Ilie Stan, primarul din comuna ilfoveană 1 Decembrie, a declarat război deschis transportatorilor care operează în regim de maxi-taxi pe rutele Bucureşti- Copăceni şi Bucureşti-Adunaţii-Copăceni. În numai o săptămână la cabinetul primarului se strâng teancuri de reclamaţii de la cetăţenii comunei în care se reclamă faptul că nu pot ajunge la serviciu sau la şcoală dimineaţa pentru că microbuzele vin deja pline din Copăceni şi nu mai opresc în 1 Decembrie, iar dacă totuşi reuşeşti să te urci într-unul tariful este de 4 lei, cu toate că din comuna 1 Decembrie și până la Gara Progresul nu sunt nici 4 kilometri.
Cătălin Folea
Mai mult, microbuzele funcționează sfidând cele mai elementare norme de siguranță a transportului în comun, dat fiind că multe dintre mașini au banchetele scoase, astfel încât la orele de vârf să poată lua cât mai multe persoane, cu mult peste limitele indicate de producător. Iar dacă se mai întâmplă să se deruleze vre-un control efectuat de cei de la Registrul Auto Român împreună cu polițiștii de la rutieră, transportatorii se topesc în neant, lăsând lumea să aștepte degeaba cu orele în stații. “Primim zilnic reclamaţii iar această situaţie nu mai poate continua. Am fost la discuţii cu reprezentanţii celor două firme de transport dar nu s-a rezolvat nimic”, ne-a declarat primarul Ilie Stan. “ Noi nu avem relaţii contractuale cu aceste firme pentru că nu noi le dăm licenţele de transport şi traseele pe care operează, aşa că suntem legaţi de mîini şi de picioare. Pe acest traseu este nevoie de autobuze şi nu de microbuze care au 12 locuri. Dacă situaţia aceasta, devenită intolerabilă, nu se rezolvă, voi închiria pe propria răspundere două autobuze care să circule non-stop între 1 Decembrie şi intrarea în Bucureşti. Comuna noastră are 10.000 de locuitori, iar mare parte din aceştia lucrează sau se duc la şcoală în Bucureşti”, ne-a mai precizat primarul.
Vocea poporului
Doamna Elena Bratu din 1 Decembrie reclamă firmele de maxi-taxi deoarece au mărit nejustificat tarifele iar în fiecare dimineaţă întârzie la serviciu pentru că aceştia nu opresc. Doamna în cauză propune reintroducerea RATB pe această linie şi posibilitatea achiziţionării de abonamente. La rândul său, Maria Omăt spune, citez,” vrem să se rezolve problema transportului public pe ruta 1 Decembrie şi retur deoarece nu mai avem cu ce ne deplasa la serviciu, asta fiindcă maxi-taxi-urile nu mai iau călă-tori în picioare iar aceştia rămân în staţii. Menţionez că ne este foarte greu să plătim 4 lei pe călătorie, indiferent dacă suntem elevi sau pensionari iar majoritatea celor care muncesc în Bucureşti au salarii de 600-700 RON”. Toate reclamaţiile conţin aproximativ aceleaşi cereri şi majoritatea solicită reintroducerea curselor RATB, scoase în urmă cu patru ani. Dar din păcate, se pare că nu este aşa simplu.
Reprezentanţii Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) spun că aceste trasee au fost câştigate de transportatori, membri ai Confederaţiei, prin licitaţia din anul 2008, pentru a efectua transport regulat de persoane pe traseele dintre municipiul Bucureşti şi judeţul Ilfov, licitaţie propusă şi ţinută de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
Licenţele transportatorilor privaţi vor expira de abia în 2013, iar până atunci ‘’legea nu permite să se elibereze licenţă de traseu pentru un alt operator de transport’’, mai spun aceştia. Pe 13 septembrie 2010, Regia Autonomă de Transport Bucureşti a reînfiinţat liniile preorăşeneşti 406, 422, 408, 428 şi 460, în urma unui parteneriat încheiat între Primăria Municipiului Bucureşti şi primăriile comunelor Chiajna, Chitila, Domneşti şi Mogoşoaia, iar transportatorii privaţi au sărit ca arşi, acuzînd RATB de concurenţă neloaială şi dând în judecată primăria Capitalei.
Adrian Criț: Este nevoie de mijloace de transport de mare capacitate
Legat de problemele de transport din județul Ilfov, Directorul general al Autorității Metropolitane de Transport, Adrian Criț a declarat pentru Jurnalul de Ilfov următoare-le: “Există posibilitatea suplimentării curselor. Ne ferim în momentul de față să facem atribuiri (de licențe, nota red.) în condițiile în care aceste atribuiri ar fi pe o perioa-dă foarte scurtă, de nici un an de zile, însă operatorii de transport care dețin licențe în zona respectivă trebuie să suplimenteze parcul. Se cunoștea de la bun început că în zona București-Ilfov este nevoie de mijloace de transport de mare capacitate. Cunoaștem cum a fost dimensionat și cum s-a efectuat transportul public până în anul 2005, după aceea, intevenind RATB-ul, chiar și în anul 2008. În ceea ce privește posibilitatea ca transportatorii care au licență dar nu își respectă obligațiile să fie sancționați, Adrian Criț ne-a spus că: “În momentul de față, atribuirile de trasee, sau pentru actualii operatori de transport au fost făcute de către Autoritatea Rutieră Română. Partea de control poate fi efectuată în momentul de față doar de către ISCTR și poate să vizeze condițiile tehnice ale vehicolului, condițiile de încărcare ale acestora. Din păcate ISCTR-ul, în momentul de față nu poate efectua controale pentru verificarea respectării graficelor de transport. Problema majoră este alta: acești operatori în momentul de față nu au capacitatea de transport. Eu le-am solicitat să vină și să suplimenteze parcul de vehicule astfel încât să vină în sprijinul cetățenilor, ceea ce nu s-a întâmplat. “