva criza de spațiu educațional. Pentru că vorbim într-adevăr de o criză, în condițiile în care, spre exemplu, anul trecut am avut 5 clase pregătitoare, anul acesta avem 7 și preconizăm pentru anul viitor 10 clase pregătitoare. Așadar, investiițiile în infrastructura școlară sunt absolut necesare și rămân prioritare, pentru a oferi copiilor condiții bune de învățare, la ei acasă. Este o bucurie pentru mine să văd că ce am făcut este apreciat și vor să vină la școlile din Berceni și copii din localitățile învecinate, dar am această problemă a spațiului și clase cu 35-38 de elevi, ceea ce este foarte mult. Pentru noua construcție vorbesc de o structură P+1+M, circa zece săli de clasă și patru laboratoare, în condițiile în care acum, la Șc. Prim. Nr. 2, de exemplu, sunt patru săli de clasă și sala de sport de la mansardă, pe care am sacrificat-o și am mai realizat acolo o sală de clasă”, ne-a declarat primarul localității, Gheorghe Covrigea.

Perspectiva nefericită a celor trei schimburi, cu ore de maximum 35 de minute

Iar Roxana Enache, director Șc. Gim. Nr. 1 Berceni, care are în subordine grădinițele și cele două școli de stat de pe raza comunei, ne-a povestit că și la Șc. Gim. Nr. 1 este aceeași mare problemă a lipsei spațiului.
”Funcționăm aici în 17 săli de clasă, cu program în două schimburi. Spațiul este ocupat la maxim. Și aici am sacrificat sala de sport, tot în ideea extinderii numărului de clase. Ne-ar fi de mare ajutor demolarea urgentă a corpului vechi al Școlii Gim. Nr. 1 și construirea unuia nou. Pentru că, așa cum spunea și domnul primar, anul trecut vorbeam de 5 clase pregătitoare, anul acesta sunt 7 și am pornit de la 2 clase. Așadar, avem o creștere a efectivelor de elevi la clasele I-IV, nu doar de la pregătitoare. Avem la clasa a IV și 34 de elevi, de la 25. Ne-ar fi de mare folos să avem un orizont de timp la care să ne raportăm când vorbim de extinderea spațiului, pentru că, din analizele noastre pentru următorii trei ani a rezultat că din anul școlar următor, fără alte spații suplimentare de învățământ, vom funcționa în trei schimburi. Preconizăm 10 clase de pregătitoare. Spuneam că sunt foarte mulți copii într-o clasă, iar la cel mai recent consiliul de administrație, de acum câteva zile, am mai aprobat încă 20 de cereri de transfer la noi la școală. Oameni care au venit cu contractul de vânzare-cumparare, cu viză de flotant, și ne-au demons­trat că sunt localnici, și evident că nu i-am putut refuza. Noi preconizam că de anul viitor, în lipsa acestui spațiului suplimentar (chiar și modularele sunt acum o soluție) – ori Șc. Prim. Nr. 2, ori Șc. Gim. Nr. 1 va intra în trei schimburi. De la Șc. Prim. Nr. 2 pleacă două clase de a IV-a, care vin la clasa a V-a, în Șc. Gim. Nr. 1, unde cu oferta de ”intensiv engleză” devin automat 5, dacă nu chiar 6 clase, pentru că au loc și înscrieri noi (cum spuneam, cei care vin să locuiască în Berceni și își doresc școală aproape de casă). Așadar, pleacă două clase a IV-a, iar acolo, logic, trebuie să duc doar două clase de pregătitoare. Și, spuneam că o să fie 10. Ce fac cu 8 clase? Le aduc la Șc. Gim. Nr. 1. Dar unde? Doar cu pregătitoarele și clasele I și a ­II-a am ocupa aici schimbul de dimineață. În schimbul 2 să intre clasele a III-a, a IV-a și a VIII-a, iar restul pentru schimbul 3. Rapid, soluția modulară ar putea să fie singura variantă plauzibilă și salvatoare. Anul asta ne-am cârpit așa, iar dacă nu am mers acum pe 4 săli în modulare, sigur la anul va fi nevoie de 10 astfel de săli de clasă. Analiza necesarului de spațiu, prognozată pentru următorii ani, o voi trimite Inspectoratului Școlar Județean Ilfov, Consiliului Local și Primăriei Berceni, ca să avem un răspuns clar, cu număr de înregistrare, pe care ­să-l transmitem și părinților, care pe bună dreptate, sunt nemulțumiți. Nu-mi pot asuma ca părintele să mă întrebe ce ați făcut și eu să nu am răspuns. Am obligația să ofer tuturor elevilor, în egală măsură, aceeași educație. Un copil care vine la școală după ora 12, mai ales vorbind despre cei mici, nu mai are aceeași putere de concentrare. Avem 382 de copii în învățământ preșcolar – la program prelungit și scurt. Cererea este ca majoritatea să fie la program prelungit; 679 de copii la învățământ primar, iar la gimnazial – 386. Este evident că nu mai trebuie analiza analizelor. Cifrele acestea spun totul. Este clar că acești 700 de copii din primar vor ajunge în gimnazial, în aceste clase cu supraefective. Un număr dublu față de ce avem acum în gimnaziu. De aici oamenii nu pleacă decât dacă se mută din localitate. Cadrele didactice sunt titulare, școala este bună, are renume, avem opțiunea de ”intensiv engleză”. Așadar, 1.065 de elevi (în 24 de clase de primar și 14 clase de gimnazial) în acest moment, la care se adaugă cei aproape 400 de copii din preșcolar. Este limpede că populația școlară este în creștere și, fără spații corespunzătoare, îmi este teamă de situația în care vom ajunge în 3 schimburi. Ore de 35 de minute maxim, ore târzii de terminare a cursurilor, profesori și elevi extenuați. Factorii de decizie trebuie să înțeleagă urgența și să ia o decizie!”, ne-a explicat Roxana Enache.

Cel puțin două grupe mici au fost respinse anul acesta, la înscrierea în grădiniță

”La gradiniță, de asemenea, am avut foarte multe cereri pentru grupa mică. Și, pentru că nu este obligatorie, am avut copii respinși, fie pentru că erau născuți după 1.09, fie au venit după terminarea înscrierilor, când mai aveam ”zero” locuri libere. Este o cerere foarte mare de program prelungit. S-au făcut petiții de către părinți, iar noi am transmis mai departe, s-au încercat tot felul de modalități, dar, din pacate, spațiul nu ne permite acest lucru. Nu putem să dăm curs tuturor cererilor și avem la acest moment 50 de cereri respinse, ceea ce înseamnă, din start, 2 grupe mici. Peste 2 ani însă, acești copii vor ajunge la grupa mare, care este obligatorie, deci nu li se mai poate refuza înscrierea. Apoi, mai departe la clasa pregătitoare…”, ne-a mai detaliat directorul.